Heeft het nut om vit. B-complex te slikken?

Discussie in 'De lounge' gestart door Child, 5 aug 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Child

Child Fanatiek lid

6 sep 2011
    2.782
    216
    63
    Ik heb het wel eens gehoord dat het helpt bij oa haaruitval en zo.

Nu heb ik heel erg haaruitval, had vroeger altijd zo'n dik bos haar maar door veel weerstandsproblemen afgelopen 10 jaar is het stuk dunner geworden en valt er behoorlijk wat uit.
    Nu ben ik niet vegetarisch dus perse een B-12 tekort lijk ik niet te hebben (denk ik)

Ook wil ik straks Etos Zwanger worden pillen halen.
    Mijn cyclus lijkt qua lengte recht te trekken (denk vandaag ongsteld te worden > temp omlaag en verschrikkelijk buikpijn) dus deze maand een cyclus van 28 dagen, joehoe!!!
    Maar mijn luteale fase is nu 2 maand achter elkaar maar 8 dagen, hiervoor 10. Dus dat mag wel langer. Kijken of het met die pillen lukt.

Weet niet of dat te combineren is met vit. B Complex? (je krijgt dan alleen dubbele dosis foliumzuur binnen denk ik?)

Nou ja, ervaringsverhalen/info gezocht dus :D

2. Elvira

Elvira VIP lid

6 okt 2005
    7.494
    0
    36
    Ik ben ook niet Vegetarisch maar heb zelf enorme b12 tekort en krijg er injecties voor. Je zou b12 kunnen slikken en bij een normale situatie zou je lijf dit moeten opnemen. Evt multivitaminen met b12.

Heb je behalve haaruitval ook andere kwalen die bij een tekort kunnen horen? Het kan nooit kwaad om je te laten prikken op evt tekorten.

3. Child

Child Fanatiek lid

6 sep 2011
    2.782
    216
    63
    Als ik google op de lijst met symptomenlijst voor een tekort: Brr wat een lijst. Dan heeft iedereen altijd wel wat denk ik.
    Ja spierpijn en zenuwpijn herkenbaar. Maar ik heb hypermobiliteitssyndroom.
    Dan doet alles gewoon snel zeer ;)
    Verder herken ik niet perse wat.

Ik heb vandaag Etos pillen gekocht, zie dat daar al aantal B-vitamines inzitten... Zal ze maar niet dubbel gaan slikken. Ook al schijn je ze weer uit te plassen, lijkt me toch niet goed

4. angel229

angel229 Niet meer actief

Ik ben nu vitB in hoge dosering aan het gebruiken tegen de muggen. Je schijnt minder gestoken te worden en het lijkt effectief. Daarnaast vraag ik me ook wel eens af of ik geen tekort had. Kijken of ik fitter word de komende tijd.... In combinatie met zwanger worden weet ik het niet, geen ervaring mee.

5. Miss Mac

Miss Mac Fanatiek lid

21 jun 2013
    2.006
    0
    0
    Hier extreem haaruitval en dat is gelinkt aan een vitamine B8 (biotine) tekort. Hier dus 1000mcg vit B8 per dag op voorschrift vd dermatoloog.. Dat is 2000x de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid..

Een gewoon B pilletje zet niet veel zoden aan de dijk..

Ook schildklierproblemen en ijzertekort word daaraan gelinkt (haaruitval).

6. Child

Child Fanatiek lid

6 sep 2011
    2.782
    216
    63
    Ik heb een iets vertraagde schildklier maar te weinig om er iets aan te doen (aldus de huisarts) Moet nu elke 3 maand bloedprikken. Deze week weer dus ben benieuwd wat mijn waarden zijn.

7. Be Happy

Be Happy Niet meer actief

Kijk dan wel goed uit dat je niet teveel B6 binnenkrijgt wat gevaarlijk kan zijn.

Ik slikte multivitaminen waarin ook B6 zat. Voelde me al maanden extreem moe. Tintelende handen. Duizeligheid.

Bloed laten prikken overal op, ook op de vitaminen. Mijn B6 bleek veel te hoog waardoor je neurologische klachten kunt krijgen. Moest direct stoppen met de multivitaminen van de huisarts.

De meeste overtollige vitaminen scheidt je weer uit via je urine, maar B6 dus niet!

Over een paar maanden laat ik even weer opnieuw mijn bloed controleren.

Ik ga in elk geval op eigen initiatief niet zomaar meer allerlei vitaminen slikken.
    Als je goed en gezond eet, is dat ook niet nodig.

8. Arual83

Arual83 Fanatiek lid

11 jan 2012
    3.530
    0
    0
    Zuid-Holland
    Ik laat zelf voor bepaalde vitaminen eerst bloed prikken.
    Ik ben op advies van de huisarts ook b-complex gaan slikken (zonder bloed te prikken) een aantal jaren terug voor bepaalde klachten. Toen ik kort daarna bij de neuroloog kwam moest ik direct stoppen omdat ook mijn B6 flink verhoogd was. Ik had neurologische klachten, deze bleken een andere oorzaak te hebben maar ook een verhoogd B6 kan neurologische klachten geven.
    Ik ben er zelf dus voorzichtig mee.

9. Boekenwormpje

Boekenwormpje Bekend lid

1 feb 2014
    903
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik slik zelf al jaren een hoog gedoseerd vit B complex. Ik ben er een paar keer mee gestopt en dan krijg ik na een tijdje weer last. Haaruitval, moe en somber. En de combinatie lijkt me ook niks mis mee. Extra foliumzuur kan totaal geen kwaad, is alleen maar goed. Sowieso plas je teveel vit B vanzelf weer uit dus er is geen gevaar voor overdosering.

10. Miss Mac

Miss Mac Fanatiek lid

21 jun 2013
    2.006
    0
    0
    Dat is helaas ook niet waar ;)

Als er iemand goed en zeer gezond eet ben ik het wel, maar als je een opname probleem hebt ( wat een zeer groot deel van de mensen heeft met oa een b12 tekort) kun je eten tot je een ons weegt en normale vitamine pillen slikken tot je een ons weegt maar het zal niks uithalen.. Bij bijv b12 helpen dan alleen smelttabletten of injecties bijv..

11. Miss Mac

Miss Mac Fanatiek lid

21 jun 2013
    2.006
    0
    0

Die B6 die jij bedoelt is niet de biotine ( die word ook weleens B8 genoemd maar ook vitamine H), maar pyridoxine

Krijg je normaal ook niet zo gauw een overdosis van..

Vitamine B6 / pyridoxine

Deel Deze Pagina