liga

Discussie in 'Voeding' gestart door linnepinnie, 19 feb 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. linnepinnie

linnepinnie Actief lid

5 feb 2007
    252
    1
    0
    Jasmijn is alweer bijna 6 maanden en ik heb tot nu toe alleen borstvoeding gegeven. Ze is al een paar weken druk met smakken, alles in de mond stoppen, 's nachts weer vaker willen drinken enz. Kortom ik denk dat ze toe is aan iets nieuws.

Vanmorgen het CB gebeld en daar zeiden ze dat het op die ene week niet meer aan kwam en ik dus rustig mocht beginnen met een groente hapje. Dat heb ik dus gedaan vandaag en zoals de meesta baby's vond ze het maar vies! De komende dagen staan er een paar hapjes boontjes per dag op het menu om te kijken hoe ze erop reageert. Heel leuk..

Maar nu mijn vraag over liga eerste stap. Ik gaf haar voor de lol een halve koek in haar handje om eens te kijken wat ze ermee zou doen en ze begon er meteen heel fanatiek op te sabbelen. Binnen no time had ze bijna een halve koek op, maar er brak een stukje af en die pakte ik toen gauw uit haar mondje omdat ik bang ben dat ze erin stikt. Toen was het huis dus te klein. Verschrikkelijk boos was ze dat ik het af pakte.

Hoe doen jullie dit? Vanaf wanneer geef je een liga om zelf te eten? Hoe waren de reacties en pakken jullie een afgebroken stukje in het begin ook meteen uit de mond? Of lost een liga snel genoeg op om er niet in te stikken? Ik vind het wel leuk om haar zo nu en dan iets te kunnen geven wat ze echt al lekker vind en natuurlijk niet ter vervanging van groente en fruit, maar gewoon voor tussendoor. Ik weet dat de liga eerste stap voornamelijk bedoeld is om ergens doorheen te verkruimelen, maar ik vind het leuk dat ze hier een beetje zelf mee kan aan rommelen en dat vind ze zelf dus ook! Ik wil alleen niet dat ze erin stikt. Dus hoe doen jullie dit?

Groet, Lin

2. lovewinnie

lovewinnie VIP lid

13 jan 2007
    16.251
    790
    113
    tilburg
    mijn dochter krijgt nu al af entoe een liga eerste stap en houdt haar dan ook goed in de gaten. ook zij bijt er stukjes af en ik pak ze soms af maar soms laat ik het in de rmondje om te kijken wat ze ermee doet. de enne keer moet ze kokhalze en de andere keer zabbelt ze het op of duwt het uit haar mondje. ook hier is het een drama als ik het uit haar mondje lepel met me vinger dus daarom wach tik altijd even af. ik zorg dta ik er altijd bij ben en tja kokhalzen zal je meisje misschien wel doen als ze dat reflex nog heeft en anders zabbelt ze het van zelf op.

3. Bluesky

Bluesky VIP lid

1 okt 2007
    5.941
    0
    36
    Verzorgende-IG
    Heerewaarden
    Een kindje stikt niet gauw ergens in, hoor.. :) Daar hoef je dus niet zo bang voor te zijn. Ze hebben een hele goede kokhals reflex, en Liga word zo snel zacht in dat mondje. En op zich is liga goed om te oefenen met stukjes. Ik gaf Jelle de eerste paar keren gewoon een klein stukje in zijn mond, omdat hij idd ook die halve Liga zover mogelijk erin propte.. :) En hij had soms van die kokhlas neigingen... Niet mooi meer.. :) Maar op zich denk ik dat ik er meer last van had dan hij, want hij at vrolijk verder.. :)

Nu krijgt hij gewoon een halve in zijn hand en laat hem maar knoeien. En als ik soms zie hoe groot die stukken zijn die hij dan afbijt... Brrr... Dan houd ik mijn hart vast,... :) Maar het is tot nu toe altijd goed gegaan.

4. GL013

GL013 Bekend lid

27 sep 2007
    676
    0
    0
    Tilburg
    Simon krijgt ze sinds kort ook, en inderdaad, stikken doen ze niet zomaar! Ik laat hem altijd maar wat aanklooien, en hij heeft een prima kokhalsreflex! ;) En als je dan ziet wat voor stukken hij nog binnen propt tijdens het kokhalzen... Ach, ik laat hem lekker aanklooien, maar blijf er uiteraard wel bij!

5. Marijntje

Marijntje Bekend lid

9 nov 2006
    674
    0
    0
    Secretaresse
    Amersfoort
    Ik doe altijd een rijstwafeltje maar dat gaat haar dan niet snel genoeg dus dan breek ik stukjes af en doe het in haar wang. Met liga hetzelfde eigenlijk. Het smelt in haar mondje inderdaad. Ik houd ook altijd een flesje water bij de hand voor als ze wel droge boel in haar keel heeft zitten.

Ze leren het vanzelf hoor en zijn prima in staat lekker te happen met die kaakjes. Ook zonder tanden.

M

6. Bluesky

Bluesky VIP lid

1 okt 2007
    5.941
    0
    36
    Verzorgende-IG
    Heerewaarden
    Idd... Hier staat er ook altijd een fles thee naast, en af en toe heeft hij echt even een slok nodig im het weg te spoelen... :)

7. linnepinnie

linnepinnie Actief lid

5 feb 2007
    252
    1
    0
    Bedankt voor jullie antwoorden! Morgen krijgt ze gewoon weer een halve.. :D

8. Nikki23

Nikki23 Fanatiek lid

26 mei 2007
    1.922
    1.906
    113
    Ik geef mijn zoontje sinds een paar dagen ook een liga, maar vind het ook eng als hij een stukje ''afbijt'' en dat in zijn mond heeft. Ben zo bang dat hij erin stikt!

9. Mowtom

Mowtom Fanatiek lid

22 aug 2006
    3.530
    0
    36
    Pedagogisch medewerkster kdv
    Omg eindhoven
    Ik heb sinds kort de oplossing voor dit probleem! Mijn oppas heeft 7 jaar in schotland gewoond en daar gebruiken ze voor baby's eerste hapjes de baby safe feeder. Dit is een houdertje met een schroefdop zoals een flesje dat heeft en een netje eraan waar je iets van fruit, koek, rozijnden, groente en noem maar op in kan stoppen. Ze moeten dus wel kauwen op dit netje om er iets uit te krijgen maar zullen nooit een groot stuk in hun mond krijgen. Voor mij het ideale ding! Sterker nog sinds ik dat gebruik eet Jesper ineens banaan, tomaat en ik had er laatst de inhoud van een potje ingedaan maar dat was wat betreft dunne rotzooi (overal) niet zo'n goed idee...hahahaha. Maar zoek maar eens bij google...

10. Bluesky

Bluesky VIP lid

1 okt 2007
    5.941
    0
    36
    Verzorgende-IG
    Heerewaarden
    Grappig ding zeg! Alleen denk ik dan even niet aan baby's, maar aan de bewoners in he vph waar ik werk. Daar zijn er zoveel die niet goed kunnen slikken door een cva enzo... En dus alleen maar meosjes enzo krijgen... Daar zou dit nog wel eens een oplossing kunnen zijn. Dan kunnen ze ook gewoon vers fruit en groente eten.. Ik zal het eens opgooien bij onze logopediste... :D

11. Mowtom

Mowtom Fanatiek lid

22 aug 2006
    3.530
    0
    36
    Pedagogisch medewerkster kdv
    Omg eindhoven
    Ja idd, ook daarvoor is het ideaal hahahaha. Nou je weet maar nooit. Net wat jij zegt eten ze ook verse groenten enz...

12. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Ik heb eigenlijk zelden Liga gegeven. Het werd teveel een plakboel, ik vond die dingen ook veel te zoetig. En inderdaad die brokken.

Met rijstwafels ging het veel beter, en toen ze 8 maanden waren kregen ze gewoon brood om uit de hand te eten, dat ging heel goed.

13. Firella

Firella Actief lid

14 aug 2006
    201
    0
    0
    Hoorn
    Na 7 à 8 maanden is je baby toe aan een nieuwe uitdaging en wil hij zelf iets vasthouden om op te sabbelen. LIGA Eerste Stap is hier niet geschikt voor, aangezien de biscuit een redelijk harde buitenkant heeft. Beter kun je overstappen op LIGA Tweede Stap als eerste tussendoortje, dat geschikt is voor baby's van 6 maanden en ouder.

Van de site van Liga..

Groetjes Firella

14. Natascha30

Natascha30 Fanatiek lid

4 okt 2006
    2.157
    0
    0
    Twente
    indd 1e stap is meer voor het verkruimelwerk en 2e stap smelt meer in de mond

15. Ise

Ise VIP lid

28 okt 2007
    5.163
    436
    83
    ik geef af en toe een halve liga (of rijstwafeltje), brokjes haal ik er niet uit, ze lossen snel genoeg op en anders wordt het er wel uitgekokt.

16. miekie82

miekie82 Fanatiek lid

8 jul 2006
    2.797
    28
    48
    noord holland
    In het begin vond ik het ook eng, die stukjes etc. Maar meneer kokt het gewoon naar buiten als het niet zint om er vervolgens weer liga in te proppen!
    Ik geef hem altijd een halve, binnen 2 sec. propt hij dat hele ding in zijn mond en dat gaat goed. Sta er steeds weer van te kijken hoe hij dat doet! Heb nu niet echt het idee dat hij kouwt! hahahah

Blijf er overigens altijd bij zitten en hij zit of in de kinderstoel of op schoot..zal nu nooit weg lopen, en bij gastouder of welke oppas dan ook, krijgt hij het niet. Alleen bij papa of mama, ik wil er zelf bij zijn!

Deel Deze Pagina