vandaag oudergesprek gehad Zoontje is bijna 5,5 en zit in groep 2 De eerste vraag die de juf stelde was “ gaat Siem graag naar school?” Naar onze mening wel. Hij schreeuwt het niet van de daken maar hij geeft ook geen tegengas. Wel zegt ie dat het saai is. Wat hij doet: hij pakt dan ook altijd de bekende weg met taakjes etc. Bang dat het fout gaat als hij iets pakt wat moeilijk lijkt. En zodra ook iets fout of niet goed gaat dan gooit ie de handdoek in de ring. Je moet hem dus stimuleren / meenemen in het onbekende, zelf ontdekken doet hoi niet. Zo ook op sociaal emotioneel vlak. Hij trekt met 2 jongens op die in groep 3 zitten en dus na dit school jaar naar een andere basisgroep en ander stuk vd locatie. Nu al speelt of werkt groep 3 op momenten op andere stuk van de locatie en dan loopt zoontje er verloren bij. Hij speelt dan niet met andere kindjes. Dit baart de juffen zorgen en nu ons ook. 2 dagen per week is hij bij de gastouder waar ook 1 vriendje is en als hij op school met ander kindje speelt dan is het het meisje wat ook bij de gastouder is. Maar daarnaast spreekt ie nooit met iemand af of gaat ook niet snel op zoek naar ... Het eerst stuk dat ie de veilige weg zoekt gaan ze nu aanpakken door hem mee te nemen in zogenaamde “plusklas” . Hij laat een gemiddelde ontwikkeling zien van groep 2 maar iedereen weet dat hij veel meer kan maar bij een keuze de veilige weg kiest. Vandaar dat ze hem nu mee laten lopen in stukken van groep 3. Maar dat sociale emotionele vlak is moeilijk. Zijn er tips?
Kan het niet gewoon zijn dat als hij voorloopt en liever met kinderen uit groep 3 en al bijna 5,5 is, hij gewoon weinig aansluiting heeft met die kleuters? Scholen zien geen aansluiting snel als sociaal emotionele achterstand (terwijl sociaal en emotioneel ook twee aparte dingen zijn en ik maak niet uit je verhaal op waardoor ze denken dat hij emotioneel achter zou lopen), terwijl sommige kinderen soms eerder een voorsprong hebben of weinig hebben met die leeftijdsgenootjes. Goed dat ze hem in het plusgroepje gaan zetten. De juf van mijn zoon liet hem met de overblijf gewoon met groep 3 enzo overblijven. Zag het niet als een achterstand, maar ze zei dat hij gewoon klaar was met die spelletjes die de meeste kleuters op het plein deden etc. Vond hij veel prettiger. Speelafspraakjes ofzo kun je misschien wat meer stimuleren of wat helpen om te regelen.
Bedankt voor je reactie We zien veel van onze zoon wat zijn vader ook deed/doet Allemaal minder contact op sociaal vlak, mijn partner heeft daar ook totaal geen interesse in. Hij houdt zich vast aan die 2 jongens van groep 3 andere kids interesseren hem ook weinig.
Als ik dit lees denk ik idd ook geen aansluiting bij z’n leeftijdsgenootjes. Vaak lijkt dat een achterstand, maar dat is het (juist) niet. Hoe doet hij het met volwassenen en oudere kinderen?
Klinkt mij niet echt als een achterstand in de oren maar meer als een kind dat meer aansluiting vind bij iets oudere kinderen.
Precies dit! Mensen zien dat snel als sicsoci achter terwijl hij juist daar op Voor loopt. Heeft geen aansluiting bij zijn eigen leeftijd omdat ze niet het zelfde denken. Namelijk herkenbaar, onze zoon vroeg laatst voor het eerst of iemand bij hem thee wou drinken, ik stond samen met de moeder van het kindje, moeder keek wat verbaasd maar kindje wou wel spelen. Gelukkig spreek ik vaker met de mama dus ze kent hem een beetje Hoe vaak zullen ze op 4 jarige leeftijd gevraagd worden voor de thee Natuurlijk wel super trots
In de vriendgroep die we hebben trekt ie naar een meisje uit groep 4 en slaat idd meisje van groep 1 en 3 over. Laatst bij andere kennissen trok ie ook meer naar de oudste van 7 dan zijn leeftijdsgenootje
Ik lees niet dat hij achterloopt, juist dat hij aansluiting vindt bij oudere kinderen. Als hij in die 'plusklas' komt, zijn daar dan ook kinderen uit bv groep 3?
Maar daar gaat hij dus gewoon goed mee om? Dan zou ik me niet te druk maken om het sociale. Probeer hem op de juiste plaats met de juiste hulp op school te krijgen. Alleen versnellen is vaak niet genoeg.
Ja idd dat is wat ze nu met die plusklas willen en ze werken in basisgroepen van conbi klassen 123 Dus de tijd dat ie zonder de groep 3ers is is wellicht minimaal? Dit zal ik nog es voorleggen Bedankt allemaal
Weet ik eigenlijk niet, weet dat ze letters en woorden in een groep 2/3 combi geven Dus is al wel iets samen met groep 3
Ja, sommige kinderen/mensen hebben sowieso wat minder behoefte aan sociale contacten of gewoon genoeg aan 2 of 3 in totaal.
Ik dacht eigenlijk hetzelfde. Je zegt hij loopt er dan wat verloren bij, maar is dat ook zo? Vindt ie het zelf vervelend dat ie dan alleen speelt?