Hallo. Zouden jullie eens mee willen kijken naar het voedings schema van mijn dochtertje van 9 maanden? Ze slaapt 's nachts nog niet door, dus ik ben aan het kijken sinds een paar dagen of een combi met wat meer zuivel/ melk effect heeft. 6.00 BV 7.15 Pap 9.00 fruithap + thee 11.30 BV 12.00 / 12.30 broodje ( wil meestal niet meer dan een halve) + water of water met diksap 15.30 BV tussendoor yoghurt/ rijstewafel/liga/ lange vinger + water of water met diksap 18.00 avond eten ( ze eet goed en lust alles) + wat water 19.00 BV en slapen 22.00 KV ( ong 140 - 160) 01.00 BV en soms ook nog 04.00 Nu komt ze meestal s'nachts om de 3 uur, waarbij we sinds enkele dagen zijn begonnen de 1e keer een volle fles te geven Enkel vannacht heeft ze doorgeslapen van 19.00 - 23.45 en van 00.00 - 5.45 nu mijn vragen; - Krijgt ze genoeg melk binnen? Hoeveel melk KV mag ik bijgeven bij BV ( wat is richtlijn KV voor 9 maanden?) - Wat mag ze nog meer eten/drinken? - Ze eet zo'n 3 x per week met ons mee. Eten met een klein beetje kruiden/zout vind ze veel lekkerder. Ben ik nu heel slecht bezig of kan dit toch al. Ze schijnt nergens last van te hebben. -Hoe kan ik het brood weer aantrekkelijk maken. Dit ging eerst goed, maar de laatste twee weken niet. Ik geef haar smeerkaas of appelstroop. Wat mag nog meer als beleg? Ze poept en plast verder goed. Bij elke verschoning wel een plas luier en zo ongeveer 3 poepluiers op een dag. Sorry voor het lange verhaal en alvast bedankt voor het meekijken. Gr. Jasia
Beste Jasia, Je schema ziet er verder goed uit. Je geeft wat vaker borstvoeding maar dat is verder geen probleem. Normaal gesproken kan je 1 borstvoeding vervangen door een flesje. Bij de leeftijd van 9 maanden worden normaal gesproken 3 flesjes gegeven. Als indicatie kan je aanhouden minimaal 500 ml opvolgmelk. Omdat je borstvoeding combineert met flesvoeding hoef je verder geen rekening te houden met deze regel. Je zit zelfs aan de ruime kant met melkproducten als je ook nog pap en yoghurt geeft. Voor het doorslapen kan je eventueel een paar schepjes rijstebloem of andere pap toevoegen. Als drinken kan je geven: water, slappe thee, diksap of verdund vructensap. Een halve boterham is op deze leeftijd voldoende. Besmeer het met margarine en de belegsoorten kan je afwisselen met jam, magere belegsoorten zoals: kipfilet en ham. Smeerkaas is eigenlijk te zout. Het beste kan je de kindervariant kiezen (met minder zout) of anders dit maximaal 2 keer per week geven. M.b.t. het warme eten is het zo dat baby's nog geen toegevoegd zout mogen hebben. Het beste kan je daarom koken/bakken zonder zout en dan vervolgens een gedeelte voor uw dochtertje eruit halen en dan verder afmaken op smaak voor uwzelf en de rest van het gezin. Kruiden mogen wel maar in beperkte mate. Hopelijk zijn al je vragen beantwoord. Natuurlijk kun je het één en ander ook nog bespreken met het consultatie bureau. Zij kunnen controleren of je dochtertje goed zit op de groeicurve. Groet, Saskia