Eerst waren mijn borsten 's nachts bomvol toen ons zoontje wat meer doorsliep. Maar nu merk ik weer dat ze leger voelen overdag en ook 's nachts. Mijn zoontje is een hele flinke baby van bijna 2,5 maanden, en zit nog net boven aan in de groeicurve. Bijna eroverheen Hij wil veeeel en vaak drinken, nog steeds zeker 8 tot 10 keer per dag. Ik ben er een beetje moe van, en wil langzaamaan ook weer wat vrijer worden. Mijn borsten lijken het ook niet meer bij te houden en voelen vrij leeg... Waardoor hij weer vaker komt voor te drinken. Ik neig om met bijvoeding te starten.... Iemand tips of raad?
Heb je een kolf? Je kunt je borstvoeding stimuleren om meer aan te maken, door vaker aan te leggen of dus te kolven tussendoor!
En je zou kunnen proberen hem meer (vettere) melk te laten drinken. Wat bedoel je overigens met bijvoeding? Kunstvoeding of groente en fruit? Kunstvoeding zou je kunnen doen als je met de bv wilt stoppen, maar groente en fruit zou ik echt nog niet doen!
"Heb je een kolf? Je kunt je borstvoeding stimuleren om meer aan te maken, door vaker aan te leggen of dus te kolven tussendoor!" Nou bijvoeding; kunstmelk. Ik heb een fijne elektrische Medela kolf, maar weet niet zo goed hoe ik de productie op moet schroeven. Als ik melk kolf, blijft er voor mijn zoontje op dat moment minder over. En hij heeft al zo'n honger...
Na de voedingen kolven en tussendoor kolven. Zelf goed drinken, niet stressen, borsten wat masseren, misschien van die tsr-neusspray een idee (weet niet precies hoe het heet en of het misschien een idee is voor jou). Verder gewoon maar aan toegeven denk ik, misschien is ie juist even de boel een beetje aan het regelen. En vraag = aanbod, dus is er altijd genoeg. Zolang er vraag is word er melk gemaakt. Borstvoeding is nooit op en je borsten zijn nooit leeg. Alleen moeten ze wel weten dat ze wat meer melk moeten maken ! De bijvoeding, oke, ik dacht even dat je groente/fruit bedoelde ! Vandaar mijn vraag!
Je borsten maken meer melk aan als er meer gevraag word. Dit komt omdat als je borsten leeg worden er prolactine vrijkomt in je hersenen. Prolactine is het hormoon dat er voor zorgt dat er melk uit jouw bloed word gemaakt. Dat je bosten niet meer vol voelen is normaal. De vraag en aanbod is op elkaar ingesteld. Een goed teken dus. Als je de vraag gaat verstoren door kv bij te geven ga je idd minder melk aanmaken. Snap je mijn verhaal een beetje ?
ik ben hetmet Nemo eens! en daarbij is 8-10 voedingen normaal hoor zoveel drinkt Tygo ook en die is 3,5 maand!
Bedankt voor de uitleg! Ik ga eens na de voedingen wat kolven. Over dat stressen gesproken; we gaan bijna verhuizen en ben nu al doodmoe van inpakken, plannen enz, en dat allemaal tussen de voedingen en slaapjes door. Af en toe kan ik wel janken van alle drukte. Het kan ook daaraan liggen....
En of dat dat het kan zijn zeg! Je lichaam heeft zeker rust en energie nodig om de borstvoeding te maken! Ik zal echt proberen eventjes iets meer rust te nemen! Je hoort ook vaak als mama's weer echt aan de gang gaan en echt aan het werk gaan (jij dus verhuizen etc) dat de voeding te weinig lijkt. Kortom, ik zou zeggen, gun jezelf eens wat rust ! Succes! Ook met de verhuizing, maar vooral nu even met het voeden!
Ik kreeg op het consultatiebureau te horen dat hij bij deze leeftijd eigenlijk maar 5 keer per dag moet drinken, en niet 7-8 keer zoals jonathan doet, ik heb maar gezegd van is goed, maar ik geef hem gewoon als hij honger heeft. Nou geef ik gekolfde voeding dus dat is wel een beetje anders.
@Cwvinkoop: tja, het CB.... pfff. Maar, hier is het wel zo dat Thirza bij de gastouder de gekolfde melk in minder voedingen drinkt, (gisteren om 9.15, 13.00 en 18.00), van elke keer 150 cc. Als ik afkolf, kolf ik per voeding zo'n 100-120 af momenteel, dus bij mij drinkt Thirza minder (en dus ook vaker: hier heeft ze vandaag gedronken om 8.15, 11.00, 13.00, 15.00, 17.00 en 19.00). 6 voedingen dus, tegen 3 bij de gastouder. Het zou mij best welkom zijn als ze wat minder vaak gaat drinken, alhoewel ik momenteel het idee heb dat ze, vooral de dag na de gastouder, ook gewoon lekker inhaalt met 'bij mama zijn'. Iemand daar ervaringen mee, hoe dat loopt?
Daar kan ik zo boos om worden, die rot consultatiebureaus! Borstvoeding geef je het best op verzoek. Zo krijgt je kindje genoeg melk binnen en blijft je productie op peil. Ga je minder voedingen geven dan je kindje vraagt dan: daalt je productie en de groei van je kindje loopt terug omdat het te weinig melk binnen krijgt. Sommige moeders hebben maar een kleine opslagcapaciteit, dan moeten kindjes wel vaak drinken! Lekker blijven voeden op verzoek en je daar niets van aantrekken! Ook als je kolft: borstvoeding kun je NIET teveel geven, dus ook dat kun je volledig op verzoek geven zoveel je kindje vraagt.
@Ladyrabbit: jij lijkt vrij veel van BV af te weten... Even een off-topic vraagje dus: je hebt het over opslagcapaciteit van je borsten. Ik kolf momenteel zo'n 100-120 af per kolfbeurt, maar er zijn tijden geweest dat dat meer was, (wel eens 180-200, uit 1 borst wel te verstaan). Thirza drinkt nu gewoon heel vaak bij me (om de 2 uur zo'n beetje), terwijl ze bij de gastouder dus wel meer in 1 keer drinkt uit de fles (afgekolfd). Is er een manier om dat wat te doorbreken, dat ze bij mij ook wat meer per keer gaat drinken? Ik heb al geprobeerd om haar twee borsten te laten drinken (ze drinkt altijd 1, omdat ik altijd zo veel voeding had), maar dat wil ze meestal niet... Ik zit dus een beetje van: wil ze gewoon vaker omdat het fijn is om bij mij te drinken, of gebeurt dit omdat ze te weinig per keer binnen krijgt om daar langer op te teren?
En oja, bij de gastouder slaapt ze dus ook langer achter elkaar... wat ik niet zo gek vindt als ze zoveel voeding in 1 keer binnen krijgt.
[quote="Rozemarijke Ik kolf momenteel zo'n 100-120 af per kolfbeurt, maar er zijn tijden geweest dat dat meer was, (wel eens 180-200, uit 1 borst wel te verstaan). Thirza drinkt nu gewoon heel vaak bij me (om de 2 uur zo'n beetje), terwijl ze bij de gastouder dus wel meer in 1 keer drinkt uit de fles (afgekolfd). Is er een manier om dat wat te doorbreken, dat ze bij mij ook wat meer per keer gaat drinken? Ik heb al geprobeerd om haar twee borsten te laten drinken (ze drinkt altijd 1, omdat ik altijd zo veel voeding had), maar dat wil ze meestal niet... Ik zit dus een beetje van: wil ze gewoon vaker omdat het fijn is om bij mij te drinken, of gebeurt dit omdat ze te weinig per keer binnen krijgt om daar langer op te teren?[/quote] Meestal heeft het verschillende redenen. Vaak hebben moeders rond de vier maanden (ik weet niet hoe lang je het al hebt) de "vier maanden dip". Dan loopt vaak de productie (tijdelijk) terug, die je door veel aanleggen, kolven weer op kunt krikken. Je cyclus komt langzaam weer op gang en dat heeft ook weerslag op de productie. Je hormonen kunnen gaan schommelen zonder dat je al echt ongesteld wordt. Daarnaast krijgen kindjes veel interesse voor hun omgeving, en dus minder om te drinken. Daarom drinken ze dan korter en vaker. En inderdaad: borstvoeding is niet alleen voeding. Aan de borst verwerken ze bijvoorbeeld indrukken, en aangezien ze nu meer meemaken, willen ze ook daarom vaker drinken. Daarnaast is het vertrouwd, zorgt het voor troost, huid op huidcontact etc. "Mamahonger" is trouwens op iedere leeftijd een bekend gegeven. Als je kindje veel meemaakt, veranderingen tegenkomt zal het vaak vaker gaan drinken. Mijn kindje slaapt/drinkt bij de oppas ook anders. Ze drinkt daar meer in 1 keer en slaapt ook langer. Hier krijg ik het ook niet doorbroken. 6.5 maand en nog steeds ruim 10 voedingen per dag. Het merendeel vaak in de nacht Ik heb me er maar bij neergelegd, het is maar zo'n korte tijd, je kindje aan de borst. Daar wil ik wel wat opofferingen voor doen.
@Ladyrabbit: thanks, dat maakt het een stuk duidelijker... Hmm, de productie maar even flink opschroeven dan, want m'n menstruatie mag nog wel even wegblijven, LOL Maar als ik je goed begrijp moet ik nu juist ff niet proberen het aantal voedingen omlaag te brengen, zodat m'n productie op peil blijft? Thirza lijkt momenteel iig niet tekort te komen, en als ik ervan uitga dat ze live 100 cc per keer drinkt, drinkt ze bij mij alles opgeteld wel meer dan wat ze bij de gastouder uit de fles trekt. Nu kolf ik op m'n werk gewoon door totdat er niks meer komt, ales wat extra is, is een mooie voorraad en compenseert ook weer voor de kleine beetjes die er in de fles nog wel eens overblijven... En wat je zegt hoor: als er niks op te sturen valt, dan komt het zoals het komt... Als ik maar weet dat dat zo is, is het wel te accepteren
Ik wilde even zeggen dat het een tijdelijke dip was. Ben nog steeds druk en aan het verhuizen maar de productie is flink omhoog gegaan door op een "crusiaal" moment te kolven. Daardoor zijn ze harder gaan werken en dat duurde wel een week ofzo. Hoera! We gaan weer voor de 6 maanden en hopelijk langer! Ik heb zelfs een aardig vooraadje nu!
@Dot: op welk moment ben je gaan kolven dan? Bedoel je als in: nu de productie lager is, ben ik extra gaan kolven, of op een bepaald moment van de dag?