Baby 7 maanden drinkt erg weinig

Discussie in 'Voeding' gestart door Lentekriebel, 3 jun 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Lentekriebel

Lentekriebel Fanatiek lid

11 sep 2011
    1.384
    0
    0
    Mijn zoontje van 7 maanden drinkt erg weinig.

Zijn schema is als volgt:
    7.00 borst (drinkt dan heel kort)
    10.00 fruit (meestal 2 stuks) en een beetje water
    12.30 boterham en een beetje gewone melk
    15.00 soepstengel en borst (ook dan drinkt ie heel kort)
    17.00 groentehap of 'met de pot mee'
    19.00 fles (180/6), hier drinkt ie ong 100 van op.
    23.00 fles (180/6), ook hier drinkt ie maar 100 van op

We hebben nooit echt een schema gehad qua voedingsmomenten (bv op bezoek) alleen zijn deze tijden een beetje ingevoerd sinds hij (bij)voeding krijgt.

Nu probeer ik hem op verschillende momenten tussendoor de fles aan te bieden (ik ben de bv ook aan het afbouwen), maar telkens wil hij er niets van weten. Of neemt een paar slokjes en is er alweer klaar mee.
    Om hem toch wat vocht binnen te laten krijgen geef ik hem dus bij het fruithapje en bij het brood wat water of melk.

Heeft iemand tips voor mij hoe ik dit aan moet pakken? Met ik de fles vóór de fruithap en het brood aanbieden? En welke tijden moet ik dan ongeveer aanhouden voor de flessen?

(Sorry, ik ben geen ervaren flesvoedingsmoeder...met de borst leek het allemaal een stuk makkelijker)

Oh, en het lijkt of ie de laatste tijd iets minder plasluiers heeft. Het zijn niet meer veel van die hele dikke plofluiers. Eerder 1 dikke plofluier per dag en de rest heel matige plasluiers (en 1 à 2 poepluiers per dag). De luiers ruiken niet heel sterk naar urine en hij is heel alert. Zijn fontanel is wel een klein beetje ingedeukt, is dat een teken van te weinig vocht?

Ik ben heel bang dat ik iets verkeerd doe....

2. Tralalala

Tralalala Fanatiek lid

29 dec 2012
    1.968
    1
    36
    Zuiden van NL
    Ik heb altijd begrepen dat melk vóór de bijvoeding (fruit, groenten, brood) gaat. Dus ik zou dan eerst borst of fles aanbieden en daarna als ie nog trek heeft nog een extraatje. Tijdje proberen of dat ie dan beter drinkt?

3. Tralalala

Tralalala Fanatiek lid

29 dec 2012
    1.968
    1
    36
    Zuiden van NL
    Geef je m trouwens gewone koemelk?? Dat is nog niet echt geschikt op 7 maanden, dacht ik.

4. Lentekriebel

11 sep 2011
    1.384
    0
    0
    Dus toch wel eerst de fles/borst en daarna het fruit/brood/groente.
    Ik wist wel dat dit in het begin van bijvoeden moest, maar ik dacht dat dit nu niet meer hoefde.

Koemelk hebben we nagevraagd bij de arts en die vond dit prima.

5. nicole18

nicole18 Fanatiek lid

20 nov 2013
    4.616
    1.156
    113
    koemelk zou ik echt nog niet doen bij 7 maanden hoor... welke arts vind dit wel goed? vanaf 10 maanden op zn vroegst word geadviseerd dacht ik...
    ik zou nog even overgaan op poedermelk...

idd eerst vocht en daarna pas eten.
    wat voor fles of beker gebruik je? misschien iets anders proberen?
    als je altijd bv gegeven heb is het natuurlijk niet heel vreemd als ze de fles niet zo graag wil.

6. Shandy

Shandy Fanatiek lid

14 jan 2012
    2.603
    18
    38
    Dat van beginnen met koemelk is niet zo gek hoor. Waarom zou je je kindje eerst gaan wennen aan poedermelk en daarna weer wennen aan koemelk,
    Kan beter 1 keer wennen, daarom zou de kinderarts dat wel zeggen.
    Mijn zoontje was ook geen drinker hoor.
    Heeft paar maanden borst gehad ( idd, lekker makkelijk, aanleggen,klaar!)
    Met die rottige flesjes zie je precies wat ze drinken...en daar werd ook ik stiknerveus van.
    Mijn zoon deed t niet volgens t boekje, hij kreeg meerder kleine flessen per dag.
    Je zou misschien kunnen oefenen met andere soort bekers, tuit/rietjesbeker of iets dergelijks, is misschien interessant en gaat daarom beter.
    Bij mijn zoon was t wel, hoe meer ik er mee bezig was, van 'je moet' drinken, hoe moeizamer t ging.
    Als je kind verder happy is, plast en poept....
    Het ene kindje is t ander niet.

7. Lentekriebel

11 sep 2011
    1.384
    0
    0
    Hij drinkt al vanaf dat ik weer werk (12 weken oud) moedermelk uit de fles. Toen zijn we erachter gekomen dat de brede Difraxfles het beste voor hem werkt.

En Shandy, je verwoordt precies wat ik denk. Als ik nu op de ml's ga letten en denk aan wat de arts zei (600 ml naast de bijvoeding) dan wordt ik idd stiknerveus. Ik heb er ook serieus over nagedacht om de productie weer op te krikken om het 'lekker makkelijk' te houden..

Ik ga gewoon weer terug naar eerst de borst/fles en dan de andere voeding. Kijken hoe dat gaat.

8. granberry

granberry Lid

27 jan 2014
    10
    0
    0
    Ik geef mijn dochter nu 3 flessen opvolgmelk. Nog geen gewone melk.
    6.30/7uur fles met rijstebloem
    10.30/11uur fruit
    13uur/13.30 half broodje met fles 180+6
    Tussendoor als ze behoefte heeft koekje/soepstengel
    17uur warm eten
    18.30/19uur fles met rijstebloem

9. Zolief

Zolief Fanatiek lid

2 jan 2012
    1.413
    44
    48
    Onderin Nederland
    Hier ook een dochter die weinig drinkt.
    Ik ben haar luiers gaan wegen en ze heeft gemiddeld over 24 uur 300 gram. Dat is dus niet veel. Ze komt dus nooit aan 600 ml.
    Haar fontanel is ook wat ingedeukt. Maar ze is alert, huilt met traantjes, zit goed in haar vel. Ik heb er de arts naar gevraagd en die heeft het onderzocht. Zij zei ook dat het dan gewoon zo was. Alleen als ze ziek was of bv aan de diarree moest je extra opletten en heel alert zijn op uitdroging. Dat gebeurd dan eerder dan bij een kindje wat wel veel/genoeg drinkt.
    Ze is ondertussen 14 maanden en drinkt nog steeds een paar minislokjes naast BV(en tja, hoeveel bv dat is weet je gewoon niet. Ze krijgt zoń 6x over 24 uur).

Komt er nog wel wat uit de borst (omdat je aan het afbouwen bent)? Sowieso drinken baby's effectiever na 6 maanden. Ze kunnen in een korte tijd dus veel binnen krijgen.

10. Shandy

Shandy Fanatiek lid

14 jan 2012
    2.603
    18
    38
    Enne, mn zoon is inmiddels pas een jaar geworden en doet t goed hoor!
    Het ene kindje drinkt nu eenmaal meer als de ander.
    Tis net een echt mensje ;)
    Het komt heus goed met de kleine. :)
    Op je borst staan gelukkig geen mililiters.

11. kwebbel17

kwebbel17 Niet meer actief

Koemelk bevat hele andere ingrediënten dan poedermelk. Veel meer eiwitten en calcium! Zou het dus niet aanraden! Met 7 maanden is er wel meer een dipje hoor, komt vanzelf goed.

12. BLiS

BLiS VIP lid

29 jan 2009
    27.768
    1
    38
    Vrouw
    Verplaatst naar 'voeding'

Deel Deze Pagina