Een week of 8 geleden had ik rechts een borstontsteking, en daarna nog een behoorlijk stel verstopte melkkanaaltjes die ik alleen met veel moeite wegkreeg. Nu begint diezelfde borst vandaag weer enorm pijn te doen. Ben bang voor nog een borstontsteking , en daar heb ik dus echt geen zin in. Probeer het nu meteen aan te pakken in de hoop dat het niet erger wordt, door dochter er veel uit te laten drinken (maar die heeft haar dag niet en weigert dus om meer dan eens per 4 uur te drinken, wordt alleen maar boos als ik aanbied), en te masseren, en warme compressen te gebruiken. Rust is lastig, want ben alleen thuis met ook nog een driejarige. Nog verdere tips? Geen zin in weer antibiotica...
- kan je kolven tussendoor? Echt goed de borst leegkolven, maar daarvoor nog even gaan douchen en een warme, natte lap erop werken goed. Maar je kind is beste kolf, dus eigenlijk best: eerst een goed warme douche, daar goed de tijd voor nemen, warme natte kompressen/handdoeken erop, en dan je kind laten drinken. Die borst moet leeg! Succes
Eigenlijk is alles al gezegd.. Als de kids in bed liggen,ga dan even uitgebreid in bad of onder de douche. Veeel warm water er op. Daarna lekker warm aankleden en kolven,of beter je kindje laten drinken. Heel vervelend,een b.o. Hoop voor je dat het niet doorzet deze keer!
Ga proberen met hand te kolven (werkt bij mij beter dan electrisch kolven, daar doen mijn borsten niet aan om de een of andere reden). Man, wat doet het weer pijn...
Wat vervelend zeg! Hier even een kopietje van een eerdere posting die ik vandaag schreef over dit onderwerp, met enkele aanvullingen: Dit is wat ik zelf heb gedaan. Bij mij was na een dagje de koorts weg en was de harde plaats in mijn borst al een stuk zachter. Uiteindelijk heeft het zich vanzelf opgelost, antibiotica waren niet nodig. Hopelijk heb je hier iets aan: -voor/tijdens het voeden warmte toepassen, vochtige warmte werkte hier het best (nat washandje met goed warm water), al werd het natuurlijk wel een beetje een natte kliederboel -baby aanleggen met de kin in de richting van de harde plek -bij het voeden steeds met de aangedane borst beginnen en de andere pas daarna geven. Daarbij lette ik wel op dat de andere kant ook regelmatig geleegd wordt -na het voeden koelen met een koud compres uit de vriezer -massage tijdens het voeden en onder een warme douche -veel drinken, vooral water -rust. Ik heb die dag het grootste deel van de dag in bed gelegen met de kleine. - ik heb geprobeerd na te kolven, maar er kwam niet echt meer wat. Raketje bleek efficiënter dan de kolf! Dus heb ik de kolf maar weer aan de kant gegooid Ik was bij die posting nog vergeten te noemen dat ik ook advil heb gebruikt. Hopelijk gaat het snel over zonder dat antibiotica nodig zijn!
Dank voor het meedenken allemaal. Ik heb van alles gedaan met de tips. Enige wat niet echt is gelukt is rust, is lastig met een driejarige en een baby die ineens vindt dat ieder uur wakker zijn 's nachts best gezellig is... Maar goed, het lijkt nu iets beter te gaan. Borst nog wel pijnlijk, maar niet meer zo erg als eerst. En geen koorts gekregen (*klopt af*) dus hopelijk heb ik de schade beperkt weten te houden.
En nou is de andere kant aan de beurt... AUW. Denk (hoop ) alleen verstopt kanaaltje. Ik heb er best wel zat van... altijd maar die pijn, het gedoe (warmte, masseren, kolven, steeds weer aanleggen). Ik snap niet wat ik verkeerd doe dat dit steeds gebeurt.
Als je er zo gevoelig voor bent zou ik een keer een lactatiekundige mee laten kijken, want het is wel erg vervelend als je steeds een (dreigende) borstontsteking krijgt! Dat is echt niet de bedoeling natuurlijk!
Ja, lactatiekundige ben ik al een keer of drie geweest. Die ziet eigenlijk niks verkeerds. Heb het haar nu maar weer voorgelegd in een email, ben benieuwd of ze nog iets weet. Ik wil graag doorgaan met bv geven, maar ik word hier echt niet goed van, steeds pijn, gedoe, uren besteden aan masseren, kolven, warm maken, etc. en dat terwijl ik dan ook moet zorgen voor twee kinderen, en moet solliciteren. Ga daardoor wel denken aan stoppen. Ben er helemaal verdrietig van.
Wat vervelend voor je zeg! De ene vrouw is er gevoeliger voor dan de andere vrouw. En jij hoort bij de vrouwen die er gevoelig voor is. Ik heb heb in mijn (even tellen) 37 maanden borstvoeding geven één keer een borstontsteking gehad. Dit kwam doordat ik op de tocht had gezeten. Let jij ook op warmte d.m.v. je kleding? Vandaag was bijvoorbeeld een zonnige dag met wel een frisse wind. Als je dan alleen een t-shirt aan hebt zorgt dat wel voor kou op je lijf. Hierdoor kan er ook een borstontsteking ontstaan. En lukt het om voldoende rust te nemen, ondanks twee kleine kindjes? Dat is ook belangrijk in het voorkomen van een borstontsteking. Oververmoeidheid en stress kunnen ook ten grondslag liggen aan een borstontsteking en dat staat los van hoe je een baby aan de borst legt. Goed voor jezelf zorgen hoor!
Begrijp je helemaal mcm; wat is het vervelend hè! Onze baby's zijn bijna eveb ouden ik tob ook met de ene (dreigende) borstontsteking na de andere. Het is bij mij ook steeds dezelfde borst. Eén keer was de ontsteking zodanig dat er zelfs helemaal geen melk meer uit kwam. Ik geef graag borstvoeding, maar net als jij denk ik hierdoor soms aan stoppen. Het is niet alleen pijnlijk, maar kost zoveel tijd. Bij mij komt het door hyperlactatie. Ik moet er dus erg om denken dat mijn borsten niet (te vaak) te vol raken. Verder heb ik niet echt tips, alleen een hart onder de riem. Knap dat je nog steeds doorzet!
Line: dank voor je tips. ik woon in Canada, en het is hier nog steeds zwaar onder nul, dus kou let ik goed op. Ik sprak gisteren de lactatiekundige nog even, en die houdt het inderdaad op niet voldoende rust. Is erg lastig met twee drukke kindjes. Ellen: wat vervelend dat je in hetzelfde schuitje zit!! Ik snap inderdaad helemaal hoe je je voelt. Het is erg vermoeiend en tijdrovend zo. Hopelijk stabiliseert je melkproductie zich wat nu (ik begreep dat dat vaak zo is na een maand of drie), en gaat het dan beter. Ook knap dat jij ook nog steeds doorzet!