Hoi, Ik had al een paar dagen het vermoeden dat er in mijn linker borst minder melk 'zit' dan rechts. De rechter borst voelt vaak veel steviger aan (niet pijnlijk, geen harde plekken oid) en ook het TSR is veel heftiger (het melk spuit er echt uit), terwijl dit de linker borst niet het geval is. Deze is gewoon 'slap'. Als ik mijn rechterborst aanbied heeft mijn dochtertje daar genoeg aan, terwijl ik bij de linkerborst meestal ook nog de rechterborst moet aanbieden (en die drinkt ze dan ook leeg). Ik ben bang als ze bij elke voeding ook nog de rechter borst leegdrinkt ze helemaal niet meer effectief gaat drinken aan de linkerborst, en de verhouding in melkproductie niet meer gelijk komt. Hoe kan ik dit weer gelijk trekken en zorgen dat de melkproductie in mijn linkerborst weer toeneemt? bedankt, rachel
Hai, Je kunt iedere voeding beginnen met linkerborst of je stimuleert tussendoor links door even aan te leggen of wat te kolven. Eventueel kun je ook nakolven je linkerborst. Links extra stimuleren dus. Rechts bouwt dan vanzelf wat af. Wat je omschrijft is veel voorkomend. Bijna alle vrouwen hebben 1 borst die meer melk maakt dan de ander. Bij de ene vrouw is dit verschil klein en bij de ander groot. Voor je baby is het geen probleem, jij kan echter scheef gaan lopen doordat je 1 grote en een kleine borst hebt. Als je stopt met voeden wordt dit verschil weer kleiner. Groeten Rieneke
dank je rieneke. Ik heb nog 1 vraag. Dochter leggen we zodra ze na het eten s'avonds moe word op bed (zo rond 19:00 of 20:00 uur). ze krijgt dan ook haar laatste borstvoeding. Hoelang mag ze nu doorslapen? en raad je aan haar wakker te maken om bijv 22:30 voor de laatste voeding? En als ik dat niet doe, mag ze dan de hele nacht doorslapen? Overdag komt ze ongeveer om de 3 uur.
Hoi, Als je haar geeft als ze vraagt kan je haar gewoon haar ritme laten bepalen. Kijk maar wat ze doet. Eventueel kun je haar als je zelf gaat slapen nog een keer aanleggen, dat scheelt misschien voor jou wat slaap. Begrijp je wat ik bedoel? Groeten Rieneke
ja ik snap wat je bedoeld. Ik heb er toch voor gekozen haar zelf haar ritme te laten bepalen. Om de een of andere manier voelt het niet goed om háár wakker te maken, zodat ík beter kan slapen. Maar van doorslapen is hier nog helemaal geen sprake. Ze gaat om 19:00 slapen, komt om 24:00 weer, komt om 03:00 weer, en om half 5 is ze eigenlijk wakker en ze slaapt alleen verder als ik haar naast me in bed leg. maar ik bedoelde met mn vraag, hoelang mag ze nu max. zonder voeding doorslapen? Niet dat het daar nu op lijkt, maar ik was nieuwsgierig
Hoi Rach, Als je haar laat bepalen wanneer ze drinkt en je er wel voor zorgt dat je haar kunt horen/zien dan mag zij slapen zo lang ze nodig heeft. Ze weet zelf heel goed wat ze nodig heeft en zal dit ook aangeven. Het is aan jou de taak om dat te horen/te zien. Nu iets duidelijker? Groeten Rieneke