Hoe doen jullie dat, leren drinken uit een bekertje als ze in bad zitten?

Discussie in 'Voeding' gestart door Polletjepiek, 23 mrt 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Polletjepiek

Polletjepiek Niet meer actief

Hoe doen jullie dat, leren drinken uit een bekertje als ze in bad zitten?

2. Druif78

Druif78 VIP lid

11 feb 2008
    9.724
    1
    36
    Bedoel je water drinken uit een open beker?
    Ik heb het zelf nooit zo op die manier gedaan. Maar ik denk gewoon als ze zitten in bad ze een beker aanreiken en kijken hoe dat gaat? morsen is dan geen drama iig!
    Ik oefen gewoon in een kinderstoel in combinatie met een slab met opvangbakje.

3. Humbly89

Humbly89 VIP lid

15 apr 2008
    9.721
    3.157
    113
    Vrouw
    hier gaat Liam nooit in bad dus oefen daar niet, hij krijgt altijd een grote handdoek om en dan mag hij slokjes uit de beker drinken,,

Liefsz

4. Mammie van Roy

Mammie van Roy Fanatiek lid

8 jul 2009
    1.445
    0
    0
    Ik doe het nu ook zo.
    Hij schrikt zich alleen te pletter als hij morst. (beker is koud water en bad is warm). Gaat helemaal over zijn lijfje, maar hij kan er wel om lachen. Gaat nu redelijk.
    Let er alleen wel op dat je kindje geen badwater opschept met de beker en dan gaat drinken. Wij gebruiken badolie ivm een droog huidje en hij wilde zijn beker nog wel eens onderdompelen.... Is niet echt goed voor ze (en voor je luiervoorraad :D)

5. Sannaa

Sannaa Fanatiek lid

12 jan 2009
    2.232
    0
    0
    Velsen
    Ik doe pas badolie/badschuim in het water aan het einde van het badderen, dan kan hij lekker spelen, met zijn bekers in bad. Hij pakte zelf de beker en begon eruit te drinken, zo is het begonnen. Maar ik zou het hem gewoon voor doen, of een beker voorhouden zodat hij eruit kan drinken.

6. poema

poema Fanatiek lid

27 jul 2007
    4.042
    453
    83
    Vrouw
    Hier ook begonnen met drinken uit een beker sinds een tijdje. Maar ik vind het wel gedoe. Ze wil het heel
    graag zelf doen maar dan gaat het veel te snel en alles er naast. Ik mag wel helpen maar het lukt nog niet echt. Wanneer konden jullie kindjes goed uit een beker drinken zelfstandig?

7. loetje

loetje VIP lid

6 jun 2006
    7.445
    1.843
    113
    Ik heb gewoon gewacht tot de motoriek zover ontwikkeld was, dat het uit een beker drinken niet zoveel geknoei meer met zich mee bracht. Tot die tijd gewoon uit een tuitbeker laten drinken...

8. MissMom

MissMom Fanatiek lid

30 okt 2009
    1.346
    0
    0
    NULL
    NULL
    Misschien een tip: doe wat verdunde yoghurt in een beker of pap?

9. Luppy

Luppy VIP lid

1 dec 2007
    7.168
    2.283
    113
    Ik geef gewoon een bekertje koud water in bad. Dat werkt prima, ze leren heel snel dat knoeien een plens koud water over hun buik oplevert, haha.

10. Polletjepiek

Met dik drinken gaat het ook wel redelijk, maar zo gauw er iets anders in zit wil ze niet uit een gewone beker drinken. Terwijl ze wel graag sap en melk lust.

11. Bluesky

Bluesky VIP lid

1 okt 2007
    5.941
    0
    36
    Verzorgende-IG
    Heerewaarden
    Jelle had op een gegeven moment zo'n klein bakje van een stapeltoren mee in bad genomen en uit dat ding heeft hij leren drinken. Gewoon spelenderwijs, eigenlijk. Lekker zelf laten kliederen met badwater. Geen koud water ofzo, want dan blijf je aan de gang met bekertjes bijvullen... ;) Toen hij kon drinken zonder te knoeien mocht hij buiten het bad ook uit een beker drinken.

Zo kan dat nu trouwens ook met soep. Hij heeft een bestek/kook setje waar hij bad altijd mee speelt en toevallig viel me een maand of 2 geleden op dat hij heel goed water kan scheppen met het lepeltje en dat dan zonder te knoeien in zijn (of mijn) mond kan doen. Nu mag hij dus ook soep met een lepel eten, en dat gaat echt heel goed...

Waar in bad gaan al niet goed voor is... ;)

12. Gentle

Gentle VIP lid

10 okt 2007
    6.979
    1
    36
    Overijssel
    Het is heel belangrijk om heel vroeg te beginnen met een gewone beker hoor!! Voor de mondmotoriek scheelt dat echt maanden met oefenen. "Men" zegt dat een kind wat met 9 maanden begint met oefenen echt een stuk sneller uit een beker leert drinken dan een kind wat pas na een jaar begon met oefenen. Wacht dus niet "omdat het zo'n geknoei is", maar begin vroeg, dan leren ze het ook vroeg!

Mijn dochter heeft nu binnen een paar weken geleerd uit een tuitbeker te drinken, en ik denk omdat we zo "vroeg" begonnen zijn (met 6mnd). Dat scheelt echt wel! Ze zeggen ook dat het veel beter voor de tanden is, omdat ze gewoon door kunnen drinken en niet steeds kleine slokjes nemen.

13. loetje

loetje VIP lid

6 jun 2006
    7.445
    1.843
    113
    Dit is echt zo'n cb promoot stukje;):D

Als jij een beker geeft aan kleine kindjes, drinken ze nog niet door, maar nemen ook gewoon kleine slokjes per keer. Sterker nog, met een flesje of tuitbeker gaat het er veel sneller in, dan met de beker. Het is inderdaad zo, dat als je je kind de hele dag door laat drinken door een tuit of speen, dat dat slecht is voor de tanden en mondmotorriek. Maar als jij je kind gewoon om de zoveel tijd wat drinken aanbied en daarna de fles weer wegneemt, dan is er geen beter of slechter qua gewone beker of tuit/speen...Het zijn de ouders die iets "slecht" maken....

14. poema

poema Fanatiek lid

27 jul 2007
    4.042
    453
    83
    Vrouw
    Het is beter voor de tanden als je zoete dranken geeft om niet te vaak kleine slokjes te drinken. Hier drinkt ze voornamelijk water uit een rietjesbeker. Gaat prima. Gewone beker oefenen we wel, maar dat kiept ze in een keer achterover. En ja, dat doet ze ook met yoghurt, dus dan zit ze elke keer helemaal onder. Soms heb ik daar zin in, soms niet. Ik ben er echt van overtuigd dat ze het gewoon gaat doen (drinken uit een gewone beker) als ze daar aan toe is. Tuitbeker heeft ze nooit hoeven oefenen (dronk ze met zes maanden zo uit, geen gedoe geweest). Rietjesbeker idem dito. Zaten we weken daarvoor daarmee nog te hannessen: een paar maanden terug dronk ze ineens zo een rietjesbeker leeg.
    Ach, ik doe er niet zo moeilijk over hoor. Vind het nog teveel gedoe soms (en daar heb ik dan weer geen geduld voor :D )

15. loetje

loetje VIP lid

6 jun 2006
    7.445
    1.843
    113
    Whaha, precies poema, we denken hetzelfde (tot aan het geen geduld hebben aan toe:D). Tegenwoordig "moet" alles maar....Alles op zijn tijd en kinderen geven zelf heel goed aan wanneer ze aan iets toe zijn, met soms een klein zetje in de goede richting...

Mijn vriendin is ook altijd zo bezig met "alles volgens het boekje" en ik heb meer zoiets van, "doe maar rustig aan, jullie worden al zo ontzettend snel groot"......

Milan is nu 5, zit op de basisschool, mankeerd helemaal niets aan zijn mondmoteriek (volgens mij zelfs iets tè goed ontwikkeld;))en heeft prachtige witte tandjes en kiesjes zonder gaatjes..

16. poema

poema Fanatiek lid

27 jul 2007
    4.042
    453
    83
    Vrouw
    @Loetje, inderdaad. Het gaat allemaal al zo hard. Soms doet ze hier opeens dingen (zoals lopen sinds een dikke week) en dan ook gelijk goed. Het komt zoals het komt en ik denk altijd maar: als ze een jaar of 18 is kan ze het vast wel ;)
    Hier wordt er trouwens in haar eigen taaltje al aardig op los getetterd de hele dag, dus met die mondmotoriek komt het wel goed denk ik zo...

17. Polletjepiek

Hi,
    Dat in bad proberen is ook geen succes. Maar van het weekend stond haar bekertje op de tafel en slurpte er 1 á 2 slokjes uit. Er zat dan wel aangelengde diksap in. Maar vanochtend zat er water in en daar slurpte ze ook weer een paar slokjes uit. Dus er zit vooruitgang in.

Ik had vorige week ook nog advies aan de tandarts gevraagd. En zij zei, het is wel belangrijk dat je blijft oefenen uit een gewone beker. Niet de 'hele dag' met een anti-lekbeker laten sjouwen, omdat daar dan heel vaak kleine slokjes uit gedronken wordt en dat is dus slecht voor het gebit. Ze vertelde een verhaal over een kindje dat in bed werd gelegd met een flesje met daarin cola/sinas oid, want dat was zo lekker makkelijk:$. Nou daar viel m'n mond echt van open.
    We oefenen stug door en dan snapt ze het op een gegeven moment vanzelf, hoop ik.

18. Sisa

Sisa VIP lid

13 jun 2008
    5.552
    1
    0
    Nou dat heb ik 1x geprobeerd en ben daarna wéken bezig geweest om haar af te leren dat ze NIET van het badwater moet drinken met haar speelbekertjes :(
    Ik leer het haar dus gewoon, net als wij, als we aan tafel zitten!

19. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.844
    3.362
    113
    zwemjuf
    zuid-holland

hier eigenlijk ook zo.. 1x in de 2 weken ofzo , liet ik haar wel even proberen, samen met mij, maar het was snel duidelijk of het al wel of niet lukte.
    In bad ligt trouwens altijd een bekertje om mee te spelen. Badschuim gaat er al lang niet meer in, want ook zonder beker, dronk ze van het badwater ;) .
    Maar vanaf dat ze 18 maanden is, had ze het ineens door en vanaf die tijd krijgt ze dus gewoon een bekertje in haar handjes. Terwijl dat met 17 maanden écht nog niet ging.

20. Emma21

Emma21 Fanatiek lid

27 aug 2007
    2.961
    0
    36
    Ik ben ook 'al' begonnen met het oefenen met een gewone beker.
    Dit omdat mijn zoontje de fles weigert.
    Ik hou het bekertje bij zijn mond als hij in de kinderstoel zit en dan drinkt hij eruit, dat gaat hartstikke goed.
    In bad mag hij zelf knoeien ;) Hij drinkt ook zelf uit een tuitbeker, zij het heel langzaam.

Deel Deze Pagina