Al ongeveer 4 maanden komt er melk uit mijn borsten. De huisarts weet niet hoe dit komt. Het zou een schildklierprobleem kunnen zijn, maar daar was ik op getest. Ook iets van borstkanker is uitgesloten, het komt uit beide borsten en is van waterige 'melk' tot mooie heldere 'melk'. Ik vraag mij nog steeds af wat het kan zijn, maar wat ik belangrijker vind is of dit de borstvoeding na de bevalling kan beïnvloeden. Het is eigenlijk nog niet echt minder geworden. Kan ik hier zelf nog iets aan veranderen? Is het iets om mij geen zorgen te maken of zal ik toch rekening moeten houden met het feit dat ik geen borstvoeding zal kunnen geven? Ik vind dit namelijk best belangrijk en ik wil dit heel graag.
Hallo Janneke, Allereerst heel hartelijk gefeliciteerd met je zwangerschap! Je hoeft je helemaal geen zorgen te maken. Zeker niet omdat de meest nare dingen al zijn uitgesloten. Tijdens je zwangerschap wordt het hormoon wat de melk produceert al wat hoger, dat wil zeggen, het wil heel worden maar wordt onderdrukt door de zwangerschapshormonen. Meestal is die druk voldoende om de melkproductie zover te remmen dat er geen melk komt. BIj sommige vrouwen is dat evenwicht (om het maar zo te zeggen) niet niet optimaal en wordt de aanmaak van melk niet in zijn geheel onderdrukt. Daarnaast hebben je tepels nog geen ervaring met voeden, veel vrouwen lekken wat melk tijdens de zwangerschap. Het zegt helemaal niets over of je straks BV kan geven. 1 ding is zeker, er wordt in elk geval melk aangemaakt, dat weet je dan maar vast. Als je straks bevallen bent dan gaat de placenta weg, de leverancier van de zwangerschapshormonen. Daarmee stijgt direct het prolactine gehalte en is dat een startsein voor je lichaam op melk te gaan produceren. Als jeminder wilt 'lekken' dan is het goed om niet steeds te proberen of er een druppeltje uitkomt. Zo lang je dat doet dan houdt je het in stand. Kan je hier wat mee? Succes met je verdere zwangerschap, en heb je al gedacht over het volgen van een borstvoedingsinformatie bijeenkomst ter voorbereiding? Heel nuttig! Ilse