ik ben 4 januari bevallen van een prachtige dochter! Ze krijgt vanaf dag 1 borstvoeding. Ik geef alleen erg veel melk (overproductie) Dit klinkt misschien als een luxe probleem maar het is wel degelijk heel vervelend. Hierdoor heb ik (vooral rechts) van stuwing en pijnlijke borsten (steken) Doordat mijn borsten gespannen zijn en ik grote tepels heb is het moeilijk voor haar om de tepel goed te pakken waardoor ik ook kloven heb. Daarnaast merk ik ook dat ze steeds onrustiger drinkt en maar moeilijk in slaap kan komen na een voeding (krampen, veel boeren) Nu krijgt ze al 1 borst per voeding en kolf ik (soms handmatig en soms met de kolf) de meeste spanning van de borst af zodat ze de tepel beter kan pakken. Maar nog steeds blijven de borsten pijnlijk. Ook heb ik al 2 keer mijn beide borsten helemaal leeg gekolfd, dit gaf tijdelijk wel verlichting (ik deed dit dan voor de nacht zodat ze dan aan een lege borst kwam en met een verzadigd gevoel de nacht in ging) Maar in de loop van de volgende dag was de stuwing weer terug. Ik heb dit met mijn zoon ook gehad en kon toen niet een manier vinden om het anders te krijgen en ben toen met 6 weken gestopt omdat ik er zelf dood ongelukkig van werd. Ik zou het nu wel langer willen volhouden, maar wil dit niet met veel pijn en moeite. Want wat hebben mijn kinderen nu aan een ongelukkige moeder. Meer moeders die hier ervaring mee hebben?
Ik heb veel melk en een sterke tsr. Gaat vaak samen. Als zijn zoontje begint te drinken en de melk stroomt toe, dan vang ik die melk meestal even op in een doekje waarna hij rustiger kan verder drinken. Eventueel knijp ik na het voeden mijn borst nog even leeg met de hand (niet kolven!!!). Dit doe ik alleen soms als er nog harde stukken zijn en ik rustig thuis ben. Kolven staat voor je borsten gelijk aan drinken en dan wordt je melkproductie daarop aangepast. Je zou kunnen overwegen om te gaan blokvoeden, maar doe dit wel in samenspraak met een LK voor je je productie om zeep helpt. Zere of kapotte tepels is vaak een kwestie van verkeerd aanleggen. Misschien zuigt je kindje vooral aan het puntje van je tepel omdat de melk zo ook wel komt? Laat hem aanhappen met zijn mond wijd open. Als je een grote tepelhof hebt hoeft niet je hele tepel erin, maar wel een flink stuk. Bij te sterke tsr (verslikken, hoesten, melk er langs) kan je een andere voedingshouding proberen, bijv rechtop of op jouw liggend. Meer info op borstvoeding.com: Borstvoeding.com: kenniscentrum voor borstvoeding - Productie verkleinen - Te veel melk Borstvoeding.com: kenniscentrum voor borstvoeding - Voorbereiding - Borstvoeding: een goed begin is het halve werk Borstvoeding.com: kenniscentrum voor borstvoeding - Kraamtijd - Borstvoedingshoudingen En echt, bel een lk... Niet aanmodderen, daar komen alleen maar problemen van.
Vorige keer geen LK ingeschakeld. Ik ben me er nu wat aan het verdiepen in de wereld van LK's Ik heb geen idee wat voor mij handiger is, telefonisch consult of een huisbezoek. Ik denk het laatste maar de prijzen liegen er niet om. Maar tja als het werkt is het, het geld natuurlijk wel waard.
Wat betreft het leeg kolven daar hoor je verschillende verhalen over. Op de ene site lees ik dat je het wel moet doen en op andere sites weer van niet. Wat ik wel weet is dat de keren dat ik het gedaan heb, het mij en mijn dochter veel verlichting heeft geboden. Waardoor we toen een goede nacht konden draaien. Dus ik ben van plan om het vanavond weer even te doen.
Het lijkt mij echt een duidelijk verhaal. Bij je eerste is het, ondanks jouw pogingen (en super gedaan natuurlijk), niet gelukt om de problemen op te lossen. Nu loop je wederom tegen die problemen aan. Dan is er toch eigenlijk maar 1 oplossing? Wat betreft de prijs van een consult. Hoeveel kost een pak kv? 6 pakken en je hebt het er al weer uit. En flesjes en dergelijke die je dan ook moet aanschaffen. Het is de investering meer dan waard. De prijzen liegen er niet om, maar dat komt omdat er echt een professional met je mee gaat kijken, die jou advies op maat geeft. Iemand waar je contact mee kan houden voor het geval er toch iets niet goed loopt. Een telefonisch consult werkt in jouw geval niet. Ik maak de vergelijking met een fysio: die wil jou ook graag zien om te kijken wat er precies aan de hand is met jouw knie die pijn doet.. Je zou kunnen informeren bij het CB, die hebben ook vaak een LK die je kan contacteren voor een consult. En dan is gratis! De keuze is aan jou maar als je echt verder wil dan denk ik dat je aan tips en zo verder niet veel hebt, omdat je dat allemaal zelf al hebt geprobeerd. Dan kan je het wel weer gaan proberen maar ik kan me voorstellen dat als je dan weer tegen dezelfde dingen aanloopt en je er weer niet uitkomt, het behoorlijk demotiverend werkt. Juist dan is het pijn en moeite, terwijl je, met een gericht plan van aanpak, er waarschijnlijk wel uitkomt. Het enige wat ik wel lees is dat je vrij grote tepels hebt. Om het voor je kindje wat makkelijker te maken zou je kunnen voeden met een tepelhoedje. Maar ook dat kun je beter onder begeleiding van een LK doen.
Het kan zijn dat een consult bij de LK vergoed wordt door je verzekering (aanvullend pakket). Bij mijn verloskundige is een inloopspreekuur voor een LK en bij het mama-cafe in de bibliotheek hier komt er ook iedere week een aan wie je vragen kan stellen. Er zijn dus wellicht allemaal voordelige opties om aan je informatie te komen. En anders... je hebt er maanden profijt van, dus het is sowieso wel verstandig. Leegkolven kan dienen als een soort resetten. Maar dan over het algemeen in combinatie met blokvoeden om de productie te reguleren. En dat is verstandig om in samenspraak met een LK te doen. Klinkt misschien even onaardig - zo is het niet bedoeld - , maar je beschrijft een probleem, je krijgt reacties, maar je hebt allerlei argumenten om het niet te doen. Hoe legitiem wellicht ook... je zult wel je probleem wel moeten aanpakken. Want zelfs stoppen met BV en overgaan op FV gaat vermoedelijk dan niet zonder slag of stoot bij een flinke productie. Je zult IETS moeten. Maar je hebt een verschil in leegkolven met de kolf, of de druk eraf halen met de hand. Dan kan je dochter je tepel pakken, gaat het minder hard, kan ze lekker drinken etc. En je kunt uiteraard varieren in houding, kijken welke het beste bevalt. En heb je de info gelezen uit de links die ik je stuurde? Staat veel waardevolle info in. Ook kun je La Leche League nog eens proberen te benaderen of Vereniging Borstvoeding Natuurlijk... wellicht hebben die nog tips voor je.
Ik had hetzelfde probleem, ik heb alles leeggekolfd en ben gaan blokvoeden. Probeer minimaal 24 uur tussen het leegkolven te laten zitten. Als m'n borst alleen gespannen was ( had ik zelf niet-echt pijn) maar kon zl niet goed aanhappen, dan deed ik handmatig de druk eraf halen, bij mij werden de pijnlijke borsten steeds minder en na 6 weken waren we keurig op elkaar afgestemd!