Help! Ik moet bijna weer gaan werken en ik heb geen idee hoe ik dingen moet aanpakken mbt borstvoeding. Mijn zoon drinkt op verzoek, totaal geen ritme. Drinkt soms een paar slokken en soms een hele voeding. Hij gaat 2-3 dagen naar een Gastouder. Waar begin ik? Hoeveel flesjes geef ik mee en in welke hoeveelheid? En wanneer kolf ik dat? Ook valt mijn zoon niet zelfstandig in slaap maar in de doek of aan de borst. Hoevaal kolf ik oo mijn werk? Elke 3 uur? En moet ik mijn zoon voor ik wegga aanleggen? Of kolven? Kortom, hebben jullie tips? Sorry voor al mijn vragen, mijn dochter kreeg flesvoeding en was in dit opzicht veel makkelijker!
Heeft hij weleens uit een flesje gedronken? Hoeveel voedingen op een dag drinkt hij? Hoeveel weegt hij? Voor de hoeveelheid flesjes zou ik dit ongeveer aanhouden: 150ml x kg zoontje. En dan delen door aantal voedingen. Ik zou dan elke 2 of 3 uur een flesje aanbieden (mijn zoontje dronk de eerste 5 maanden elke 2 uur). En dan dus even berekenen hoeveel er naar de oppas moet. Plus nog een extra flesje als reserve. Kolven op het werk. Ik kolfde op het begin elke 3 uur, en na een aantal maanden elke 4 uur. Kijk wat het beste werkt voor jou. Ik heb het geluk dat ik heel makkelijk kolf (200ml in 10 minuten). Misschien dat je vaker moet kolven.
Bedankt. Hij drinkt prima uit de fles, krijgt hij dagelijks/om de dag. Hij weegt nu 6,2 kg maar is een gulzige drinker. Ik bied nu zon 150 ml aan wat hij helemaal opdrinkt... Met minder geen genoegen
Je kunt een voorraadje op bouwen door tijdens de ochtendvoeding te kolven. Onze dochter krijgt bij de gastouder flessen van 180 - 200 ml, dan kan ze drinken hoe veel ze wil. Ik kolf zelf 2x op een werkdag: 07:00 bv 11:30 kolven 15:30 kolven 19:00 bv Meer kolven zie ik niet zitten zelf, maar dat is natuurlijk persoonlijk. Onze gastouder heeft een paar potjes bv in de vriezer liggen. Mocht ik te weinig mee gegeven hebben of er valt per ongeluk een potje (gaan we niet van uit, maar kan altijd gebeuren) dan heeft ze in ieder geval genoeg voeding.
Eigenlijk wil ik alleen maar zeggen dat het goedkomt. Als je eenmaal bezig bent zal je de weg er in vinden. Hou er rekening mee dat je kleintje de eerste periode wat vaker kan komen en soms ook opeens weer een nachtvoeding wil. Sommige kindjes hebben het er even moeilijk mee dat mama niet meer altijd beschikbaar is. Is ook tijdelijk. Succes!👍 Ik kolfde 3x Per dag. Minder trok mijn productie niet. Pas zo rond de 8 maanden redde ik het met 2 x
Komt goed . Voorraad opbouwen door ochtend voeding te kolven. als hij zo'n 4x drinkt in de uren dat je op je werk bent zou ik 5 flessen meegeven. Altijd reserve. Ik kolfde de eerste maanden elke 2.5-3 uur ( 3x per dienst). Inmiddels red ik het prima met 2x. Borst kindjes drinken trouwens vaak meer uit een fles dan 'nodig' dus ik zou niet al te volle flessen geven. Speen met 1 gaatje zodat hij een beetje z'n best moet doen.
Bedankt voor de tips! En mijn zoontje blijft echter hongerig na bijv 120 cc. Ik vind het zo lastig dan
Je weet niet goed wat ze uit de borst halen. Nadat ik weer stuwing kreeg wil onze ook weer meer uit de fles. ZIj krijgt haar laatste voeding en eerste in een flesje en eerst was dit 150ml en nu bieden we haar 190ml aan en de ene keer gaat het op en de andere keer drinkt ze 140 of 160 etc. Zou idd voor de zekerheid zoals boven is geadviseerd zon 200 per flesje meegegeven. En idd bij de ochtendvoeding kolven dan is je productie vaak het hoogste, ik kolf dan altijd het meeste af.
Fles is max 10 min, met kleinste speen. Soms geef ik hem meteen een fopspeen na de fles ivm zuigbehoefte maar hij blijft hongerig
Dat is echt te snel op die leeftijd. Geen wonder dat hij dan nog hongerig lijkt want zijn zuigbehoefte is dan waarschijnlijk nog niet verzadigd en sowieso treedt verzadiging (signaal maag vol) pas na zo'n 15-20 minuten op. Mijn zoontjes hadden dat probleem ook en ik laste altijd een stop in na de halve fles. Speen voor zuigbehoefte... vonden ze niet altijd leuk maar na de voeding wel een tevreden kindje... Ik kolf trouwens 2x op een werkdag. Tot 6 maanden gaf ik altijd een late voeding op mijn verzoek (dus 5 op een dag) nu moeiteloos terug naar 4.
Zal meer zuigbehoefte zijn dan honger, want tien minuten is echt veel te snel. Zou het dubbele moeten zijn. Heb je al een prematurenspeen geprobeerd? Of de calma van medela, die sluit beter aan bij borstvoeding.