Hoe omgaan met stuwing met afbouwen/stoppen?

Discussie in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' gestart door Ann80, 16 aug 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Ann80

Ann80 Fanatiek lid

15 jul 2009
    2.689
    0
    0
    Rotterdam
    Hallo,

De kogel is door de kerk over drie weken moet ik beginnen met werken en ik wil echt stoppen met bv. Hoe fantastisch ik het ook heb gevonden.

Het is voor mn dochter geen enkel probleem want zij drinkt net zo graag Nutrilon als bv maar voor mij voorzie ik een groter probleem.

Ben vandaag begonnen maar heb nu al zulke pijnlijke borsten.
    Ik maak heel veel voeding aan (schiet er vaak uit in meerdere straaltjes) en nu ik voedingen over ga slaan staan ze echt strak gespannen (met schijfjes die ik voel) en zijn ze warm.

Moet ik nu een beetje af gaan kolven en zo ja hoeveel dan?
    Of moet ik erdoorheen en doorbijten?

Hopelijk kunt u mij adviseren?

Vr.gr.

2. Linda Offereins

Linda Offereins Lactatiekundige

3 mrt 2010
    860
    0
    0
    Het afbouwen zul je heel geleidelijk moeten doen anders loop je risico op een borstontsteking.
    Het beste kun je beginnen met een voeding te vervangen aan het einde van de middag. Je geeft dan de fles en doet niks met je borsten. De voeding daarop moeten de borsten dan wel weer goed geleegd worden, het liefst door je baby en anders eventueel met de kolf.
    Na een aantal dagen zul je merken dat je borsten er aan gewend raken. Pas als het weer helemaal rustig is in de borsten ga je naar stap 2.
    Dan laat je de tweede voeding op de dag weg. Dan dus weer wel de voeding daarna zorgen dat de borsten goed geleegd worden.

Uiteindelijk eindig je in een voeding 's morgens en 's avonds. Pas als de borsten het aankunnen laat je ook de avondvoeding weg. Als laatste bouw je de ochtendvoeding af. de ene dag wel, de andere dag niet en als je niet veel meer voelt van de borsten stop je helemaal (of eventueel met een paar dagen ertussen nog eens)

Bij sommige vrouwen gaat het lichham zelf meewerken en is het zo gedaan met de productie. Bij anderen moet het echt heel voorzichtig om problemen te voorkomen.

Succes
    Linda

3. Ann80

Ann80 Fanatiek lid

15 jul 2009
    2.689
    0
    0
    Rotterdam
    Beste Linda,

bedankt voor het antwoord.

Kan het zo zijn dat sommige kleintjes vervolgens niet meer graag uit de borst drinken maar alleen nog de fles het liefste hebben?
    Wanneer ik Tara nu wil aanleggen wilt ze het liefste alleen nog maar uit de fles en pakt ze de borst niet echt meer...

4. Linda Offereins

Linda Offereins Lactatiekundige

3 mrt 2010
    860
    0
    0
    Ja dat kan inderdaad.
    Soms ervaren ze dat die fles makkelijker stroomt en geven ze daar de voorkeur aan. Als ze de borst niet meer goed leegt en je hebt er toch last van zul je nog even met een kolfapparaat aan de slag moeten...
    gr
    Linda

5. Ann80

Ann80 Fanatiek lid

15 jul 2009
    2.689
    0
    0
    Rotterdam
    Goeiemorgen LInda,

Ik loop nog ergens tegenaan.

Moet ik bij elke stuwing licht afkolven of soms gewoon door de "pijn" gevoeligheid en lekken heen bijten?

Stimuleer ik het niet als ik dan weer wat afkolf?

Deel Deze Pagina