Ik ben sinds een paar weken begonnen met bijvoeding maar vroeg me af hoeveel ik moet geven. Ik ben begonnen met een paar hapjes en zit nu ongeveer op een half potje fruit en een half potje groenten per dag. Mijn zoon lijkt wel altijd honger te hebben want hij drinkt al zijn 5 flessen (180+6) gewoon op plus de hapjes. Hij blijft ook gapen voor meer. Hoeveel is de bedoeling dat hij krijgt bij ruim 4 mnd? En eigenlijk wil ik de laatste fles afbouwen (hij krijgt nu om 7,11,15,19,23 een fles) maar ben een beetje bang dat hij dan snachts weer wakker gáat worden terwijl hij nu heerlijk iedere dag doorslaapt...tips?
Als hij hongerig lijkt zou ik hem gewoon de flessen blijven geven. Heb wel zelf gehoord toen dat als ze goed fruit of groente eten er 1 fles af kan. Wat zegt het cb? Onze jongens dronken de fles altijd leeg maar toch gestopt met de fles van 23 uur rond 4 maanden en dat ging eigenlijk prima. Je kunt het altijd proberen?! Hoe zwaar is je baby? Dat maakt ook wel uit denk ik.
Tot 6 maanden is het BIJvoeding, vervangt het geen fles. Met vier maanden mag je beginnen met een paar hapjes, als ie het goed doet op wat je nu geeft zou ik zo even laten en rustig aan ophogen. Tis best een aanslag voor die kleine darmpjes en de fles is nu nog het belangrijkste. De fles van 23 uur zou je er eventueel wel af kunnen halen, ben ik hier mee gestopt toen hij uitsliep tot 10.30...hij was toen precies 4 maanden.
Mijn zoon weegt ongeveer 7 kilo. Volgens het cb kan ik de laatste fles skippen. Ik neem aan dat als ik de laatste fles eraf haal dat ik dan de overige flessen wel moet ophogen naar 210+7 of niet? En geven jullie de laatste fles dan rond 19.00? Soms lees ik dat mensen om half negen de laatste fles geven maar mijn zoontje ligt eigenlijk altijd wel tussen 19.00-19.30 in bed. Oh ja sinds een week slaapt mijn zoon ook vaak tot 9 uur dus ik weet niet of dat een signaal is dat ik de laatste fles evt zou kunnen overslaan (soms wordt hij ook weer gewoon om 7 uur wakker).
Evt de kaatste fles 19:09 210/7 doen en dan kijken wat ie doet. Je moet het een keer proberen. Komt ie in de nacht. Mss enkel genoeg aan speen of troost moment dan dat doen of 60 geven. En de dag om 07 weer starten... Als je kindje meer wil,dan half potje gewoon geven... Steeds beetje meer
De fles van 23 uur heb ik rond 4 maanden laten vallen. Ik gaf gewoon 180/6 gedurende de dag en dat ging prima. Zijn twee keer wakker geworden rond 24 uur en een keer om 3 uur en kregen toen n kleine fles van 120/4.
Of hij zonder die fles kan kom je op één manier achter, het proberen ...wordt ie dan 's nachts wakker kan je het eerste met troosten proberen en anders gewoon een (klein)flesje geven. De andere flessen hoef je dan in principe niet op te hogen, zou die dus 180/6 houden en anders eventueel alleen de laatste fles 210/7 doen. Hier kwam het schema zo uit dat de laatste fles toen ergens tussen 19.30-20.30 was, dat is uiteindelijk 19.30 geworden en dat is nog steeds zijn bedtijd....
Ik vind het eerlijk gezegd niet logisch om een baby dat zoveel honger heeft MINDER eten te gaan geven. Waarom wil je dat nu al? Hij mag nog zeker 2 maanden een liter melk drinken. Daarnaast haalt een baby tot 6 mnd vrijwel geen voedingsstoffen uit bijvoeding, dat is alleen voor erbij.
Nou het CB zei dat hij die laatste fles niet meer nodig had. Daarom wilde ik minder gaan geven. Ze zeiden dat het gewoon een gewoonte was dat hij die fles kreeg maar dat hij best zonder kon.
Toch grappig dat het cb dat altijd zo goed weet als ze de kindje 10 min zien eens in de zoveel weken... Zeker als je zegt dat je een hongerig kindje hebt kun je hem gewoon nog geven hoor, of steeds wat minder en dat evt overdag aanvullen? Tot 6 maanden mag bijvoeding geen flesvoeding vervangen, dus zou daar zeker van geven wat hij mag hebben als hij er om vraagt en daarnaast wat oefenen met hapjes groenten/fruit...
De enige manier is de fles niet te geven, maar grote kans dat je dan in de nacht een fles mag gaan geven. Op deze leeftijd is het nog geen gewoonte. Het cb kijkt niet naar jouw kindjes specifiek, maar naar wat zij graag willen zien. Zij hebben besloten dat de avondfles lastig is en kindjes zo spoedig mogelijk 12 uur horen te slapen. Dus aan ieder die er komt krijgt dit advies ook mee.