Ik zou wel es met de wijkagent gaan spreken. Wie weet als er meer ouders melding maken daar dat hij wel in de gaten wordt gehouden. Daarom niet dat hij direct als "zwaar geval" aanzien wordt, maar misschien dat maatschappelijk werk iets kan betekenen voor hem? En hem bijvoorbeeld misschien ook aan een dagbesteding kan helpen.
Zit gewoon te glunderen als ik je verhaal lees ik zie het helemaal voor me hahaha. De meeste van 'zulke' hebben niet eens sexuele gedachtes, niet zoals ons in elk geval Doet me echt pijn als ik mensen er zo over hoor praten.. Maar goed. Probeer eens echt met hem te praten.. En dan inderdaad een echt gesprek. Niet zomaar een hoi en doei. Mocht dit allemaal niet aan de orde zijn, dan natuurlijk wel melding maken..
Ik zou eerst eens met de wijkagent bellen. Misschien dat die meer weet van deze man en je iig kan geruststellen. Of begeleidende instanties kan inlichten dat deze meneer mogelijk even iets meer begeleiding nodig heeft bij 'hoe woon ik netjes in een normale woonwijk'. Maar wat anderen ook al opperen: maak eens een praatje. Ik heb zelf gewerkt met licht verstandelijk gehandicapten, die dus ook op zichzelf gingen wonen soms, maar door hun niveau zich soms beter op hun gemak voelen bij kinderen dan bij volwassenen en dus gewoon van nature eerder op kinderen afstappen dan op volwassenen. In de meeste gevallen is daar geen enkel sexuele intentie bij, en als dat wel zo is, wonen ze doorgaans niet in normale woonwijken, kan ik je vertellen, maar worden ze begeleid en vaak dan ook nog in gesloten settingen.
Het komt van mijn kant misschien te veroordelend over heb ik het idee. Ik bedoel hier absoluut niet mee te zeggen dat als iemand niet 100 procent lijkt te zijn, dat deze per definitie een creep is, moge dat duidelijk zijn. Het gaat hier om dit geval wat mij een raar onderbuikgevoel geeft. Ik vind het daarbij wel moeilijk om erachter te komen of deze man begeleiding heeft ja of nee. Ik kan moeilijk zeggen van he heb jij wel begeleiding terwijl hij dat misschien wel helemaal niet heeft? Zoals ik het zie, ik kan niet door zijn huis kijken, is het een alleenstaande man met hond( geen hulphond ), die zelf boodschappen doet en zich dus mengt met de kinderen die in de speeltuin spelen. Hij geeft zelf aan zeer geliefd te zijn bij de kinderen en als ik met hem praat merk je dat er iets is maar niet dat hij echt verstandelijk gehandicapt is ofzo.
Nou dat weet ik zo net nog niet hoor... Ik heb stage gelopen op verschillende niveaus qua gehandicapten en eigenlijk hebben ze bijna allemaal wel behoefte aan seks, misschien inderdaad niet op de manier zoals wij dat zouden doen qua echte seks maar zeker wel in het ontdekken van lichaam en handwerk enz. en dan met name ook door anderen die ze dan aanraken.. Er waren daar ook regelmatig diverse dames van plezier die werden ingezet om hen te plezieren..
Hoe denk jij te merken dat iemand verstandelijk beperkt is? (Gewoon een vraag niet beledigend hoor) Praat ook duidelijk met je kind, wat vind ze zelf van die man? Vind ze hem aardig? Natuurlijk leer je je kind dat ze niet met vreemde mee mag gaan. Dus ook niet met hem.. Het is niet zo omdat hij beperkt is dat het ineens wel goed is. Mocht je ergens wonen waar een winkel op een veilige afstand is, mag jou kind van (pakweg 7?) een keertje boodschappen doen? Misschien is hij verstandelijk dus wel in staat om de 'makkelijke' huishoudelijke dingen te doen. En worden de moeilijke dingen voor hem gedaan.
Ts ik zou gewoon een gesprekje aangaan met de wijkagent. Wij hadden vroeger een man in de straat waar veel moeders ook geen fijn gevoel bij hadden..... Hij bleek idd een pedo. Even een voorbeeld van onze buurjongen. Hij is verstandelijk beperkt. Gek op kleine kinderen, hij is zelf 28 jaar. Dit heeft in het verleden tot seksueel gedrag geleid naar de buurt kinderen. Hij heeft echt geen kwaad in zin gehad maar het is wel gebeurd.
Ik weet dus niet of hij ook daadwerkelijk verstandelijk beperkt is. Maar ik merk dus aan zijn taal,dus hoe hij een gesprek voert, er dus iets niet klopt. Hoe hij dingen bijvoorbeeld ziet. En het lijkt mij toch, stel dat je dus wel helemaal 100 bent, als man zijnde toch niet dit soort gedrag vertoont?
O dat weet ik wel hoor! Wilde alleen aangeven dat dus die hand voor een kinds ogen niet als een sexuele handeling wordt gezien door hem. Of het nat gooien van kinderen. Maar ik ken deze man niet, en weet het dus ook niet. Vind het alleen jammer dat mocht deze man verstandelijk beperkt zijn er gelijk zo over gedacht wordt.
Contact opnemen met de wijkagent en je zorgen bespreekbaaar maken. In de buurt gaan rondvragen zou ik juist niet gaan doen..Dan is deze meneer waarschijnlijk al 'veroordeeld', voordat er uberhaupt maar iets aan de hand zou zijn. Ik snap je zorgen, zeer zeker..maar ben ook voorzichtig in oordelen/veroordelen. Ben benieuwd wat de wijkagent zegt!
Die man is zelf waarschijnlijk nog een kind, dus over dat natgooien, daar zou ik me niet specifiek druk over maken. Hij bedoeld het misschien helemaal niet verkeerd, maar ik zou het ook niet zomaar vertrouwen. Ik zou er een tijdje bij gaan zitten en het even aankijken. Zo weet hij ook dat je het wel in de gaten houdt.
Toen wij net in onze straat woonde, vond ik een bepaald persoon ook verdacht. En toen wij eenmaal onze dochter hadden en zij de leeftijd had dat ze op het plein voor de deur speelde, had ik er ook weleens de kriebels over. Die man deelde zomaar snoep uit, is wat ouder, ziet er onverzorgd uit en ik vond het doodeng. Maar beetje bij beetje ontstond er contact, leerde wij zijn complete gezin kennen. Zijn 2 zoons van rond de 30 wonen ook nog steeds thuis. Ze zien er allemaal ''anders'' uit, sommige van jullie zullen ze bestempelen als tokkies. De oudste zoon heeft een vorm van autisme, maar de kinderen zijn dol op hem en hij op de kinderen. Eens per week gaan we daar op visite en de kinderen beschouwen hem en zijn vrouw bijna als een opa en oma. De oudere man blijkt gewoon op de kinderen te passen, spreekt mensen aan die hij niet vertrouwd en waarvan hij weet dat ze hier niet thuis horen. Dus nu na al die jaren, ben ik zo blij dat die man regelmatig midden op het plein zit met allerlei kinderen om hem heen. Gaf het mij voorheen een onprettig gevoel, nu geeft het mij een gevoel van veiligheid. Dus informeer, kijk of iemand hem kent, ga een gesprek met hem aan.
Waarom is het zo gek dat de beste man met mooi weer voor zijn deur zit? Hij kan gek op kinderen zijn op een niet seksuele manier. Aanraken gaat mij ook lichtelijk te ver, maar weet je zeker dat ie iets kwaads in de zin heeft? Mijn vader is ook dol op kinderen, maar hij is zeker geen pedo.
Je kan een lichte verstandelijke beperking hebben (bijv een iq van 75) wat veel mensen nog niet eens merken en sociaal emotioneel laag functioneren, kinds niveau. Dit zou het geval kunnen zijn bij deze man. Maak eens een praatje met hem. Wellicht kom je er dan achter.
Of hij wel of niet 100% is, of het nu einstein is of een teletubbie,...altijd je gevoel volgen met zulke zaken. Je moedergevoel, je instinct heb je niet voor niks. De buurvrouw vond het ook al raar en zag dat hij foto's maakte dus je bent niet de enige die haar twijfels heeft. Praat eens met andere moeders en vaders wat hun ervan vinden of spreek de wijkagente aan. Of eventueel familie van die man als je ze soms ziet. Maar doe er iets mee, al is het de mening vragen van andere moeders. Dan word je ofwel geruster of komen er meer zorgen. Maar dan kunnen jullie er samen iets aan doen.
Ik zou het met de wijkagent bespreken, of knoop zelf eens een gesprekje aan met deze man, misschien is hij wel niet helemaal 100% maar dat heeft het niet zo te zijn dat je gelijk een stempel op zijn hoofd drukt met pedo zoals je nu eigenlijk al gedaan hebt. Net zoals Wendelaa zei, achteraf gezien bleek de 'enge' meneer juist een 'goeie' te zijn Ik zou geen advies vragen of überhaubt met je buurtgenoten erover hebben want dat is geen neutraal terrein en mensen willen al snel voor politieagentje gaan spelen. Dus vraag het bij de wijkagent.
Ik ben ook jarenlang omgegaan met een buurmeisje die qua niveau aardig wat jaartjes achterliep terwijl ze maar een jaar jonger dan ik was. Haar ouders (zwakbegaafd) waren nogal een opmerkelijke verschijning in de straat en ik weet haast wel zeker dat de hele buurt met een hele grote boog om ze heen liep. En ik denk dat iedereen zich ook vast wel eens heeft afgevraagd of er geen "ongepaste dingen in dat huis hebben afgespeeld. Ik heb het ze nooit gevraagd, maar mijn ouders waren er ongetwijfeld ook in eerste instantie niet blij mee dat ik daar over de vloer kwam. Maar werkelijk waar, die mensen deden geen vlieg kwaad behalve zichzelf behoorlijk voor schut zetten met hun voorkomen. Dus net als wat meerderen al zeggen: Don't judge a book by it's cover en praat eens met die man.