huis verkopen? wat mag?

Discussie in 'De lounge' gestart door knorretje21, 23 apr 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. knorretje21

knorretje21 VIP lid

1 jan 2008
    5.805
    0
    0
    hallo allemaal,

nu zit ik met een vraag en kom er zelf niet uit..

zelf heb ik geen koophuis maar vraag het voor een ander even..

stel je voor je wilt je huis verkopen..
    dan mag je zelf niet bepalen voor hoeveel...
    weten jullie misschien om welke waarde het gaat.. of de taxatiewaarde of de WOZ waarde? en hoeveel mag je daarvan uitwijken?

hoop dat jullie begrijpen wat ik bedoel en jullie het goede antwoord weten

bedankt alvast

2. Linda86

Linda86 VIP lid

Voor zover ik weet mag je wel gewoon zelf de prijs bepalen waarvoor je het te koop zet. En dan is het gewoon afwachten of iemand het er ook daadwerkelijk voor wil geven. Toen ik nog bij mijn ouders woonde zijn wij best vaak verhuisd en dan kwam er meestal gewoon een makelaar langs en die gaf dan een advies voor hoeveel je het te koop kon zetten. Maar als je meer voor je huis wil vragen kan dat ook gewoon (minder ook natuurlijk).

3. knorretje21

knorretje21 VIP lid

1 jan 2008
    5.805
    0
    0
    ja kijk.. zit beetje zo
    mijn vader wil zijn huis aan ons verkopen en aangezien wij niet een groot budget hebben wil hij het voor minder verkopen aan ons... alleen als hij flink onder het bedrga zou gaan zitten krijgen wij een gigantische belastingaanslag en daar zitten we ook niet op te wachten...

vandaar dat je verplicht bent hoe stom het ook is vind ik ;) mag je, je huis voor niet teveel minder verkopen vandaar dat ik me afvroeg om welk bedrga het gaat want de woz waarde en taxtatiewaarde schelen nog al een heleboel ;)

dus hopelijk komt het gouden antwoord :)

4. Linda86

Linda86 VIP lid

O zo, ja daar heb ik geen verstand, zal wel even google-en, misschien dat ik 't kan vinden, en anders idd hopen dat iemand anders het weet. Ik dacht dat het meer ging om een maximumbedrag ofzo waarvoor je het mocht verkopen, maar dat was dus niet zo...

5. mamalieske

mamalieske Fanatiek lid

14 sep 2006
    2.356
    0
    0
    Je moet het huis laten taxeren door de bank/makelaar en dan even navraag doen bij een belastingadviseur voor welk bedrag je het minimaal kan overnemen.
    Vaak word het bedrag van de WOZ aangehouden maar soms ligt dat hoger als de verkoopwaarde dus zeker de moeite je goed te laten informeren.
    Ligt ook echt aan hoe het huis onderhouden is enz en soms slaan de WOZ vergelijkingen de plank finaal mis.
    Zelf laten taxeren dus.

6. knorretje21

knorretje21 VIP lid

1 jan 2008
    5.805
    0
    0
    okee...

kijk het zit zo mijn pa zijn huis word hoogswaarschijnlijk rond de 220.000 euro getaxeerd... maar de woz waarde is 186.000 euro...

gaan ze dan uit van de taxatiewaarde of woz waarde?

7. Linda86

Linda86 VIP lid

8. knorretje21

knorretje21 VIP lid

1 jan 2008
    5.805
    0
    0
    ja 1 nadeel van een notaris althans me pa zijn woorden ;)

''als een notaris een pen in zijn handen pakt ben je al 100 euro kwijt ;)''

dus vandaar :p even infromeren hier en op internet ;) misschien komt de gouden anwoord hier terrecht hoop ik :)

9. Girl81

Girl81 Lid

28 nov 2007
    61
    0
    0
    Den Haag
    Hoi Natasssie,

Ik werk bij een makelaarskantoor. De WOZ waarde heeft niets te maken met de daadwerkelijke waarde van de woning. Dit kan soms ontzettend veel verschillen. De waarde die getaxeerd wordt is de onderhandse verkoopwaarde en de executiewaarde.

Je mag altijd zelf bepalen waar je je woning voor te koop zet! Natuurlijk is het wel aan te raden om een beetje op het advies af te gaan van de makelaar (dit is de expert). Wij merken vaak dat mensen toch te veel voor hun woning willen hebben, maar dat ze zichzelf dan tegenkomen omdat er dan weinig mensen komen kijken! Houd dus de verkoopwaarde aan die in de taxatie wordt genoemd! Tevens raadt ik je aan om een NVM makelaar te nemen!

Succes ik hoop dat je wat aan mijn antwoord hebt!

10. knorretje21

knorretje21 VIP lid

1 jan 2008
    5.805
    0
    0
    maar me pa wil zijn huis aan ons verkopen
    kijk huis is 220.000 waard.... maar wil het voor eventueel rond de 180.000 euro aan ons verkopen.. maar het schijnt dan dat wij een belastingaanslag krijgen..

dus vandaar vroeg ik me af hoeveel mag hij dan afwijken van de taxatiewaarde? zonder dat we er problemen mee krijgen?

(sorry hoop dat je snap wat ik bedoel erg rot en lastig uit te leggen :oops: )

11. Girl81

Girl81 Lid

28 nov 2007
    61
    0
    0
    Den Haag
    Tsja dat is een lastige vraag. De taxateur moet wel een reeele waarde afgeven. Dus als het huis inderdaad een hogere waarde heeft dan dat waar jullie het voor gaan kopen zal de belasting zeker weten om de hoek komen kijken! Maar helaas weet ik niet hoeveel het mag afwijken, sorry!

12. Otje

Otje Fanatiek lid

10 apr 2006
    4.703
    0
    36
    Ik heb er niet zo veel verstand van maar misschien kan je even bellen naar een willekeurige makelaar of "de hypotheker"? Denk dat zij je wel verder kunnen helpen.

13. knorretje21

knorretje21 VIP lid

1 jan 2008
    5.805
    0
    0
    maakt niet uit bedankt in ieder geval :)
    ja me pa heeft er zelf heel veel aan opgeknapt dus is erg in de loop der jaren gestegen in prijs.. en hij wil ons heel graag een plezier doen zodat wij dus een huis zullen kunnen kopen.. en aangezien dat lastig is met de huisprijzen van tegenwoordig wou me pa dus als het mogelijk was het voor minder aan ons verkopen ;)

maar al met al haha niemand verder? die antwoord heeft op mijn lastige vraag :oops: vind ik zelf ;)

14. Bluesky

Bluesky VIP lid

1 okt 2007
    5.941
    0
    36
    Verzorgende-IG
    Heerewaarden
    KUn je anders niet eens kijken voor zo'n generatie hypotheek? Ik weet niet precies hoe die in elkaar zit en hoe de voorwaarden zijn, maar wat ik ervan begrijp is dat dan je ouders een gedeelte meebetalen en dus ook een gedeelte hypotheek hebben. Op die manier kun je misschien wel die belastingaanslag omzeilen.

Hier een linkje naar de Rabobank http://www.rabobank.nl/particulieren/producten/hypotheken/overzicht_hypotheken/generatiehypotheek?cam=wonen_najaar&adword=generatiehypotheek_exact.google

15. knorretje21

knorretje21 VIP lid

1 jan 2008
    5.805
    0
    0
    heb net even de belastindienst maar gebeld ;)
    zelf wist ze oook niet precies hoe en wat ;)
    maar ben wel wat wijzer
    je bent verplicht je huis te verkopen rond de taxatiewaarde... wil je geen gezeur met belastingaanslag krijgen...

nou heb ik dus even afspraak gemaakt met een hyptheekadviseur en die weten er hopelijk ook meer van..

in ieder geval bedankt allemaal :) en kan deze dus wel weer op slot ;)

16. Minke24

Minke24 Fanatiek lid

18 aug 2007
    1.383
    24
    38
    Ik zit er ook niet in hoor, maar ik kan me voorstellen dat het gedeelte tussen de taxatiewaarde en de daadwerkelijke verkoopwaarde als schenking zal worden gezien en hier zal dan belasting over betaald moeten worden. Maar goed, weet dus niet of dit zo is. Succes!

Deel Deze Pagina