Waarmee doen jullie dat? Een blender, een staafmixer? En wat voor groenten en fruit gebruikten jullie? Mag het puur of moet er nog iets bij? Kort maar concreet maar hopelijk hebben jullie wat ideeën
Het kan op alle manieren die jij noemt. Ik zou beginnen met ongemengde groenten of fruit. Zelf vond ik het fijn om ze te stomen in zo'n ijzeren mandje van de Hema. Dat zet je in een pan met een bodempje kokend water, deksel erop en stomen maar.
Oh dat iso ok een idee. Maar wat maakt stomen precies beter dang ewoon koken dan? Genante vraag ik weet het, maar ik ben niet zo'n keukenprinses
ik heb veel gehad aan het boek Opperdepop van AH. Een aanrader! en nog wat sites om ideeen en info op te doen: Koken voor je baby | Koken voor mijn dochter Keukenkikker kidsrecepten.nl in het begin gebruikte ik een staafmixer, ik kookte wat voor ons, en deed wat aardappel en groente fijn maken met staafmixer. Maakte vaak wat meer bakjes en deed het in de vriezer. Ben wel vrij snel gewoon mee laten doen met de pot.
Met stomen houdt groente meer smaak zonder dat je zout nodig hebt. Er blijen meer vitaminen in de groente. Groente houdt beter kleur en vorm. Ik stoom vrijwel alle groente die we eten, Smaakt ons prima. Voor de kinderen viste ik gewoon een stuk uit de pan. Ik pureerde niet, ze vonden stukken lekkerder.
Bij stomen blijft de smaak en vitamines meer behouden. Ik heb een babycook die en stoomt en pureert, maar je kan net zo goed een stoompaninzet gebruiken. Begin gewoon eens met zachte groenten: aardappel, worteltjes, courgette (courgettesoep is hier een hit), bloemkool. Als ze vier maanden is zou ik nog niet beginnen met stukjes, maar het (grof) pureren. Dat kan met een staafmixer of blender.
Duidelijk. Stomen dus. En dan kan ik het evengoed gewoon invriezen mocht ik meer willen maken later? Pureren is wel het plan inderdaad. Ik zat te denken om voor een handblender te gaan. Dat ziet er uit als een staafmixer. Maar ja, deze leek weet ook het verschil niet
Invriezen wordt niet echt aangeraden ivm verlies van vitamines (hoe gering ook). Maar het kan uiteraard wel.
mij lijkt invriezen irritant op den duur, je wilt ze toch elke dag wat anders geven op een gegeven moment? zit je met al die potjes van hetzelfde eten, of ben ik de enige die er zo over denkt? in het begin wel 3 dagen achter elkaar hetzelfde aanbieden, maar later, elke dag variatie, toch? how to do? gewoon elke dag even vers koken, aardappel, groente en later met wat vlees/vis
Wij koken wel, ik heb geen stoomding. Ik heb het de eerste 3 weken gepureerd met de staafmixer maar ben daarna snel over gegaan op prakken. Wel zijn wij begonnen bij 5 maanden ipv 4. Ik heb wel iets in de vriezer, voor het geval dat... (ziekte/overwerken etc) maar in principe iedere dag vers. Behalve als hij iets nieuws krijgt, dan geven we dat 3 dagen. Wij geven nu nog alles puur, dus niets door elkaar. Met fruit blijf ik dat doen, ik eet zelf ook geen appel en peer tegelijk. Vandaag heeft hij voor het eerst zoete aardappel gegeten en ik ga vanaf volgende week aardappel en groenten mixen. Vlees en vis wachten we nog even mee. De groenten die hij nu gehad heeft: broccoli, bloemkool, sperziebonen, courgette, wortels Fruit: banaan, peer, mango, meloen, appel Edit: zoete aardappel was een beetje droog, dus daar heb ik een klein beetje van zijn melk doorheen gedaan.
Ik kookte in het begin meerdere porties in ene en de volgende dag van wat anders ook weer meerdere porties, zo had je altijd wat in huis en er was genoeg variatie...heb eigenlijk nooit twee dagen achter elkaar hetzelfde gegeven. Ik kookte gewoon en gebruikte een simpele staafmixer, zou geen duur keukenapparatuur hier speciaal voor aanschaffen...het pureren is maar voor even. Nu eet ie in principe met de pot mee maar heb nog wat vriezervoer en ook potjes olvarit achter de hand...altijd handig. Ik vond dit ook wel een handige site: Babyvoeding en babyweetjes
Hier ook vaak voor ideeën in het boek opperdepop gekeken... al staat daar wel alles vanaf 6 maanden in beschreven. (hier ook bij 6 maanden gestart, maar ook al snel stukken gegeven omdat mevrouw zich niet graag liet voeren) Groenten: courgette, pompoen, wortels, bloemkool, broccoli, aardappel, zoete aardappel, bietjes, spinazie Fruit: banaan, mango, meloen, peer, appel Eerst alles los gegeven en een paar dagen na elkaar. Nadat ik aardappel had geïntroduceerd ben ik wel groenten met aardappel gaan geven. Vanaf een maand of 8 ook rijst en pasta erbij gaan geven en al snel at ze met de pot mee... Stukken worden afgeraden voor de 6 maanden, dus nu eerst nog pureren, daarna prakken tot grof prakken. Makkelijkst is eigenlijk om gewoon iedere dag wat groenten van jezelf te gebruiken of een zak met diepvriesgroenten te kopen (zo'n zak met broccoli en bloemkoolroosjes oid). Pak je er gewoon 1 of 2 roosjes uit en die kook/stoom je dan...
Ik sta een dag in de drie weken ofzo inde keuken en maak dan allemaal verschillende groenten en fruit klaar voor dus een week of drie. Qua groenten maak ik; courgette, broccoli, pompoen, boontjes, bruine bonen met appel, bloemkool, peentjes. Met vier maanden begonnen met alleen groenten, nu ook een gekookt aardappeltje erinen vlees of vis. Qua fruit; mango, kaki, meloen, peer, appel en banaan (deze doe ik een halve prakken en mengen met een bakje uit de vriezer of met een beetje uitgeperste mandarijn en een halve liga. Ik heb bakjes van de blokker (wit bakje/blauw dekseltje 200ml) voor de groenten/prakjes en bakjes van de xenos van 100ml voor fruit. Ik heb altijd graag een voorraad voor haar, zodat ik altijd een diner voor haar heb, als wij zelf een prakje eten, kook ik zoutloos en dan eet ze dat gewoon mee, masr wij zijn niet echt aardappeleters Fruit doe ik trouwens nu met de blender, maar toen het nog volledig moes moest zijn met de bamix (luxe staafmixer) en de groenten kook ik gewoon. Ik kook sowieso graag, dus een dag in de keuken doorbrengen vind ik geen straf!
Ik vond elke dag vers echt geen probleem, gewoon even broccolieroosje op mijn aardappelen leggen, klaar.
Je kan toch ook kleine porties invriezen? Ik maak verschillende dingen en die vries ik per kleine hoeveelheden in. Dan kan ik dat zo iedere dag uit de vriezer halen en krijgt hij steeds iets anders. Al heb ik hier laatst wel gehoord dat met invriezen toch ook vitamines verloren gaan dus ik doe het nu zo: als wij iets eten wat hij ook mag (dat is vaak zo) dan maak ik voor hem apart wat in mn stomer/blender en dan heeft hij ook vers. Op de dagen dat we iets eten wat hij niet mag kan ik als nog iets uit de vriezer nemen... Potjes is echt mn laatste redmiddel! ben echt bang dat ik dan een kind krijgt dat later niks lust omdat hij de echte smaken niet kent. Helaas zal ik er in de vakantie wel een weekje aan moeten maar moet er eigenlijk niet aan denken, haha, sommige mensen zullen vast denken: doe niet zo para! Maar goed... ieder zn ding!
Jup! maar dan moet je zelf ook zoutloos eten.... Anders even een ander pannetje, ook een kleine moeite!
Dat vind ik toch anders. Moet er dan een half potje zout overheen doen om het lekker te krijgen en dat is natuurlijk voor ons ook niet goed. Met een beetje in de pan trekt het meer in het eten ofzo. Anyway dat vinden wij lekkerder
Wij eten zelf ook zoutloos als we gewoon aardappels, groenten, vlees eten. Is maar net wat je gewend bent, ik houd echt niet van zoute aardappels en groenten. Ben je je kind de pure smaken aan het aanleren, ga je je eigen eten verpesten...