Mijn zoontje van bijna 4 maanden heeft waarschijnlijk Verborgen Reflux. Morgen moet ik naar de dokter. Van maandenlang slecht drinken aan de borst, slikken, huilen na de voeding en de afgelopen weken veel terugspugen nu weer maar 55 gram aangekomen... Wie heeft er tips en ervaringen? Wil vooral graag weten of ik een test moet laten doen in het ziekenhuis of dat het starten met medicijnen/andere voeding beter is.
hey hey, mijn zoontje had ook verborgen reflux, na een paar maanden lang van het kastje naar de muur gestuurd te zijn. kwamen we bij de kinderarts terrecht, die schreef onsd medicijnen en andere voeding voor en daarna ging het eigenlijk met kleine stapjes vooruit, maar we zagen een groot verschil. vraag je dokter ook om een doorverwijzing als hij die niet uit zichzelf geeft. wij hadden ook het bedje en de box een beetje omhoog staan zodat het eten wat beter is zijn maagje bleef. en wij hadden ook een speciale fles die vacuum trok tegen het spugen (b-free of dr brown) misschien dat je iets aan deze tips hebt. en verder zou ik idd morgen afwachten en niets op eigen houtje uitproberen. succes en hoop dat het snel beter gaat met je kindje groetjes eef
Hoi Eef, Ik ben al bekend bij de kinderarts ivm een Erbse Parese armpje, zou dat dezelfde arts kunnen zijn? Dan verzet ik mijn afspraak nl. gewoon naar wat eerder want ik heb een afspraak staan op 22 april pas. Hebben ze geen testen gedaan bij jouw zoontje? Alleen andere voeding geadviseerd? En hoe gaat dat dan bij borstvoeding? Hoor graag je antwoord. Groetjes.
Mijn dochterjte heeft ook verborgen reflux waarschijnllijk en mijn oudste zoon heeft gewone reflux gehad. Ik ben eerst naar de huisarts gegaan en daar mijn verhaal voor gelegd. Die heeft haar onderzocht en kon niks vinden maar stuurde ons door naar de kinderarts omdat zij niks kunnen doen aan verborgen reflux vertelde ze. Naar de kinderarts geweest en aan de hand van de symptomen die ik opnoemde heeft ze nu een maagzuurremmer gekregen. Tot nu toe heb ik nog niet echt resultaat gemerkt. Maar meoten over 6 weken terug komen en ben nog maar 5 daagjes bezig. Mocht dit niet aan slaan dan denk ik dat ze verdere onderzoeken gaan doen. Mijn oudste zoontje had dus ook reflux en die heeft eerst een stel onderzoeken gehad voordat we het advies kregen met 3,5 maand al te starten met bijvoeding en even later medicijnen (zantac en motilium) hier deed hij het best goed op. Spugen werd veel minder en aankomen ging ook weer beter. Met 6 maanden zijn we toen af gaan bouwen met de medicijnen omdat het veel beter ging. Mocht toen even later ook brood en toen ging het nog beter. Ook zijn we eerder met bijvoeding begonnen omdat dit beter erin blijft. Ook rijstebloem door de fles met borstvoeding. Ik denk dat je voor waar je nu al onder behandeling bent daar wel al te maken hebt met een kinderarts. Anders bel je het ziekenhuis even en vraag het na.
hey hey, zo het idd even navragen bij de arts waar je nu bij bent, anders een doorverwijzing naar een andere kinderarts. via de ha. ik kreeg via de ha een spoedje en zat 3 dagen later bij de ka. mijn zoontje kreeg maagzuurremmers(zantac) en moest stoppen met bv en overstappen op speciale reflux voeding. er zijn geen onderzoeken gedaan omdat het meteen duidelijk was dat hij reflux had. dit gaf de ha trouwens ook meteen aan. hoop dat je iets aan mijn antwoorden hebt. voor vragen geef je maar een gil. valt niet mee als er wat met je kleintje is. succes liefs eef
Hallo tjessia, Als je niet van de borstvoeding af wil en het niet erg vind om te kolven kan je ook in de afgekolfde melk johannesbroodpitmeel doen. Hierdoor dikt de melk in en komt de voeding minder snel om hoog. Je kunt ook een papje maken van JBPM en voor en na de voeding een lepeltje geven. Dit deed mijn dochter echter niet. Bij mijn dochter is een phmetrie gedaan. Daarna heeft ze een cocktail aan medicijnen gekregen( gaviscon, zantac en motilium). Nu bij mijn zoontje vermoed ik het weer en krijgen we gelijk zantac via de huisarts. Hier nog een topic recent geopend ( http://www.zwangerschapspagina.nl/borstvoeding/193122-borstvoeding-geven-verborgen-refluxkindje.html ) groetjes Tanna
Mijn kinderarts die ik toen met de oudste had zei dat ik helemaal niet hoefde te stoppen met de bv. Zij was erg pro bv namelijk. Ik moest eerst wel een tijdje alleen maar kolven om te kijken wat hij uitspuugde weer en te kijken wat erin ging. Dit moest ik ook bij houden in een dagboekje. Je hoeft dus helemaal niet te stoppen met bv als je kindje reflux heeft. Mijn oudste zoontje kreeg dus bijvoeding en als ik een flesje gaf rijstebloem erdoor. Rijstebloem mengt alleen niet echt perfect met bv. In combinatie met de medicijnen kon ik toch bv blijven geven. Ook aanleggen.
hey, misschien dat jullie wel bv konden blijven geven, maar ik kon dat helaas niet niet, had dat uiteraard ook graag blijven doen.
Ik ook helaas niet bij mijn dochter. Ik ben nu al een maand verder als bij mijn dochter en nu begint hij pas echt veel last te hebben. Ik hoop dat ik er nog even van mag genieten.
Bedankt voor jullie reakties! Vandaag weer de hele dag en drama met borstvoeden. Hij begint enthousiast met drinken maar dat duurt maar een paar minuten en dan begint hij los te laten, te draaien met z'n hoofd en te huilen, zoo zielig! Hij heeft gewoon honger maar kan niet eten. Hij begint dan heel erg te slikken, ik denk dat de voeding in zijn maag en de voeding die daarheen op weg is elkaar botst. Als hij spuugt dan is het erg zurig ook. Een flesje wil hij ook niet altijd meer. Hij had een behoorlijk geboortegewicht van 4500 gram, hij is nu in bijna 4 maanden maar 1 kilo aangekomen. Ik ben benieuwd wat de dokter morgen zegt. Ik twijfel toch wel erg wat ik zal doen omdat ik graag zeker wil weten of dit het is. Anders gaan we nl. weer vanalles proberen en zitten we er misschien toch nog naast.
@tjessia, Als je echt zekerheid wil, kan je vragen om een phmetrie. Dit is een 24 uurs opname en dan word er met een slangetje gemeten wat en hoeveel er omhoog komt. Het ziet er heel vervelend uit. Mijn dochter had er geen last van(slangetje) en je hebt wel duidelijkheid. Heel veel sterkte.
hey, laat je even weten wat de dokter heeft gezegd. je geeft zelf aan dat de melk zurig is die hij/zij teruggeeft, dus dan zit er waarschijnlijk maagzuur bij en kan me voorstellen dat hij daar last van heeft. succes gr eef
Die ph-metrie deed mijn kinderarts niet, omdat het een te belastend onderzoek is voor die kleintjes. Hier kreeg ik Zantac en als hij het na 2 weken er beter op deed was het bewezen. Hier uiteindelijk mee gestopt omdat het toch meer leek dat het kwam door mijn overproductie. Door teveel voormelk en de harde kracht waarmee het in zijn maagje ging, had hij veel last van kramp, terugslikken etc. Het overstrekken bleek ook te komen van een verschoven wervel in de nek en heup. De (verborgen) reflux wil ook nog vaak verminderen/weggaan door behandelingen van de osteopaat/chiropractor. Hier hadden we er erg veel baat bij. Na een paar weken ben ik gestopt met de zantac en kreeg hij geen klachten meer. Stoppen met bv is juist niet aan te raden. Er is nog een aantal manieren om naast reflux succesvol live te voeden. Hier kun je meer lezen Borstvoeding.com: kenniscentrum voor borstvoeding - Al even bezig - Spugen en reflux bij borstvoeding - inleiding
Vanmorgen kon ik direkt terecht bij de huisarts. Die heeft meteen de poli van het z'huis gebeld of ik morgen kon komen, daar heb ik om half 10 een afspraak voor verder onderzoek. Ze zei dat 1 kilo in (bijna) 4 maanden tijd veel te weinig is om te groeien! Dat vond ik natuurlijk allang.... Maar blij dat ze me serieus nam. Ze heeft hem ook even onderzocht, vond hem magertjes maar wel allert. Kreeg een brief mee voor de kinderarts met vermoeden van anorexia. Ik ben benieuwd wat er morgen gaat gebeuren. In ons geval duren 2 weken veel te lang om "iets te proberen" hij moet nl. nu meteen aankomen. Ik hou jullie op de hoogte, bedankt voor de belangstelling!
hey, nou veel succes morgen, hoop dat er snel meer duidelijkheid is voor jullie en de kleine. en dat er snel wat onsjes/pondjes aankomen mijn zoontje kwam ook niet veel aan, ging ook maar met kleine beetjes. maar groeide wel beter, 1 kilo is wel heel weinig idd liefs eef