Borstvoeding minder door ziek

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door Chrissie, 3 apr 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Chrissie

Chrissie Niet meer actief

Afgelopen weekend is mn mannetje ziek geweest. Resultaat dat hij een paar dagen veel minder heeft gedronken. Ik heb wel gekolfd, maar niet teveel, omdat ik hem wel steeds aanlegde. Daana ben ik zelf ziek geworden. In die dagen wel gekolfd (kleine was naar de oppas) maar dat was drama. Kwam gewoon erg weinig uit. Ik heb gevoel (weet het eigenlijk wel zeker, want zelfs smorgens zijn ze niet meer gespannen..) dat mn borstvoeding is teruggelopen.
    Ik heb me voorgenomen om een half jaar borstvoeding te geven, dat betekent nu nog een paar weken. Maar ik ben bang dat ik dat zo niet ga halen. Extra kolven zie ik niet zitten (ik kolf op mn werk al 3 x, plus savonds nog een keer want dan krijgt de kleine een fles) Ik zit nu te denken om een voeding te laten vallen voor de fles.
    Wat zouden jullie doen?

Groetjes Christel

2. Hanneke

Hanneke VIP lid

18 jun 2007
    14.894
    275
    83
    Onze roze wolk!
    Het kan zeker zo zijn dat door ziekte je productie wat teruggelopen is. Gelukkig zijn jullie nu weer opgeknapt.

Wat ik uit je verhaal begrijp is dat je over 3 weekjes so wie so de bv wilt gaan afbouwen en dan kv te gaan geven? Als dat zo is, dan zou ik nu (maar dat is misschien luiheid van mij :oops: ) niet meer uit alle macht gaan proberen mijn productie weer op peil te krijgen. En dus gewoon alvast na de voeding een flesje kv geven of ipv een voeding een flesje kv geven.

Maar als je na die 6 maanden liever nog lekker doorgaat met voeden, dan zou ik nu even een paar daagjes wat extra aanleggen en misschien wat extra kolven. Zodat je borsten weer meer gestimuleerd worden, en je productie weer omhoog gaat. En de kleine weer lekker tevreden aan de borst kan drinken.

3. Nemo

Nemo Niet meer actief

Ik heb het ook gehad toen ik ziek was. Met extra aanleggen en meerdere borsten per keer aanbieden is de productie weer gestegen.
    Wat ik zou doen ? Ik zou de productie wel weer opkrikken omdat ik door wilde voeden na de 6 maanden. Ook dan is n.m. borstvoeding nog erg belangrijk (WHO adviseert niet voor niets 2 jaar en daarna zolang als het kindje nog wil) en na 6 maanden is het zo gemakkelijk.

4. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Je hebt het even snel weer omhoog als het omlaag gegaan is. Gewoon vaak aanleggen, heel goed op de aanlegtechniek letten, en een paar daagjes een keertje extra kolven.

Zie je over een week weinig verschil, dan kun je gewoon doorblijven gaan met borstvoeding zonder naar de fles te grijpen. Je geeft dan gewoon een dag of 10 eerder dan de bedoeling was vast een paar hapjes groente. Tenzij er echt sprake is van een sterk allergische aanleg. Maar dan zou ik al helemaal mijn kind niet gaan flessen.

5. Chrissie

Ik weet nog niet of ik doorga na de 6 mnd. Ik heb altijd gezegd, de 6 mnd wil ik halen, daarna zie ik wel. Ik weet wel dat het aangeraden wordt, maar ik merk dat ik het erg slecht kan combineren met werk, en heb van al dat kolven al aardig genoeg! Plus dat mn mannetje al aardig begint te bijten ook al heeft hij geen tanden.
    Ik weet dat het goed is, ik weet dat het makkelijk is, maar ik ben het eigenlijk aardig beu. Sorry voor mn eerlijkheid. Ik heb soms het gevoel dat ik dat niet mag toegeven, je leest altijd die verhalen van die moeders die het zonder problemen tot een jaar vol houden. Meiden, mn respect! Maar dat ga ik zeker niet halen... En dat durf ik eigenlijk niet eens hardop te zeggen omdat ik dan zo sterk het gevoel krijgt te falen.
    Ik ga de komende dagen kijken of het aantrekt, en dan hopelijk dat ook met kolven t allemaal nog beetje weer lukt maandag op werk. Extra kolven doe ik dus niet, en ook aanleggen heeft geen zin, want zoveel zin in eten heeft mn mannetje nog niet. Dus hopen dat het met de voedingen die hij nu krijgt wat extra stimulans krijgt. En anders ben ik denk ik een falende moeder...

6. Salapio

Salapio VIP lid

15 jan 2007
    13.917
    0
    0
    Zuid-Holland
    Chrissie ... je bent geen falende moeder! Je hebt het 6 maanden volgehouden ... dat is een superprestatie :D ... dus wees maar lekker trots op jezelf. Je kunt trouwens ook kiezen voor gedeeltelijk afbouwen. Dus nietr meer, of maar 1x kolven op werk en sochtends en savonds wel BV geven. Wel kans dat je BV er helemaal mee ophoudt, maar goed ... je kunt het proberen (als je wilt natuurlijk ;)) ...

7. Nemo

Nemo Niet meer actief

@Chrissie: voor mij is het net andersom ik vind het nu juist steeds makkelijker worden, ook met werk enzo. Ik kolf nu minder, nu nog maar 1x per dag. Is niet echt mijn hobby kolven maar eens per dag vind ik nog wel op te brengen. En bijten hebben we hier ook wel gehad maar dat was met periodes en is gelukkig nu al een heel poos niet meer voorgekomen.
    En je mag het best beu zijn hoor, bv is niet áltijd leuk.

8. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Na 6 maanden wordt borstvoeding geven een heel stuk gemakkelijker hoor. En als je het niet meer helemaal wilt doen, dan combineer je het toch gewoon?

9. Hanneke

Hanneke VIP lid

18 jun 2007
    14.894
    275
    83
    Onze roze wolk!
    Je wilt dus eigenlijk nog niet stoppen? Dan zou ik dus zeker proberen om die voeding weer op pijl te brengen. Neem er bijvoorbeeld het komende weekend voor om toch na de voeding van de kleine even te kolven, des te meer kans je natuurlijk hebt dat het allemaal weer ‘recht-trekt’ en jullie lekker door kunnen met de bv. Maar dat wil je dus juist niet he? Uhm, sorry, dan heb ik eigenlijk ook geen idee. Ik hoop voor jullie dat die kleine het zelf weer netjes op peil krijgt. Misschien dat ie zelfs straks als ie weer wat meer trek krijgt hij zelf even extra vaak gaat komen, om alles weer te regelen. Zou kunnen toch?

Iedereen is het weleens beu toch? Dat mag toch ook gewoon? Sterkte meid, zet um op! En je mag zelf stoppen wanneer je het zelf wil. Je hoeft je voor niemand te verantwoorden, behalve er zelf vrede mee hebben. Dat vind ik het allerbelangrijkst!

Dat ben je dus juist zeer zeker niet! Je wilt het beste voor je kind. En als dat dan dus straks kv word, dan is dat gewoon zo. Daar is natuurlijk niks mis mee! Eventueel alleen nog de avond (nacht) en avond voeding aan de borst? Maar die eerste maanden bv heeft ie toch mooi gehad, die pakt niemand jullie af hoor!

10. Zeeuwsmeisje

Zeeuwsmeisje Fanatiek lid

9 aug 2006
    3.051
    1
    0
    zeeuws-vlaanderen
    Tuurlijk ben je geen falende moeder... je hebt het toch al ruim 5 mnd volgehouden?! Ik ben zo'n moeder die langer dan een jaar bv geeft maar echt niet zonder problemen hoor... de eerste 10 maanden waren gewoon hard werken om zover te komen. Ik ben regelmatig ziek geweest (slechte weerstand na de bevalling was bij mn dochter ook zo) en elke keer liep de bv flink terug en elke keer heb ik 'm weer weten op te krikken. Niet leuk maar ik vond het wel nodig.

Idd wordt het steeds makkelijk... ik ben helemaal pro bv maar die eerste maanden vond ik ook echt helemaal niet leuk. Het werd wel steeds makkelijker maar na 6 mnd viel er toch al een hele druk van me af te weten dat ik hem ook eens iets anders kon geven (kon daarvoor ook wel maar dan kwam er een schuldgevoel de kop op steken) en na die 6 mnd werd het leuker en leuker... ik kan nu makkelijk uren zonder voeden/kolven en toch loopt het niet terug. Hij eet gewoon alles en als hij zin heeft krijgt hij bv, als ik ff geen zin heb dan geef ik hem een bekertje water. De vrijheid nu maakt dat ik het volhou en kan zeggen dat het de ellende van de eerste maanden waard was.

Hopelijk trek je het nog ff en anders kan je misschien gedeeltelijk bv doen...die eerste 5 maanden heb je in ieder geval binnen.

11. Chrissie

Thnx meiden! Ik ga proberen de 6 mnd te halen. Gelukkig dronk mn mannetje vandaag al weer goed, dus das wel lekker. Extra kolven zie ik niet zitten, ik weet dat het kan helpen, maar ik vind het zooooo vervelend. Dan zit ik een half uur te kolven voor praktisch niets. Ook al weet ik dat het voor goed doel is, ik heb de moed daar niet meer voor. (We hebben op moment een behoorlijke hectische, minder leuke thuissituatie, zal ook wel meespelen dat ik er geen moed meer voor heb) Als het na die 6 mnd nog lukt, en ik vind het ook nog leuk, dan ga ik misschien wel door met gedeeltelijk BV. Zodat ik in elk geval minder hoef te kolven op werk. En als t niet lukt of ik zie het niet meer zitten, dan heb ik wel de 6 mnd gehaald :)

12. jacqueline16

jacqueline16 Actief lid

6 dec 2007
    315
    0
    0
    Zelfstandig ICT-er
    Zuid Holland
    Juist! En daar mag je gewoon al supertrots op zijn!

13. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Als je met tegenzin kolft, dan zou ik dat niet doen om de productie omhoog te krijgen.
    Wat ook stimuleert is onder de douche je borsten masseren, zodat de melk er uit komt. Kun je gewoon tijdens het wassen even doen, kost minder tijd dan kolven, en is minder geknoei.

Deel Deze Pagina