Hoi, Even een vraag over de vetheid van je melk. Mijn jongste kind is nu 4 maanden. Ze heeft erg veel last van (buik)pijn, zo'n 2 uur na de voeding. Ze komt voldoende aan, maar niet veel. Ze poept 1x per week. Haar curve op borstvoeding.com buigt ook steeds meer af. Ze meldt zich dag en nacht om de 3-4 uur. Toen ze 3-9 weken was, sliep ze 's nachts nog weleens 6-8 uur door. Maar helaas is dat nu over. Ook 's nachts heeft ze last. Ons slaapgebrek wordt steeds groter.... Mijn oudste heeft ook altijd veel buikpijnen gehad, en door de slapeloosheid zijn we met 5 mnd overgestapt op FV. Toen kreeg hij minder last. Nu lees ik steeds vaker dat het vet uit BV goed is voor babybuikjes, dat het helpt om de 'voormelk' beter te verwerken en dus zachter is voor de darmen. Dat vet er ook voor zorgt dat ze wat langer op hun voeding kunnen teren. Ik hoor en lees steeds vaker dat er bij borstvoeding zo'n dikke roomlaag op de melk ligt, 1,5 - 5 cm. Dat het uit de koelkast zelfs moeilijk uit de fles te krijgen is omdat het vet is gestold. Bij mij is het vet maximaal een 0,5 cm dik. Bij mijn dochter nu, maar ook destijds bij mijn zoon, die elke 2 uur voeding kreeg, was het vetgehalte laag. Kan een te laag vetgehalte de oorzaak zijn van hun pijnen? Kan ik iets doen om mijn melk vetter te maken? Vaker aanleggen heb ik geprobeerd, maar daar heeft ze echt veel last van. Borstcompressie helpt niet voldoende. Ik heb twee kolven geprobeerd (symphony en swing), maakt geen verschil. Ik kolf tot er in een minuut geen druppel meer uitkomt, maar vetter wordt het niet... Hopelijk heb je de magische oplossing. Ik wil zo graag langer voeden dan bij mijn zoontje, maar slaapgebrek.... zucht......
Er gaan veel verhalen over vettere melk rond. De laatste melk is het vetste, je moet je voormelk wegdoen en enkel de rest geven, van voormelk krijgen ze buikpijn, van achtermelk krijgen ze buikpijn, van onbalans in voor en achtermelk krijg je groene poep..... Jouw melk is goed voor jouw kindje. Juist wanneer het reageert op voeding. Wat je kunt proberen is eerste toeschieten weg laten lopen en dan pas voeden, even kijken of je kindje dit accepteert Verder hebben kindjes gewoon nog die voeding en troost en samenzijn nodig in de nacht. Ik zou nog even doorzetten! En zoek herkenning bij andere moeders die dit ook hebben (doorgemaakt) Bijvoorbeeld online of bij een moedergroep of borstvoedingscafe. Succes!