regeldag of probleem door tepelhoedjes?

Discussion in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' started by kroepie, Jun 17, 2009.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Onze zoon Jayden is nu 8 dagen oud.
    Ik geef hem borstvoeding wat tot nu toe heel goed gaat. Aangezien in het ziekenhuis de eerste aanleg niet goed gegaan is, zijn mijn tepels nogal open. Ik gebruik dus (tijdelijk hoop ik) tepelhoedjes om hem te voeden. Hij drinkt hiermee prima.

Tot gisteravond zat er steeds ongeveer 2,5 tot 3 uur tussen zijn voedingen. Sinds gisteravond 23.00 uur krijgt hij er echter niet meer genoeg van. Hij drinkt mijn borsten helemaal leeg (ik geef 1 borst per keer) en kijkt dan erg tevreden. Helaas is dit na een minuut of 10 over. Waar hij anders lekker in zijn bedje ging slapen, wil hij alleen nog maar vastgehouden worden en tegen me aan slapen, waarbij hij op zijn vuistjes gaat sabbelen.

Ik heb ook al geprobeerd om nog een extra borst te geven, als een soort van toetje, maar ook dit helpt niets. Daarbij wil ik hem ook niet overvoeren, waardoor hij (weer) krampjes krijgt.

Kan het zijn dat hij eerder aan zijn regeldag toe is dan na de 10e dag? Ik heb nu het idee dat ik straks geen genoeg voeding voor hem heb, terwijl hij de afgelopen dagen de aanvoer nauwelijks kon verwerken (waarschijnlijk mede geholpen door de stuwing)

Of komt het door de tepelhoedjes? Meer lucht, niet goed aanleggen?

Help?

2. Rieneke

Rieneke Actief lid

Mar 26, 2009
    352
    0
    0
    Hoi,

We zijn nu een dag verder, hoe is het gister en vandaag gegaan?
    2 borsten aanbieden en kijken of hij de 2e drinkt is een goeie om te doen.
    Goed stimuleren is erg belangrijk in het begin.
    Krampjes kan hij juist krijgen als er veel tijd tussen de voedingen zit.
    Als hij wil zuigen en geen behoeft heeft al melk dan merk je dat hij onrustig is aan de borst. Je kunt hem dan helpen door de meest lege borst aan te bieden.
    Maar 2 borsten aanbieden is dus prima.

Het kan ook zijn dat hij veel bij jou wil zijn en aan de borst liggen is dan natuurlijk wel heeeel erg lekker. Het gaan dan niet zozeer om de voeding, maar wel om het bij jou zijn.

Herken je hier iets in?

3. Bedankt voor je antwoord.
    Hij vindt het inderdaad heerlijk om bij ons te zijn, dus dat kan hebben meegespeeld.

Gister is er een lactatiekundige langsgeweest omdat ik het even niet meer wist. Mijn tepels zijn zo stuk dat ik echt met mijn kiezen op elkaar de borst aanbied (vooral links) Dit ligt niet aan het 'happen', dat doet hij goed.
    Volgens haar heb ik last van spruw en daar dus nu medicijnen voor.
    Met mijn rechterborst gaat het al beter, durf ook al weer zonder hoedje die borst aan te bieden, maar links is het echt verschrikkelijk. Heb het idee dat de halve punt van mijn tepel weg is. Zo groot is het gat.
    Zij gaf het advies om eerst die borst wat te kolven, tot de toeschietreflex, en dat de borst te geven. Hierdoor hoeft Jayden niet heel hard te zuigen en dat zou schelen met de kloof. Ik merk echter weinig verschil. Ook voed ik nu om de (ongeveer) 2 uur, zodat hij niet al te hongerig is als hij aanhapt (hij vreet me nl. echt op)
    Vooralsnog blijft de pijn echt verschrikkelijk de eerste minuten.

Heb jij nog tips voor mijn kloof?
    Ik laat al drogen aan de lucht met een drup melk. Dan de spruwmedicijn er op, weer drogen. Ik gebruik geen zoogcompressen, plakt allemaal vast. Ik heb gister nog de Mother Mates hydrogel tepelverbanden besteld, omdat ik daar goede verhalen over heb gehoord.
    Als dat niet helpt, weet ik het echt niet meer...

4. Rieneke

Rieneke Actief lid

Mar 26, 2009
    352
    0
    0
    au, au, au.
    Jeetje is het in zo'n korte tijd zoveel erger geworden?
    Ik heb net je eerste berichtje nog even gelezen, hier noem je de pijn wel, maar het is niet echt je hoofdvraag.
    Wat is het snel gegaan zeg.
    Wat heb je gekregen tegen de spruw?

Groeten Rieneke
    Doet het ook met tepelhoedje zoveel pijn?
    Weet je dat je ook pijnstilling mag slikken tegen de pijn?

5. Nou, het is niet van de laatste 2 dagen dat het zo'n pijn doet.
    In het ziekenhuis is Jayden verkeerd aangelegd (lees: mijn tepel in zijn mond gepropt) waardoor het al enigszins open is gegaan.
    Door de stuwint van de dagen erna is het slechter geworden, hij kon de tepel niet meer in zijn mond krijgen.
    Toen hebben we maandags tepelhoedjes gehaald en toen ging het drinken wel weer goed. Helaas zijn mijn tepels niet genezen, maar juist verder open gegaan. Volgens de lactatiekundige (mede) veroorzaakt door de spruw. Het aanleggen gaat volgens haar goed (met tepelhoedje) En inderdaad, ook met tepelhoedje doet het zoveel pijn. Vooral links, met rechts voed ik ook al weer zonder tepelhoedje...

Ik heb Nystatine Labaz gekregen, een vloeibaar middel.
    Dit moet ik 4-6x per dag in zijn mondje smeren na het voeden en na elke voeding op mijn tepels.
    Wat mag ik nemen qua pijnstilling?
    Ik neem af en toe een paracetamol, volgens mij was dit het enige wat mocht?

Alvast bedankt,
    Groeten, Annet

6. Rieneke

Rieneke Actief lid

Mar 26, 2009
    352
    0
    0
    Ibuprofen kun je rustig nemen. Echt ook gewoon de maximale hoeveelheid.
    De begindorsering voor ibuprofen is 400 mg en dan als het nodig is elke vier tot 6 uur 200 tot 400 mg.Dit tot een maximum van 1200 mg per dag.
    Paracetamol per keer 500 tot 100 mg, maximaal 4 gram per dag.

Wat verder belangrijk is om te weten is dat je echt snel verbetering moet merken na het smeren anders kun je waarschijnlijk beter overstappen op een anders geneesmiddel.
    Nystatine heeft helaas is bijna de helft van de gevallen geen effect. In jouw situatie kun je eigenlijk dit risico niet nemen.

Verder moet je goed in de gaten houden of er geen bacterie bij komt. Bij twijfel aan je huisarts laten zien.
    Laat maar horen als je meer wilt weten.

Groeten Rieneke

7. Hartstikke bedankt voor je hulp!
    Ik merk idd nog steeds geen effect... is het noodzakelijk dat ik de dokterswacht bel (gezien het weekend) of vind je dat het kan wachten tot maandag?

Groetjes, Annet

8. Rieneke,

Ik heb vanmiddag toch nog de dokterswacht gebeld en nieuwe zalf voor mezelf gekregen. Jayden heeft ws. zelf zijn oog geïnfecteerd, dus die heeft nu een ontstoken oogje en daarvoor hebben we gel gekregen.
    Ik hoop dat het nu eindelijk beter gaat worden. Voor mijn gevoel doen mijn tepels minder zeer bij het drinken en ook na die tijd lijkt het prikken minder erg. Ik kruis mijn vingers.

Ik heb nog wel een ander vraagje.
    Mijn rechterborst lijkt veel minder melk aan te maken dan mijn linkerborst. Als ik hem rechts heb gegeven, dan moet ik links zeker ook nog geven om hem tevreden te laten zijn... andersom is dit niet (altijd) het geval.
    Kan ik zelf iets doen om de productie recht op te schroeven?
    Ik heb al wat andere topics gelezen, maar ik kom er niet echt uit.

Alvast bedankt maar weer!
    Annet

9. Rieneke

Rieneke Actief lid

Mar 26, 2009
    352
    0
    0
    Wil je nog iets bespreken over wat je gekregen hebt, hoevaak je moet smeren enzo?. Spruw moet je echt heel stevig te lijf gaan zeker in jouw geval als je zoveel pijn hebt.
    Of heb je er vertrouwen in dat het goed komt zo?

Je kunt je productie laten zoals het is. Veel vrouwen produceren meer melk aan de ene kant dan aan de andere kant.
    Eventueel kun je iedere voeding eerst even de minder producerende kant aanleggen en dan naar de andere kant gaan zodat je de minder producerende kant extra stimuleert.
    Je kunt ook tussendoor extra die kant kolven.
    Nogmaals, je kunt het ook zo laten. Het is niet abnormaal ofzo. Je kunt alleen wat scheef gaan lopen.

Groeten Rieneke

10. Scheef gaan lopen hahahah... thanks! Kon wel even een grapje gebruiken.

Ik heb Micozanol gekregen om te smeren. Op de tube staat 2x daags insmeren na de voeding. Ik dacht zelf aan 's morgens en 's avonds. Is dit genoeg?
    Jayden moet gewoon doorgaan met wat ik al had.

Zelf denk ik dat het nu goedkomt. Ik heb vanmiddag mijn tepels ingesmeerd en ik heb zowaar het idee dat het al helpt :D
    Het prikken in mijn borst is al afgenomen en ook mijn tepels doen minder zeer. Dit kan trouwens ook komen van de Mother Mates die ik vandaag heb ontvangen. Maar het lijkt alsof rechts de kloof al aan het helen is!!
    Ik heb zelf vanavond gewoon de borst gegeven zonder eerst het tepelhoedje en het lukte ... *maakt rondedansje* ...en het deed niet eens heel erg zeer.

Harstikke bedankt voor al je antwoorden en je hulp.
    Ik laat morgen nog even weten hoe het dan is.

Warme groet, Annet

11. Zo... gister na mijn laatste post had Jayden nog een hongerkick of zo, want hij bleef maar vragen om de borst. Uiteindelijk is hij rond 2 uur in slaap gevallen. Het geven van de borst ging erg goed... niet meer zo pijnlijk!
    En door de vele vraag is de productie weer goed op gang (scheef lopen is er nog even niet bij... hahhaha)

Ik hoor graag nog van je of je denkt dat het nieuwe medicijn goed (genoeg) is en of 2x per dag smeren voldoende zal zijn.

Fijne zondag!
    Annet

12. Rieneke

Rieneke Actief lid

Mar 26, 2009
    352
    0
    0
    Goed nieuws zeg!

Je kunt beter vaker smeren met minder creme.
    Ditzelfde geld voor het middel van Jayden.
    Als je helemaal symptoom-vrij bent dan nog 2 weken doorsmeren, het kan heel makkelijk terug komen.

Ik hoop dat het de komende dagen alleen maar beter gaat.
    Groeten Rieneke

13. Nou... helaas gaat 't nu niet meer zo goed.
    Gisteravond begon het weer ontzettend te branden en dat is nog steeds zo. :( Heb al weer huilend zitten te voeden, zo zeer doet 't.
    De huisarts zou langskomen tussen 5 en 6 maar is nog niet geweest. Hoop dat ze het niet vergeten is. Ze wilde het toch zelf even zien voor ze nog iets anders uit ging schrijven...
    Wordt vervolgd dus.

14. Rieneke

Rieneke Actief lid

Mar 26, 2009
    352
    0
    0
    Nu is de huisarts toch wel al geweest?
    Is het branden op/in je tepel of echt in je borst?
    Ik wacht even af wat de huisarts gezegd heeft.

Groeten Rieneke

15. Nope, huisarts is niet geweest.
    Snap er niets van :(

Branden is in/op mijn tepel en trekt door in mijn borst.
    Heb net weer gevoed, branden is minder erg. Heb 1 borst eerst gekolfd, maar door gebrul van de kleine kwam er bijna niets uit. Dus toch maar normaal de borst gegeven.

Ik zal morgen de ha weer bellen. Dan post ik nog wel even.

16. Huisarts komt straks tussen half 2 en 2 uur.
    Hier nog steeds brand!!!

17. Nou, huisarts is geweest.
    Ze schrok wel een beetje van de toestand van mijn tepels, maar gaf ook aan dat het gewoon tijd moet hebben om te helen. Ik moest doorgaan met de micozanol, maar ik krijg zalf ipv creme, zodat de huid beter beschermd wordt (en dus niet aan het compres vast kan plakken) Verder veel bloot lopen om het te laten drogen en zoveel mogelijk voeden zonder tepelhoedje. Oh ja... en met mijn blote (.)(.) in de zon gaan zitten. Dit schijnt goed te helpen!! (Zal mijn buurman leuk vinden whahahhahah :D )

Ik heb haar de papieren meegegeven (link van borstvoeding.com en nog een docuement over spruw en het gebruik van geneesmiddelen waaronder de flucozanol/fluconazol?) Ze zou het doorlezen en overleggen en als ze dacht dat het kon, dan zou ze ook de tabletten voorschrijven. (ahdv het handboek/protocol mag het eigenlijk niet, maar als ze van borstvoeding.com zeggen dat het kan, dan wilde ze dat wel doen)
    De apotheek komt het vanmiddag nog brengen, dus ik ben benieuwd.
    Volgende week komt ze weer langs om te kijken.

We zijn net bij het cb geweest voor het wegen.
    Jayden was in 1 week 50 gram aangekomen. Dat is niet veel, vond ook de cb-arts, maar vrijdag hebben we het er over (komen ze op huisbezoek) Ik probeer me er niet al te veel zorgen over te maken. Misschien moet ik nog meer geduld hebben met voeden, zodat hij nog langer drinkt?
    Voorlopig blijf ik dus nog even op mijn tanden bijten... en Jayden op mijn tiet! ;)

Dat was 't.

18. Rieneke

Rieneke Actief lid

Mar 26, 2009
    352
    0
    0
    Jeetje wat een toestand.
    Heb je geen behoefte om te bellen.
    Ik heb het idee dat je zoveel beter geholpen kan worden op het moment dat je iemand live zou spreken.
    Ik geef je hier wat info over.

www.borstvoeding.nl
    Hier vind je vrijwilligers en lactatiekundige op regio.

www.borstvoedingslijn.nl
    Hier kun je buiten kantoortijden terecht. Van 18:00 tot de volgende ochtend 9:00.Weekend en feestdagen 24 uur.

In het laatste geval zal je waarschijnlijk Kirsten of mij aan de lijn krijgen. Dit nummer kost wel 0,45 eurocent per minuut.
    De vrijwilligers kosten het normale telefoontarief.

Laat echt even weten of je iemand gaat bellen.
    Als je niet gaat bellen ga ik een paar sites aan je mailen.

Groeten Rieneke

19. Nou, ik weet niet wat ik nog moet vragen...
    Het zal gewoon zijn tijd nodig hebben. Ik heb het nummer van een lactatiekundige van LLL in Leeuwarden en die dame heb ik ook al thuis gehad. Zij heeft aangegeven dat ik medicijnen voor spruw moest vragen. Zij heeft ook gekeken naar het aanleggen, wat goed gaat volgens haar. Mijn huisarts heeft daar ook nog even naar gekeken en die kon ook niet echt iets ter verbetering aangeven.

Vandaag gaat 't weer aardig.
    Het enige waar ik me nu wat zorgen over maak is dat die 50 gram niet zoveel is, maar vrijdag komen ze van het consultatiebureau langs, dus dan gaan we daar nog naar kijken.
    Denk dat door alle stress van de pijn mijn productie niet zo lekker loopt (want hoe meer stress hoe minder productie toch?)

Helaas heb ik nog niet de medicijnen ontvangen, maar die zullen morgen wel komen.

Maar ik zou graag nog je sites willen hebben! Misschien dat ik adh daarvan alsnog ga bellen.
    Alvast bedankt.

20. Rieneke

Rieneke Actief lid

Mar 26, 2009
    352
    0
    0
    Wat belangrijk is is dat je de juiste medicijnen hebt en dat je die juist gaat gebruiken. Hier gaat het nog wel eens fout namelijk.

Die 50 gr zou ik mij in eerste instantie niet druk over maken.
    Door die spruw zal hij niet zo lekker drinken dat gaat ,als het beter met de spruw gaat, vast beter.

Ik zal later vandaag wat sites mailen.

Groeten Rieneke

Share This Page