Met de pot mee eten... en wat te doen als je man/ vriend niks lust?!

Discussie in 'Voeding' gestart door Druif78, 4 feb 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Druif78

Druif78 VIP lid

11 feb 2008
    9.724
    1
    36
    De vraag zegt het al: ik laat ons zoontje steeds vaker met de pot mee eten en "moet" / wil nu dus ook vaker groenten aanbieden en gevarieerd en gezond eten.
    Mijn man is echter een hele moeilijke eter, zeker wat groenten betreft. Lust bijna niks, alleen sla/ rauwkost en lust geen gekookte aardappels.
    Herkenbaar? Wat doen jullie? Heb eigenlijk geen zin om voor hem apart te koken, maar ja... om hem nu een paar keer in de week een magnetron maaltijd voor te schotelen gaat me ook wat ver....:)

2. yake

yake Fanatiek lid

25 jun 2006
    2.791
    0
    0
    Dan geef je je man een potje en kook je voor je kind en voor jezelf :)

Je kind moet toch goed eten, dus er zit niets anders op om regelmatig te koken. Incidenteel geef je dan een potje om het jezelf makkelijk te maken.

3. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.063
    3.858
    113
    Ik wil tot op bepaalde hoogte met het eten rekening houden met wat mijn man niet lust, maar dat zijn maar 3 dingen ofzo.
    Verder mag hij blij zijn dat je voor hem kookt, als hij er echt zo van gruwelt, dan laat hij toch bepaalde dingen maar staan, zo zou ik denken.
    Probeer er niet teveel de nadruk op te leggen dat je man zo'n slechte eter is, voor je zoontje denkt 'oh, papa hoeft ook niets te eten wat hij niet lust, dus ik ook niet'.

4. Druif78

Druif78 VIP lid

11 feb 2008
    9.724
    1
    36
    Ja, precies! Dat is ook mijn angst. Hij is nu nog jong, maar er komt vast snel een moment dat hij het door krijgt en ook een "voorkeursbehandeling" wil! Daar pas ik voor.
    En idd: mn man mag blij zijn dat hij niet hoeft te koken dus: eten wat de pot schaft! Ik denk dat ik hem teveel verwend heb door eigenlijk altijd te koken wat hij lekker vindt. Ben er heel creatief in geworden!

5. Wup

Wup Fanatiek lid

23 apr 2007
    4.912
    1
    36
    Mijn man lust ook geen gekookte aardappelen, groente gelukkig wel bijna alles. Ik wil dan best voor de kleine een aardappeltje appart koken en voor onzelf gebakken of uit de oven.

6. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Tja, da's eigenlijk dan het probleem van papa!

Zorg jij gewoon dat jij en je zoon gezond en gevarieerd eten. Misschien moet papa ook gewoon maar eens leren de pot te waarderen!

7. adi

adi Niet meer actief

Je moet je man eerst leren om met de pot mee te eten, en daarna je kindje :)))

Ik heb hier ook eentje in huis gehad die echt 'niks' luste, was echt te verwend door zijn moeder. We zijn vier jaar verder en hij eet (bijna) alles. Er zijn 2-3 dingen die hij geproefd heeft en waar die echt van gruwelde, maar de rest viel uiteindelijk mee. Misschien moet je hem gewoon niet meer zo 'verwenne', hij komt dan op een tweede plaats wat eten betreft, en eet gewoon mee wat jij voor je kindje hebt gemaakt ;)...
    Je kunt volgens mij bijv. niet gekookte aardappels 'niet lusten', als je uberhaupt aardappels lust. Misschien vindt ie het maar saai.. Dan krijgt ie een sausje overheen.. Gewoon een beetje uitproberen..

Succes met de (her)opvoeding ! ;)

8. Yjc

Yjc Fanatiek lid

18 jan 2008
    1.133
    0
    0
    Tilburg
    wat is nou het probleem van gekookte aardappels en een gezonde voeding? Ook zonder gekookte aardappels kan je gezond eten. Wij eten nooit gekookte aardappels, eigenlijk sowieso heel weinig aardappels (gebakken of gepureerd) en toch wel gezond en gevarieerd en met veel groentes.

9. Druif78

Druif78 VIP lid

11 feb 2008
    9.724
    1
    36
    Ik hou zelf ook niet zo van gekookte aardappels en als ik het maak, dan in een ovenschotel of iets. meestal eten we rijst of pasta of gebakken aardappels of van die partjes uit de oven. Grootste probleem is dan ook niet de aardappels maar de gekookte groenten.
    Ik verstop weleens wat in de pasta saus of rijstsaus, maar creatiever dan dat ben ik niet... haha! Ons zoontje daarentegen lust nu nog alles gelukkig!

10. Luppy

Luppy VIP lid

1 dec 2007
    7.166
    2.282
    113
    Ik zou je man dan maar gaan heropvoeden. Wij eten sinds we kinderen hebben ook een stuk gezonder, maar dan moet wel iedereen meedoen. Ik merk het al aan de oudste, als ik eens niet zo'n trek heb en wat laat liggen, dan roept hij gelijk dat hij ook zijn bord niet leeg hoeft te eten. Verder eten wij wel alles wat hij ook krijgt en andersom, maar ik weet zeker dat hij het zou merken als dat niet zo was en dat hij dan ook wat anders zou willen of zo.

11. lovewinnie

lovewinnie VIP lid

13 jan 2007
    16.251
    790
    113
    tilburg
    ik lust eigenlijk ook niks en van groente houdt het op bij doperwten en boontjes en van vlees lust ik alleen kipfilet en vakensvlees. dat was het wel z'n beetje. kook daarom vaak appart voor manlief en mijn dochter en weer appart voor mijn. als hun een wok maaltijd eten met groente heb ik enkel rijst met kip bijvoorbeeld. als hun schouderkarbonade eten eet ik een snitzel. ben gewoon erg verwent en mijn moeder kookte altijd appart voor mijn en anders had ik wel de keus uit 2 gerechten (waren thuis met 9 man en kunt niet verwachten dat we dezelfde smaak hebben dus maakte ze 2 dingen). mijn dochter eet gelukkig alles en mijn zoontje krijgt ook gewoon alles aangeboden. we zien wel hoe het gaat lopen

12. Druif78

Druif78 VIP lid

11 feb 2008
    9.724
    1
    36
    Mijn man is ook vreselijk verwend door mij. Bij zn moeder thuis moest hij altijd ouderwetse hollandse pot eten wat hij dus deed (een paar hapjes) met heel veel melk en appelmoes erbij....
    Dit is echt een doemscenario wat ik mn zoontje echt niet wil aanleren!!
    Ik wil ook echt geen 2 maaltijden maken ik heb daar echt geen zin en tijd voor. Ik denk dat ik er wel enigszins rekening mee wil houden bijv iig vlees of groenten wat hij lust en de rest zoekt hij maar uit. Anders maar een boterham. Ik hoop alleen dat mn zoontje die nu zo lekker eet dit niet gaat oppakken...?

13. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Opvoeden die man!:D
    En als jij dus wel gezond kookt, laat hem dan vooral niet zeggen: "Getver, lust ik niet!".
    Je weet: goed voorbeeld doet goed volgen! Denk maar aan die reclame van het Voedingscentrum: Eet het goede voorbeeld | Voedingscentrum, eerlijk over eten

14. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.809
    3.339
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    Mijn man en ik hebben ook nogal een verschillende smaak qua groente. Dus er wordt regelmatig een potje opengetrokken. En de ene keer eet ze met de één en de andere keer met de ander mee.

Ik zou dat voor je man dus ook doen denk ik qua groente: Dan maar een potje, omkeren in een bakje, in de magnetron en met 2 minuten klaar.

Overigens eet onze dochter als wij wat 'lekkers ongezond' eten (pizza ofzo) altijd een kwartiertje voor ons. Dan heeft ze in elk geval goed gegeten en als ze dan nog mee wil pikken van de pizza, dan kan dat.

15. Miepie74

Miepie74 Fanatiek lid

10 okt 2008
    4.062
    8
    0
    Wij zijn beiden niet zulke goede eters, dus dat wordt ook nog wat strakjes! Nou moet ik wel zeggen dat we redelijk op 1 lijn zitten wat betreft de Hollandse pot, al vind ik gekookte aardappelen ook behoorlijk boring (en hou ik niet van sausjes enzo) maar daar kom ik wel overheen. Maar ik ga echt geen dingen eten die ik echt niet lust en aangezien ik kook... :D Maar de kleine krijgt alles aangeboden hoor, die wil ik beter / meer leren eten dan mezelf en haar vader. En mijn man is wat makkelijker dan ik met dingen eten die hij eigenlijk niet superlekker vindt (zoals pasta, ik hou dan weer niet van oosters eten, behalve droge rijst met gebakken kip ofzo).

Een hele uitdaging dus! :)

(ik ben trouwens wel goed opgevoed hoor, het ging bij mij in de puberteit mis, daarvoor lustte ik heel veel; mijn man is wel verwend met heel eenzijdig en een beetje smakeloos eten)

16. EmyD

EmyD Niet meer actief

En anders zet je eventueel 2 soorten groentes op tafel. Een warme groente die je man niet lust, met daarnaast bv komkommersalade. Kan iedereen zelf kiezen wat ie lekker vindt. Mijn vriend lust ook vrij weinig. Helaas, moet hij zelf maar koken.
    Wat mij wel belangrijk lijkt is dat je man wel altijd z'n bord leegeet (als hij het niet lekker vindt, dan iets minder opscheppen) en vooral niet tijdens het eten zegt wat hij niet lekker vindt. En de dingen die hij echt afschuwelijk vindt, misschien maar niet meer klaarmaken.
    Mijn vriend moet echt letterlijk kokhalsen van gekookte aardappels (ik vind het aanstellerij bij een volwassen iemand, maar goed). Hij vindt het naar zand smaken. Dus gekookte aardappels eet ik alleen als mijn vriend late dienst heeft op het werk. En dan bak ik ze voor hem als hij thuis komt. Ieder z'n zin!

17. Druif78

Druif78 VIP lid

11 feb 2008
    9.724
    1
    36
    Hee! Nou dat vind ik een goede tip! Van die aardappels! Ik kan het idd opbakken voor hem en gekookt voor mn zoontje en wat betreft die salade bij de groenten is ook een goeie zeg! Zo simpel, dat ik er zelf niet opgekomen ben?! Nou, dat kan ik nog wel opbrengen!

18. Hanneke

Hanneke VIP lid

18 jun 2007
    14.894
    275
    83
    Onze roze wolk!
    Hier ook een redelijk lastige eter, ik lust best wat groentes (veelal de groene groenten). Maar ik lust geen gekookte aardappels. Van vlees lust ik rundergehakt, shoarmavlees, kipfilet, en dat was het eigenlijk wel, om die rede en ook omdat ik het gewoon helemaal niet lekker vind is het heel veel als ik 2/3 keer per week vlees eet.

Wij koken vrijwel altijd gewoon 2 verschillende groenten, zo kan iedereen van beide proeven, en eten wat het lekker vind. Of gewoon beide eten, weer wat extra variatie :D! Aardappelen eten we gewoon weg nooit, hebben altijd gewoon pasta of rijst ipv aardappels. Kinderen krijgen af en toe wel aardappels, dat is wanneer ze bij opa/oma eten, en das dus meteen weer wat variatie denk ik dan :D! Haha! Vriendlief eet in tegen stelling tot mij zelf wel regelmatiger vlees, dit krijgen de kinderen (oudste twee, jongst nog niet) dan ook gewoon, en vinden dat prima. Rest van de dagen eten we allemaal gewoon alleen rijst/pasta en groenten. Vlees heeft voor ons weinig toegevoegde waarde.

Wel doen we het idd zo dat er niet word gewalgd (hmm is dat wel een nederlands woord eigenlijk "walgen") van het eten aan tafel. Vind je iets niet lekker, prima, dan leg ik het gewoon opzij en schep wat anders op of 'gooi' het bij vriendlief neer ;). Kinderen eten overigens ondanks dat mama het niet allemaal hoeft, wel gewoon allemaal, nooit geen problemen gehad eigenlijk, ze smullen overal wel van.

Nouja, das dus zoals wij dat doen :D! Geloof alleen dat je er niet heel veel aan hebt, haha!

Liefs, Hanneke!

19. MissMom

MissMom Fanatiek lid

30 okt 2009
    1.346
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hoi hoi.
    Ik ben alleen met dochter maar sommige dingen lust ik ook niet wat dochter wel lust en vica versa.
    Soms kook ik dus echt apart, ik aardappel en bietjes bijvoorbeeld en dochter pasta met spinazie en zalm uit de oven, ik lust namelijk echt geen warme zalm alleen de gerookte en dochter lust geen nederlandse pot (dus aaradappel,groenten en vlees) dus dan maar zo.
    Vind dit ook geen probleem om apart te maken.

20. Druif78

Druif78 VIP lid

11 feb 2008
    9.724
    1
    36
    Nou, wel fijn om te horen dat de kinderen niet zo beinvloed worden door de verschillende eet gewoonten!! Misschien ook maar net hoe je er zelf mee om gaat/ Wordt er inderdaad hardop "gewalgd" dan zal het "leuker" zijn om te weigeren dan wanneer je het "gewoon" aan de kant klegt als je iets niet lust.
    helaas is mijn man nog al theatraal....hahaha!

Deel Deze Pagina