melk productie wil maar niet...

Discussie in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' gestart door washburn, 30 okt 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. washburn

washburn Actief lid

25 jan 2012
    426
    286
    63
    therapeut
    gaat je niks aan ;)
    Hey hallo,

Ons dochtertje is nu bijna een maand geleden met een spoedkeizersnee ter wereld geholpen. Heftige bevalling, heftige operatie en heftige dagen na de bevalling ( erg chaotisch ziekenhuis met weinig aandacht/ begeleiding voor borstvoeding).

Toch ondanks dat mijn lijf het behoorlijk te voortduren heeft gehad wil(de) ik heel graag bv geven. Hiermee dus ook gestart, helaas door weinig begeleiding vanuit ziekenhuis fikse tepelkloven opgelopen binnen twee dagen.

Kraamhulp is geweest, heerlijke vrouw die ons goed op weg heeft geholpen binnen de bv. Toch bleek al gauw dat mijn productie erg laag was en dat onze dochter een lui drinkertje is die graag sabbelt ( hierdoor ook tepelkloven) en maar telkens weinig drinkt.

Ik ben nu 6 tot 7 keer aan het kolven per dag en voeg dit toe aan haar flesvoeding ( ik kolf 's ochtends 110cc, daarna neemt dit gedurende de dag af tot 's avonds nog maar 30cc uit beiden borsten samen...)

Ik leg mijn dochtertje nog wel eens aan ( 's nachts of zo door de dag) maar geef eigenlijk altijd nog flesvoeding na want ze is niet verzadigd na die paar cc's van mij...

Ik wil graag minimaal tot ik ga werken borstvoeding blijven geven, al is het maar via de fles. Maar hoe kan ik mijn productie nu gericht verhogen?

Alle tips zijn welkom!

2. Saskia

Saskia Lactatiekundige

17 apr 2012
    818
    0
    0
    Hoi,

Dat is een heftige start geweest.
    En wat goed van je dat je BV wilt geven.

Tips:
    - Kolf 2 dagen elke 2 uur je borsten leeg en 1 nachtje elke 3 uur.
    - Masseer je borsten vooraf aan het kolven met een warme/natte doek richting de tepel.
    - Na 15 minuten kolven nog even 5 minuten kolven. 1 borst per keer, zodat je met je andere hand nogmaals kan masseren met een warme natte doek tijdens het kolven.
    - Na die 2 dagen kolf je elke 3 uur met bovenstaande tips.
    - Kolf in een aangenaam warme ruimte en waar het rustig is.
    - Waar mogelijk bij je kindje, met een foto erbij of met een geurdoekje van je kindje.
    - Medela heeft een kruidenthee die je productie kan stimuleren.
    - Ook zijn er capsulles met Fenugriek en gezegende distel die je productie zouden kunnen helpen.

Mocht dit niet helpen, dan zou je in overleg met je huisarts Domperidon kunnen gaan gebruiken.

Groetjes Saskia

3. washburn

washburn Actief lid

25 jan 2012
    426
    286
    63
    therapeut
    gaat je niks aan ;)
    Dag Saskia,

Bedankt voor de tips!
    Ja, het is heftig kan ik je zeggen... en ik ben geen pieper, hormonen en emoties maken het allemaal niet makkelijk... ;) Maar ben al blij dat er iets van vooruitgang te merken is in productie...

De 2 dagen om de 2 uur kolven heb ik gedaan.. (anderhalve week terug) Dit op aanraden van de kraamhulp. Heeft me tot dit niveau gebracht... Nu kolf ik dus net voor of na haar voeding... Zou je aanraden nog een keer 2 dagen om de 2 uur te kolven ?

Alvast bedankt!

4. Mirjam

Mirjam Verloskundige

2 dec 2005
    11.590
    2
    0
    verloskundige en lactatiekundige IBCLC
    hoi

dat zou ik wel aanraden ja, blijkbaar heeft die vorige keer al goed geholpen, misschien dat een tweede intensieve sessie je productie dan nog verder kan opschroeven.
    Succes!

Mirjam

Deel Deze Pagina