Macaroni/Spaghetti saus zonder pakjes, wie heeft er een lekker recept?

Discussie in 'De lounge' gestart door Ssaarr, 25 feb 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Ssaarr

Ssaarr Fanatiek lid

18 apr 2011
    1.300
    2
    38
    Ik maak macaroni of spaghetti altijd met en pakje van Honig...
    Maar het kan veel lekkerder..

Wie heeft er lekkere tips?

2. Noelle85

Noelle85 Fanatiek lid

8 jul 2013
    1.797
    497
    83
    Gewoon hetzelfde doen als met een pakje, maar in plaats van een pakje Honig, gezeefde tomaten gebruiken en verse kruiden :D Of gebruik eens kookroom erbij om een wat smeuïgere saus te krijgen.

3. Deedee91

Deedee91 VIP lid

10 jun 2015
    13.674
    5.709
    113
    Ik maak altijd lekker zelf pasta saus, hele pan vol en vries de rest in.

Gehakt
    Spekjes
    Tomaten
    courgette
    Paprika
    ui (en)
    Tomatenpuree
    Kruiden ( ik gebruik tijm, maar kan vanalles)
    350 ml water met runderboulion

Gehakt bakken met de spekjes, daarna courgette, paprika en ui meebakken. Samen met de tomatenpuree even bakken. Wat peper en zout evt en de kruiden. Daarna de boulion er in even laten sudderen en op het laatst de tomaten. Daarna nog half uurtje sudderen tot de saus lekker dik word. Doe alles een beetje op gevoel!

Pakjes van honig etc vind ik zo vies bleh. Zelf maken is wel even wat meer werk maar veel lekkerder.

Edit: de Ah heeft ook een verspakket voor verse pasta saus en lasagna. Die is ook lekker! zit alles al in hoef je alleen gehakt en pasta te kopen. Heel makkelijk te maken.

4. Rosao

Rosao VIP lid

3 nov 2007
    12.893
    1.390
    113
    Wat ik doe is dit:
    - groente (champignons, paprika, courgette, bosui (of wat je lekker vindt) opbakken met zout en kruiden (oregano, tijm, rozemarijn, paprikapoeder, knoflookpoeder of echte knoflook)
    - als groente redelijk gebakken is gehakt meebakken (echt gehakt of vego), evt beetje extra zout erbij
    - als gehakt nog niet helemaal gaar is doe ik een pakje tomato-frito (telt dat ook als pakje? anders kun je ook een blik tomatenblokjes en een blikje tomatenpuree nemen) en wat water erbij en laat ik het even pruttelen.
    - ik doe er dan ook wat parmezaanse kaas doorheen.

Aan het einde even proeven of er nog wat doorheen moet qua smaak.

5. femkes

femkes VIP lid

24 jul 2007
    9.088
    10.382
    113
    Gehakt en uien aanbraden. Klein gesneden wortel , paprika en courgette (of andere groente die je lekker vindt) erbij doen en een blik tomaten. Kruiden naar smaak (oregano, peper, basilicum) en lekker laten sudderen. Serveren met geraspte kaas.

Ook heel lekker, maar helemaal anders. Chorizo of andere pittige worst in stukjes snijden en aanbraden. Gesneden witlof erbij en even kort meebakken (mag knapperig blijven) en dan afmaken met kookroom. Heerlijk met pasta.

6. sydneys

sydneys Niet meer actief

Ik doe altijd met gehakt, uien en paprika. Gezeefde tomaten en tomatenpuree. En kruiden.
    weet niet of die tomatenpuree ook onder pakjes vallen?

Kaassaus. Boter, bloem, melk, kaas, nootmuskaat, peper, zout en hesp.

7. maansneeuw

maansneeuw VIP lid

14 nov 2011
    9.867
    992
    113
    Verslaafd aan namen zoeken
    Nederland
    Ik weet het niet precies want mijn vriend maakt het altijd maar ik heb gister goed opgelet en dit is wat wij doen:

125 gram spekreepjes in een klein beetje olijfolie in een grote pan doen en al het vet uit het spek laten bakken.
    1 ui, een paar fijngesneden teentjes knoflook (2-3), een beetje kool in reepjes en een even grote hoeveelheid wortel toevoegen (gelijk aan de ui). Even laten bakken.
    Een blikje tomatenpuree, een blik tomatenblokjes en een half theelepeltje Surinaamse sambal toevoegen met peper en kruiden zoals basilicum, tijm en oregano. Zout is niet nodig vanwege het spek. Goed roeren en dit een minuut of 20 laten pruttelen.
    Dan met de staafmixer alles in de pan rustig pureren tot je geen grote stukken meer tegenkomt en de saus wat oranje-achtig kleurt.
    Dit ook weer een klein half uurtje laten pruttelen.

Ondertussen in een pannetje een halve (of hele) courgette in blokjes bakken in olijfolie met wat zout en peper. Als het bijna gaar is een teentje fijngesneden knoflook toevoegen. Dit is gauw klaar en kan aan de kant.

Op het laatst de spaghetti koken met wat zout en olijfolie in het water. Als dat klaar is, roer je de courgette door de pastasaus. Giet de spaghetti af en doe deze in de pan met saus. Wij snijden de spaghetti in de pan altijd twee keer door zodat je de saus er makkelijker door kunt roeren.

In borden scheppen, beetje geraspte (nep-)parmezaanse kaas erbij en smullen maar! Ik vind dit echt een heerlijk recept :)

8. Modra

Modra Fanatiek lid

24 jul 2014
    1.656
    445
    83
    Groningen
    Hier verschillende opties...

Je kunt met verse tomaten maken...Wel veel werk.
    -1 kilo tomaten; kruisje in 't schilletje zetten met een mes en even tien minuutjes koken.
    -Tomaten pellen en snijden
    -Uitje en knoflook fruiten, paprika en champignons bakken
    -Tomaten in de pan
    -Blikje tomatenpuree erbij
    -Lepeltje sambal
    -Eventueel zout naar smaak
    -Gehakt rul ik dan in een ander pannetje, laat het vet dat er uit komt weglopen en doe het erbij

Bij de wat luiere versie pak ik ipv verse tomaten gezeefde tomaten uit zo'n pakje. :)

Pasta carbonara:
    -Spekjes bakken, met eventueel wat knoflook, ui en champignons
    -2 eieren loskloppen
    -Mengen met parmezaanse kaas
    -Mengsel door de gare pasta mengen, de knoflook ui en champignons erbij
    -Wat peper erbij

Pasta witte saus:
    -Uitje fruiten
    -Spekjes of hamblokjes bakken, met champignons
    -Spinazie uit de diepvries erbij in
    -Pakje crème fraice
    -Wat peterselie erbij
    -Peper en zout naar smaak
    (Ook lekker met Tagliatella vind ik)
    -Als je van vis houdt kun je vast ook zalm gebruiken :)

9. Lentekriebels

Lentekriebels Fanatiek lid

15 aug 2015
    1.086
    156
    63
    Ik zit nu net aan de spaghetti 'carbonara', maar dan niet het echte Italiaanse recept met ei en ook nog eens met vega-spekjes. Wel lekker trouwens. Weet niet of het je wat lijkt?

10. Kimm17

Kimm17 Fanatiek lid

10 feb 2016
    2.513
    1.989
    113
    Ik doe altijd eerst gehakt rullen in de pan met:
    - uien
    - paprikapoeder
    - kerriepoeder
    - knoflook of knoflookpoeder
    - beetje suiker
    - ketchap
    - peper en zout kan
    daarna 1 grote blik tomatenpuree
    en groente erbij doen (als je dat zelf wilt)

super lekker en gemakkelijk!
    en je kunt de hoeveelheid kruiden zelf het beste bepalen wat je lekker vind. ik doe er best veel van in :)

11. Kyra73

Kyra73 Fanatiek lid

24 okt 2013
    1.569
    456
    83
    Dit is mijn verse tomatensaus-recept.

Ingrediënten:
    1/2 à 1 ui
    3 teentjes knoflook
    500 gr. rundergehakt of vegetarische vervanging
    Italiaanse kruiden (basilicum, oregano, majoraan, peterselie, paprikapoeder)
    4 laurierblaadjes
    3 kleine blikjes tomatenpuree
    1 blik gepelde tomaten in stukjes
    1 pakje gezeefde tomaten
    peper en zout
    1 peen
    2 á 3 paprika’s
    1 prei
    1 courgette

Bereidingswijze:
    Alle groentes fijnsnijden. De ui snipperen en in een grote koekenpan met wat olijfolie fruiten, halverwege de fijngesneden knoflook toevoegen. In de kleine braadpan de tomatenpuree hard verwarmen (blijf roeren, anders brandt ze aan),tot deze niet zurig meer ruikt. Het ui/knoflook/olie mengsel toevoegen. In de grote koekenpan weer wat olijfolie verwarmen en het gehakt met de kruiden, zout en peper rul bakken. Dan de fijngemaakte groente toevoegen en even op hoog vuur roerbakken. Hierna het tomatenpureemengsel, gepelde tomaten en gezeefde tomaten toevoegen en op smaak brengen met peper en zout en evt. nog wat kruiden en de laurierblaadjes toevoegen. ½ uur tot 1 ½ uur op laag vuur laten sudderen met deksel op de pan, af en toe roeren.

12. CindyJessie

CindyJessie Bekend lid

21 mei 2012
    802
    15
    18
    Ik doe het met verse tomaten maar vind dit niet veel werk.
    Voor 3 personen:

Gehakt (hoeveelheid naar keus)
    Tomatenpuree, 2 blikjes
    1 ui
    3 teentjes knoflook
    Half bakje champignons
    Halve courgette
    Italiaanse kruiden
    4 tomaten

Tomaten even in gekookt water laten weken: water koken in de waterkoker en in een schaal doen, kruisje aan boven- en onderzijde van de tomaat en in het water leggen voor 10 minuten.

Gehakt bakken, ui en knoflook meebakken. Daarna de champignons erbij en de courgette. Tomaten uit het water vissen met een vork en op de snijplank snij ik die in plakken. Het velletje trek ik eraf. Daarna erbij en even laten sudderen, de tomatenpuree er ook bij. Daarna de kruiden en vaak laat ik het dan ook nog even sudderen.
    Soms doe ik er ook wortel en/of spinazie bij.

13. River733

River733 Lid

11 okt 2015
    76
    6
    8
    NULL
    NULL
    Rode saus:
    500 gr. gehakt
    Een grote ui
    Paprika naar keuze
    Heinz tomato Frito
    Klein blikje tomatenpuree

Gehakt rullen, ui en paprika fruiten, tomato Frito erbij en eventueel het blikje tomatenpuree zodat de saus iets dikker wordt (ik maak de saus altijd goed dik). Kruiden naar smaak, ik gebruik meestal Maggi, kerrie en een beetje suiker. Simpel, snel en nog niemand heeft het laten staan :)

Ook lekker en makkelijk is:
    Penne met Boursin

Penne
    Broccoli
    Boursin
    Spekjes

Penne en broccoli samen in een pan koken, spekjes aanbakken. Penne en broccoli afgieten, spekjes erbij doen en de Boursin erdoor roeren. Gewoon de simpele Boursin, smelt vanzelf. Heerlijk!

14. femkes

femkes VIP lid

24 jul 2007
    9.088
    10.382
    113
    Ook altijd lekker, verse spinazie koken en aanmaken met boursin. Of met blauwe kaas, ook verrukkelijk.

Deel Deze Pagina