Melk niet willen drinken nadat het bevroren is

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door mama em, 1 mei 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. mama em

mama em Fanatiek lid

2 apr 2008
    1.315
    0
    36
    Hoi,

Ik ben nu al een tijdje aan het oefenen met de fles. Nu is me opgevallen dat ze wel drinkt als ze vers gekolfde melk (of van 1 pf 2 dagen oud) krijgt, maar niet drinkt als de melk ingevroren is geweest. Herkent iemand dit? Is het nog overgegaan of niet?
    Kan ik eventueel ingevroren melk (als het ontdooid is in de koelkast) mengen met verse melk? Geloof dat je moedermelk alleen mag mengen als het dezelfde temperatuur heeft?

groetjes emmalotte

2. raspberry

raspberry Niet meer actief

zolang het dezelfde temp heeft, mag je het mengen

3. Nemo

Nemo Niet meer actief

Dat kan idd voorkomen. Door invriezen kan de smaak veranderen. Heeft iets met de samenstelling van je melk te maken. Is normaal hoef je je geen zorgen over te maken !
    Volgens mij kun je het voorkomen door de melk te verhitten voordat je het invriest.
    Ik heb er eens een artikel over gelezen maar weet zo niet meer waar. Als je het vraagt op het borstvoedingsforum is er vast iemand die het wel precies weet.

4. mama em

mama em Fanatiek lid

2 apr 2008
    1.315
    0
    36
    bedankt voor de reacties!

Ik dacht dat je moedermelk maar 1x mag opwarmen?
    Bedankt voor de tip van borstvoedingforum. Zal daar eens kijken en anders vraag ik het hier aan de lactatiekundige.

groetjes!

5. Nemo

Nemo Niet meer actief

@emamalotte: idd het advies is altijd 1x verwarmen. Had ik nog nooit zo bekeken. Ook als je bij spruw wilt invriezen word aangeraden de melk eerst te verhitten. Dit moet dan wel tot een graad of 70. Mischien is dat het verschil ? Dat je het bij opwarmen iets warm maakt en nu zo'n 70 graden ?

6. mama em

mama em Fanatiek lid

2 apr 2008
    1.315
    0
    36
    @ Nemo: Misschien zit daar verschil in? Dacht dat boven de 65 graden de melk zijn werkzame stoffen verliest. Tis allemaal een gedoe vind ik.

Onze meid heeft nu bedacht helemaal niet uit een flesje te drinken :(
    Beetje jammer en lastig. Moet over 2 weken weer werken, dus hoop dat het dan wel gaat. Weet nu dus ook niet meer of ze echt geen ingevroren melk wil of gewoon helemaal geen flesje.

7. Nemo

Nemo Niet meer actief

@Emmalotte: idd boven de 35-37 graden gaan er antistoffen verloren. Maar het is zeker nog drinkbaar dan hoor. Is alleen zonde maja als ze het anders niet wil drinken is ook zonde.
    En kindjes die niet willen drinken uit de fles is hier ook bekend (helaas)

8. ladyrabbit

ladyrabbit Bekend lid

13 apr 2008
    704
    1
    0
    Begeleider psychiatrie
    Noord-Limburg
    Gepasteuriseerde moedermelk (verhit tot net onder het kookpunt), verliest wel voedingsstoffen maar is nog altijd vele malen superieur boven kunstvoeding! Op het borstvoedingsforum staan ook heeeeel veel tips voor flesweigeren.

Wat hier hielp was een speciale fles: breastflow. Hier moet ze uit drinken als uit de borst (dronk ooit wel uit een Avent). Daarnaast moest mama niet meer in de buurt, dus uit huis zijn. Als ik boven was dan rook ze het nog. Uiteindelijk heeft ze de fles bij de oppas leren drinken (die had veel geduld). En ik was op afroep beschikbaar voor als het mis ging (toch je gevoel he!).

9. mama em

mama em Fanatiek lid

2 apr 2008
    1.315
    0
    36
    @nemo: dacht al dat de melk dan nog wel goed zou zijn, toich zonde als er stoffen verloren gaan.

@ ladyrabbit: ik ga meestal ook de kamer uit, maar jij moest zelfs het huis uit! Trouwens toen ik weg was dronk ze ook niet uit de fles, dus of het bij ons daar aan ligt?

Ik vraag me nu echt af of het wel aan de bevroren melk ligt. Mevrouw is ook al een aantal dagen meer aan het huilen. Ik vraag me stiekem af of ze niet al een tandje krijgt?! Lijkt me wel erg vroeg.

Deel Deze Pagina