Ritme in voedingen, hoe krijg ik die :)

Discussie in 'Flesvoeding' gestart door Vlinder24, 15 apr 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Vlinder24

Vlinder24 Fanatiek lid

24 feb 2010
    1.372
    3
    38
    Ik heb nu een dochtertje van bijna 10 weken en het gaat echt harstikke goed!

Ze is heel erg lief, drinkt goed, slaapt goed en lacht lekker veel!

Ze heeft de eerste 6 weken volledige borstvoeding gehad.. Hierna ben ik overgegaan op flesvoeding, omdat ze meer dan een uur per keer aan het drinken was en steeds tijdens het drinken in slaap viel! Ook kwam ze na een uurtje gedronken te hebben na een uurtje weer voor de volgende voeding.

Nu geef ik haar dus al bijna 4 weken flesvoeding.. Nu heb ik begrepen dat het goed is om een ritme te krijgen.. dus steeds om dezelfde tijd haar flesje.. Maar dit lukt me nog niet zo.. De enige vaste tijd is om 11 uur 's avonds.. Dan maken we haar meestal wakker voor haar flesje. Maar verder voeden we dus gewoon op aanvraag. Ze heeft nu een paar keertjes doorgeslapen.. Maar over het algemeen komt ze 's nachts nog 1 keertje. En dit is dan ook geen vast tijdstip..

Is het erg belangrijk om een ritme te hebben in de voedingen overdag? De ene keer slaapt ze 3 uurtjes, de andere keer slaapt ze 4 uurtjes!! En als ze dan wakker is, krijgt ze haar flesje..

2. Violetriot

Violetriot Fanatiek lid

25 apr 2010
    2.998
    0
    0
    woonbegeleider
    Gelderland
    meid je doet het super!!!
    Ik geloof niet in een ritme/voeden op schema. Denk maar zo: Ik eet mn boterham ook als ik honger heb. Mart laat ik ook zelf komen. Soms komt hij 's nachts, soms niet. We verdelen de 5 flessen gewoon over de dag en dat gaat prima. Soms om de 4 uur, soms zit er meer dan 5 uur tussen.
    Hij zou alleen niet langer dan 10 uur mogen slapen maar dat doet hij toch niet haha

Ik zou gewoon zo doorgaan, je sluit aan op wat je kindje nodig heeft. Zolang je maar niet meer geeft dan mag met het gewicht.

3. rebekka84

rebekka84 Fanatiek lid

27 jan 2011
    1.930
    184
    63
    Ziet er al prima uit. Je hoeft geen vast ritme te hebben, ook fv mag je op vraag geven ipv op tijd. Als je zelf maar in de gaten houdt wat ze maximaal op een dag mag drinken en dat je daar niet structureel overheen gaat.

4. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Je hoeft geen ritme te hebben maar het mag wel. Het is maar net waar jij je prettig bij voelt (en je kindje het goed op doet). Ik ben wel van de routines en dat werkt hier uitstekend.

5. Juudje81

Juudje81 Fanatiek lid

14 mei 2010
    1.216
    0
    36
    NULL
    NULL
    Hier altijd op verzoek flesvoeding gegeven en dat werkt hier echt super! Wel heb ik tot voor kort bijgehouden wanneer zoon voor zijn fles kwam (om zo dus ook de hoeveelheden in de gaten te houden). Grappig is dan ook om te zien dat een kind toch wel een bepaald ritme heeft (hier drinkt zoon bijvoorbeeld 's ochtends dichter op elkaar dan eind van de middag/avond).
    Hier slaapt zoon ook al sinds hij 8 weken is door. Ook dat heeft hij helemaal zelf bepaald.

Je bent dus al super bezig. Kan me helemaal vinden in de reacties van voorgaande dames.

6. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

4 jul 2010
    13.212
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    Je hoeft geen vast schema aan te houden hoor! Je kan heel goed uitgaan van wat je kindje wilt, je zult merken dat ze 9 van de 10x prima uitkomt op de dag. Bijvoorbeeld de ene dag word ze om 6 uur wakker, de andere keer om 8 uur, dus andere voedingen schuiven ook wat, maar soms komen ze dan later op de dag toch weer eerder voor een voeding. Je kan dit een beetje proberen door bijvoorbeeld wel de ochtendfles om dezelfde tijd te geven, maar dan nog zou het kunnen dat je kindje eerder komt. En om nou te laten huilen en uren te moeten rekken is voor geen van beiden fijn toch?

Je doet het prima! Een schema lijkt misschien handig, maar met voeden op verzoek ben je volgens mij veel makkelijker uit, als je gewoon altijd voeding en fles bij je hebt als je weg gaat, dan is het prima te doen! Kindje slaapt wanneer ze moe is, eet als ze honger heeft... Baby blij, mama blij!

Ik geef zelf bv wel een voeding als we weg gaan en ik vermoed dat ze binnenkort zal komen voor een voeding. En de avondvoeding geef ik nu (vanaf dat ze 3 maanden is ) als ik naar bed ga, voorheen liet ik ze hier ook zelf voor komen, maar toen had ze nog een nachtvoeding, of ik nou een avondvoeding gaf of niet.

7. misa

misa Niet meer actief

Doen wat goed voelt! Wij hebben wel altijd een ritme gehad. Maar dat komt omdat ik dat prettiger vind (en onze kleine deed er goed op).

8. Yukl

Yukl Niet meer actief

Wat hierboven wordt gezegd: een ritme hoeft niet hoor! Mijn zoontje heeft het wel. Niet heel strikt, en op het KDV lang niet altijd, maar hij krijgt wel op ongeveer dezelfde tijdstippen zijn flessen. Dat was bij hem niet zo moeilijk want hij heeft over het algemeen niet zo'n honger ;) En het heeft hier veel rust gebracht. Hierdoor slaapt hij 's middags tegelijkertijd met de oudste (zalig! ;)) en weet ik zeker dat we na hun middagdutje even er op uit kunnen (hij krijgt tussen 14.30 en 15.00 uur een fles en dan hebben we tot het avondeten de tijd om even wat te gaan doen).

Deel Deze Pagina