Dag meiden! Zoals de tittel al omschrijft vroeg ik me een beetje af hoe jullie 's nachts in bed jullie kleintje voeden? Lijkt alsof wij niet de juiste houding kunnen vinden hiervoor. Nochtans de eerste dagen in het ziekenhuis voedde ik ook liggend. Kleine man lijkt dan niet erg prettig te liggen en heb zelf het gevoel dat hij vaak met zijn neusje in mijn borst terecht komt. Heb al geprobeerd om hem wat meer onderuit te schuiven zodat zijn neusje vrij komt maar maakt niet veel verschil. Ook laat hij bij een liggende voeding vaker mijn tepel los. Kan het te maken hebben met dat ik iets vlakkere tepels heb? Zittend gaan de voedingen overigens echt prima hoor maar zou toch graag 's nachts eens blijven liggen in bed voor een voeding Dus alle tips zijn welkom! Moesten er toevallig meiden een foto'tje hebben ook altijd welkom! Al bedankt!
Hoi Jojogirl, Ik voed ook vaak liggend. Ik lig dan op mijn zij, maar iets meer richting rugligging gedraaid. Anthony ligt ook op zijn zij, maar iets meer richting buikligging gedraaid. Zo liggen we toch weer buik tegen buik. Als hij met zijn neusje in mijn borst zit, dan leg ik mijn hand plat op zijn voorhoofd en dan draai ik zijn hoofdje zachtjes iets omhoog (zodat hij meer 'omhoog' kijkt zegmaar). Heb je hier iets aan? Groetjes, Jem
Ik voedde altijd liggend, maar heeft wel een behoorlijke tijd geduurd voor ik dat echt lekker onder de knie had hoor! Ik op m'n zij, Thirza naast me en toen ze kleiner was had ik haar dan op m'n arm liggen met d'r koppie.
Ik voed eigenlijk altijd liggend. Want zittend voeden lukt bij ons nog niet echt goed, dan ligt zij echt lucht mee te happen en heeft moeite om de tepel vast te houden.
Liggend, op mijn zij, arm + kussen onder mijn hoofd. Benjamin ligt dan met zijn beentjes tegen mijn buik en daardoor blijft zijn hoofdje/neus vrij. Ik heb grote borsten en mijn kraamhulp zei dat daardoor liggend voeden moeilijker schijnt te zijn. Wat ik met name lastig vind/vond is dat ik maar 1 arm vrij heb om Benjamin in bedwang te houden Hij draait en wurmt net zo lang totdat ie half op zijn rug ligt, maar dat vind ik niet zo geslaagd voor mijn tepels. Nu prop ik een kussen achter zijn ruggetje en gaat het beter!
Ik net als MamaMarije, heb ook wat grotere borsten. Dat is misschien bij jou ook het probleem? Als Liesbeths neusje tegen mijn borst ligt, druk ik wat tegen haar billetjes, wat dichter tegen me aan en dan kijkt ze wat meer omhoog. Dat helpt wel...
Ik vond het bij de eerste ook moeilijk. Bij de tweede gaat het wel. Toch oefenen ik doe ook zoals Rozemarijke zegt, koppie van m'n dochter ligt op mijn arm, verder lig ik wel echt op mijn zij en zij ook. Vind alleen het wisselem van borst een gedoe, moet ik helemaal omdraaien en baby onder me door schuiven...
Onder je door?? dat klinkt als een acrobatisch kunstje Ik zou bang zijn er per ongeluk op te vallen (met mn slaapdronken hoofd )
Je kunt ook je baby met het buikje tegen je aan drukken en zelf via je rug omdraaien. Draait je baby gewoon mee! Tis even oefenen, maar best handig
Ik heb 't nooit onder de knie gekregen jammer genoeg. Omdat ik een keizersnee heb gehad leek het mij ook wel fijn de eerste weken om 's te kunnen blijven liggen met voeden. Maar of Dennis' neusje was niet genoeg vrij (en verschuiven lukte niet echt) of ik kreeg ontzettend last van m'n onderrug omdat ik half zij / half rug lag en dat was niet bevorderlijk. Ik heb niet echt grote borsten maar ik kreeg de juiste houding gewoon niet voor elkaar. Wèl heb ik nu een manier gevonden om half zittend / liggend te voeden. Ik doe een dik kussen in m'n rug, en eentje hoog onder de arm waarop Dennis z'n hoofdje ligt. Ik zak een beetje onderuit met Dennis op m'n arm zodat ik zijlings en Dennis met z'n bovenlijfje op het kussen rust. Uhh.. lastig uitleggen en 't is een kwestie van oefenen maar ik ben wel blij dat ik dat zo nu en dan even kan doen als ik erg moe ben. Ook de rugbyhouding vind ik soms prettiger zitten, wat meer ontspannen doordat niet het hele gewicht van je baby op je arm rust.
Ik heb de nachtvoedingen in bed altijd zittend gedaan, met de rugby houding. Ik vond liggen nooit fijn (alleen in de kraamweek gedaan), had het gevoel dat ze dan steeds weggleed en in de rugby-houding ging dit veel en veel beter! Ik zat rechtop in bed, veel kussens in mijn rug half te dutten. Ik moest er toch altijd uit (onze dochter heeft altijd op haar eigen kamertje gelegen) en vond dan zittend in bed ook neit zo erg. Mijn man heeft er nooit last van gehad (die merkte vaak niet eens dat ik gevoed had) Gek genoeg voed ik haar nu vaak 's ochtends wel liggend. Ze pakt nu met dr handjes mijn borst vast en hapt natuurlijk prima nu en dan liggen we lekker allebei op onze zij naar mekaar te kijken en te lachen. Vanochtend was ze alleen nog moe en viel ze lekker in slaap, had een kussen tegen dr rug gedaan en zo lag mevrouw lekker, bijna in mijn borst, te slapen... Heerlijk X
de eerste drie maanden heb ik echt nog niet liggend gevoed. aanhappen ging zo niet echt optimaal en ik had ook het gevoel dat de kleine zo niet goed kon ademen. dus ik heb het gewoon zittend gedaan met kussens in m'n rug. ik was ook behoorlijk moe met om de 2 uur voeden na een spoedkeizersnede en ik was bang dat ik ook zo in slaap zou vallen...
o! en de klassieke houding: in de armen (madonna houding heet dit geloof ik...) nu voed ik wel liggend, vanaf een maand of 5. en dat gaat super!
Het is even oefenen, maar je kunt ook beide borsten geven terwijl je op één zij blijft liggen vind ik zelf het handigst. Je ligt bijv op je rechterzij en als je de li.borst wil geven rol je iets door zodat je min of meer op je re.borst ligt (hoewel dat misschien niet gaat als het hoofd van je baby op je arm steunt).
hier een foto van hoe ik voed in bed. alleen is deze foto op de bank gemaakt. in ben heb ik alleen de kussen weggeschoven.en lig ik dus alleen met mijn hoofd op het kussen
's nachts voedde ik altijd liggend in de zijhouding. dit is ook de eerste houding die ik geleerd had en vond ik het prettigste.. zou het liefst alle voedingen zo doen.. benieuwd hoe het straks gaat.. is inmiddels alweer bijna 2 jaar geleden...
Bedankt meiden voor de vele reacties! Ben dus blijkbaar niet de enige die de juiste houding in bed niet onder de knie krijgt! Meestal voed ik ook met Emeric op mijn arm maar vind dit soms wel wat ongemakkelijk. Heb geen kleine borsten maar ook niet echt overdreven. Dacht altijd dat mijn vlakkere tepels de oorzaak hiervan waren maar blijkbaar toch niet. Wat een acrobatische toeren lees ik hier Vind het ook lastig om van borst te wisselen heel gedoe om dan te draaien en dan weer opnieuw de juiste houding te vinden Wel oefening baart kunst zeker?
Dank voor de tips! Ik heb wel vaker gedacht, kan dit niet handiger? Maar ik goed niet meer 's nachts, dit is alleen 's ochtends bij opstaan. En vergeet niet, we hebben het hier over een baby van 9 kilo inmiddels! Misschien moet ik eens proberen hoe het gaat als haar hoofdje niet op mijn arm ligt, of het dan lukt beide borsten aan een kant te geven. Nu drinkt ze trouwens ook vaak maar een dus het lost zich ook vanzelf op. Nou, oefenze allemaal!
Zo draai ik ook om. Ik las ook al dat iemand schreef dat je je baby (door een duwtje in de rug te geven) echt dicht tegen je aan moet leggen. Dan kantelt het hoofdje vanzelf wat naar achteren waardoor de neus vrijkomt. Kussentje in de rug leggen zodra je kindje goed ligt. Ik lig ook niet precies op mijn zij, zoals ik al meer las. Alleen lig ik juist meer naar buikligging terwijl mijn zoontje een beetje richting rugligging draait.