Mijn zoontje van 2 wkn laat bijna standaard na iedere voeding als hij terug in zijn bedje ligt nog wat melk lopen. Ik bemerk dat vaak als ik na een poosje even kijk of hij nog lekker in zijn bedje ligt.... zie dan een spoor van een melkstraaltje. Ook spuugt hij geregeld wat melk (ruikt niet zuur, gewoon naar melk). Tijdens voeden boert hij wel, niet altijd en gaat ook moeizaam. Hij drinkt niet gulzig, netjes zo;n 20 min. over een fles van 100 cc. Hij kan ook zo maar van 1 op andere moment flink de hik hebben als hij weer in zijn bedje ligt. Wegzuigen met een speen helpt dan soms. Tot slot ook moeite met stoelgang (ander topic over geplaatst) Met name 's nachts is hij wat onrustig, huilt dan niet of zo, maar ligt de hele tijd te woelen en draaikonten. Hij slaapt nu nog bij ons op de kamer, dus we horen ook echt alles. Speentje wil hij dan even, spuugt die weer uit. Uit is ook weer niet goed, even wiegen in je armen vindt hij wel ok, rechtop soms ook even goed. Los van dat dit even vermoeiend voor ons is, daar komen we wel over heen, ben ik meer benieuwd waar dit allemaal op kan duiden. Dit is mijn 2e zoontje en ken deze verschijnselen niet van mijn 1e. Die boerde heel makkelijk, gaf nauwelijks melk terug. Zou dit een teken van reflux kunnen zijn? Iemand hier die zich in mijn verhaal herkent?
Onze zoon heeft reflux, en ik herken veel in je verhaal. Ik zou er toch even mee langs de arts, niet afwachten.. Bij ons werd het van kwaad tot erger, maar meneer heeft zoals het lijkt er ook een koemelk allergie bij..
Je eerste alinea (los van moeizame ontlasting) klinkt voor mij redelijk normaal. Heel veel baby's geven wat melk terug na iedere voeding. De hik hebben ze op deze jonge leeftijd ook erg veel. Dat draaien en woelen in bed herken ik ook van mijn dochter de eerste weken. Maar bedoel je dat hij dan de hele tijd wakker is? Mijn dochter had dit gedrag voordat ze diep in slaap viel, eenmaal diep in slaap lag ze rustig. Mijn dochter heeft overigens wel verborgen reflux, ze is een week in een ziekenhuis opgenomen omdat ze gestopt is met drinken. Het is nu helemaal opgelost en ze drinkt weer. De reflux uitte zich bij haar enkel tijdens de voedingen, buiten de voedingen was ze heel ontspannen en tevreden. Echter veel kindjes met reflux zijn juist heel onrustig na de voedingen, hebben veel pijn en huilen ontroostbaar. Als je het volgende herkent: voeding terugslikken, kauwbewegingen maken, zuur ruiken, niet plat willen liggen, veel huilen, pijnlijke gezichten trekken, dan zou ik even langs de huisarts gaan. Na elke voeding een straaltje melk teruggeven is zeker niet abnormaal. Succes!
Melk teruggeven is heel normaal. Kind loopt gewoon een beetje over. Vroeger kreeg je als je iemands baby mocht vasthouden en standaard een hydrofiel bij vanwege het melk lekken. Het lijkt wel of mensen dit soort normale dingen bij babies een beetje vergeten zijn. Van reflux is pas sprake als de melk echt zuur ruikt en je kind er merkbaar last van heeft, zoals huilen en overstrekken. Zoals Kiwi zegt, dan kun je beter even contact opnemen met je huisarts. Bij lichte reflux kan het soms al genoeg zijn om vaker kleinere flessen te geven, zodat het maagje nooit te vol raakt. Soms moet je de voeding indikken met johannesbroodpitmeel (in sommige voedingen zit dat al, de comfortvarianten). En soms heb je ook medicatie nodig.
Ik vind eigenlijk -behalve de moeizame stoelgang- niets ongewoons in je verhaal. Bijna alle kindjes spugen wat melk terug, daarom staan er ook zoveel spuugdoeken op je uitzetlijst en leggen veel moeders een hydrofiel luier op het hoofdeind. Ook het hikken is heel gewoon, mijn meisje had in de buik al vaak de hik en later ook nogsteeds. Het woelen in bed; is dit tijdens het slapen of als hij wakker is? Dat hij rustig word bij jullie is normaal, hij is nog hardstikke jong tenslotte! Hier sliep ze zeker tot ze 2 a 3 maanden was altijd bij me omdat ze anders te onrustig was. Qua speentje zou je, als je wilt, nog andere merken kunnen proberen. Veel kindjes willen geen speentjes met een plat kantje ( zoals bibi bijvoorbeeld ) maar een combi speen, bijvoorbeeld van difrax. Maar er zijn ook kindjes die alleen de ronde spenen van avent en MaM willen ( bij kruidvat zijn ze allemaal te koop )
@ Suusjeuh: Qua speentjes diverse soorten in huis en al mee gevarieerd, de combi van Difrax lijkt momenteel het beste. Woelen in bed is tijdens lichte slaap. Zoals Kiwi al schreef bij haar dochter, eenmaal in diepe slaap dan ligt meneertje hier heel rustig. Is meer als hij nog wakker is of wakker wordt, zijn armen heen en weer zwaait. @ Dirksmama: Melk ruikt zeker niet zuur en van overstrekken en enorm huilen is hier geen sprake. Zal inderdaad hier gewoon normaal babygedrag zijn.... @ Kiwi: dank voor je reactie, ik had je al pb gestuurd gisteren @ Eiland: Als ik de reacties van de anderen lees en nu op mijn gevoel afga, hou ik het nog op normaal gedrag. Geen reden om me druk te maken. Moet ook zeggen dat het wel helpt dat het hier de afgelopen 2 dagen ineens een stuk beter is met teruggeven van melk.
Gelukkig! Het melk opgeven duurt vaak wel tot ze een paar maanden zijn hoor! En zelfs nu (8,5 mnd ) hier soms nog gespuug in haar slaap maarja ze gaat ook slapend na de fles in bed en slaapt op haar buik. Zolang je kindje niet enorm huilt, overstrekt etc... En anders; volg je gevoel!
Simone gaf ook altijd een beetje terug. Ze huilde er niet bij dus we hebben ons er nooit druk over gemaakt. Soms doet ze het nog maar dan is het meer een boertje met consumptie
tja mischien is het ook niks, maar ik zou het wel in de gaten houden. Het kan ook verborgen reflux zijn, zou in de gaten houden of het zuur gaat ruiken. Thijs gaf op een gegeven moment anderhalf uur na de voeding maagzuur over..