Nog wel recht op ww of niet?

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door jt82, 2 aug 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. jt82

jt82 Fanatiek lid

17 aug 2009
    1.628
    98
    48
    Goedemiddag desbetreffende deskundige

Momenteel zit ik helaas is de ww, deze zal nog lopen t/m november 2012
    Ondanks de vele sollicitaties is het erg lastig een nieuwe baan te vinden
    Wel is er heel misschien een mogelijkheid om als freelancer aan de slag te gaan

Mijn vraag is als ik ik dat zou gaan doen en nu dus ww stop, krijg ik dan ,mocht het in het uiterste geval tot ontslag komen in de freelance functie na verloop vatijd, wel nog ww( dus de maanden aug t./m november die ik dus niet meer zal ontvangen ) ?

Ik weet dat je als freelancer geen premies betaald en dus geen ww opbouwt maar deze maanden heb ik immers wel opgebouwd

Mocht het wel uitgekeerd worden over welk tijdsbestek zou dat gaan ? Stel bijvoorbeeld na een jaar freelance werk ontslagen worden ?

Bij voorbaat dank

Met vriendelijke groet jt82

2. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste Jt82,

Ik ben voor je aan het uitzoeken wat de regels zijn voor het heropenen van een WW-recht als je freelance werkzaamheden eindigen.

Ik laat je zo snel mogelijk weten hoe het zit.

vriendelijke groet,

Ella
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

3. jt82

jt82 Fanatiek lid

17 aug 2009
    1.628
    98
    48
    Best Ella,

Fijn dat je voor me aan het kijken bent !

Met vriendelijke groet

4. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste Jt82,

Ik begrijp dat je wilt weten wanneer je de WW-uitkering stopt of je ook nog recht houdt op de eerder opgebouwde maanden wanneer je werkloos zou worden.

Mocht je na verloop van tijd ontslagen worden dan kun je soms weer terugvallen op je oude WW-uitkering. Dit is wel afhankelijk van het feit hoe je als freelancer bij de Belastingdienst wordt aangemerkt.

Word je aangemerkt als niet zelfstandige?
    Dan kun je als je stopt met je werkzaamheden binnen 6 maanden na het stopzetten van je WW-uitkering een heropening van je WW aanvragen.

Word je aangemerkt als zelfstandige?
    In dat geval kun je de uitkering heropenen als je helemaal stopt met je zelfstandige werkzaamheden.

De termijn waarin je dit kunt aanvragen is afhankelijk van de duur van je WW-recht. Daarbij geldt een minimum van 18 maanden en maximaal 38 maanden.

- Is je totale WW-recht korter dan 18 maanden?

Dan kun je binnen 18 maanden na de start van je freelance werk heropening van je WW aanvragen.

- Is je totale WW-recht langer dan 18 maanden?

Dan kun je binnen het aantal maanden van je totale recht heropening aanvragen.

Meer informatie over het voortzetten van de WW-uitkering lees je op pag. 12 van onze brochure.

Mocht je nog vragen hebben over het freelance zijn en het afdragen van premies, dan kun je hiervoor contact opnemen met de Belastingdienst.

Ik wens je alvast veel succes met je toekomstplannen!

Met vriendelijke groet,

Keja
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

5. jt82

jt82 Fanatiek lid

17 aug 2009
    1.628
    98
    48
    Bedankt voor de snelle en duidelijke reactie !

Deel Deze Pagina