vooraf kolven. hoeveel ?

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door piri piri, 26 jul 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. piri piri

piri piri Fanatiek lid

29 sep 2011
    1.769
    1
    0
    Ik geef teveel waardoor kleintje teveel voormelk krijgt. Nu deed ik voor kolven met de hand op gevoel. Nu heb ik n kolf, maar geen idee hoelang ik nou moet voorkolven om de voormelk weg te kolven en de achtermelk gewoon aan borst aan dochter de geven... Ik heb m net even kort aangehad en zat zo op 60 cc. Wat ik zo weg kan gooien.. maar is dit veel? Of te weilig ?

2. MadeInUSA

MadeInUSA VIP lid

27 dec 2011
    9.179
    10.723
    113
    waarom weggooien? De diepvries is geduldig, voor als er eens iets is!

3. piri piri

piri piri Fanatiek lid

29 sep 2011
    1.769
    1
    0
    Mij is verteld dat deze voormelk veel suiker bevat en krampjes veroorzaakt en minder voedingswaarde... Vandaar dat ik oa afkolf en daarna borst geef... Dus dan zou ik t probleemverschuiven na die keer dat ik t ontdooi.

4. monica73

monica73 Bekend lid

14 mei 2011
    580
    16
    18
    Mij is verteld door een lactatiekundige om een kleine hoeveelheid melk uit je borsten te masseren als je teveel melk hebt. Kolven kan denk ik ook, maar let wel op dat je niet te veel kolft, dan werkt het juist averrechts en maak je nog meer melk. Ik denk dat 25-30cc echt wel voldoende is. Je hoeft het echt niet weg te gooien hoor! Ik heb nog nooit gehoord dat de voormelk te veel suiker bevat, maar dan kan ook aan mij liggen....De meningen zijn trouwens ook erg verdeeld over het begrip voor- en achtermelk. Er wordt zelf gezegd door deskundigen dat er echt geen verschil in zit en dat de vette melk met het toeschieten direct mee komt.

5. monica73

monica73 Bekend lid

14 mei 2011
    580
    16
    18
    blokvoeden helpt ook om je productie te minderen. Meer informatie hierover vind je op borstvoeding.com

6. eefje85

eefje85 Bekend lid

28 dec 2009
    592
    4
    18
    In de voormelk zit veel lactose. Dat veroorzaakt gasvorming en dus krampjes... mijn zoontje heeft daar ook last van gehad. Ik koppelde hem af zodra ik mijn toeschietreflex voelde en liet deze melk weglopen in een hydrofiel. Als je elke keer 60 cc kolft voor de voeding, houd je je overproductie in stand. Je zal zien dat over een poosje je productie beter afgestemd raakt op wat je kindje drinkt!
    Geef je al een borst per voeding? Je zou inderdaad ook kunnen blokvoeden, zoals monica al zegt. Dus een periode van 3 uur steeds dezelfde borst aanbieden als je kindje wil drinken en pas na dit blok de andere borst aanbieden.

7. Huis van Puck

Huis van Puck Fanatiek lid

30 jul 2010
    1.415
    52
    48
    Hoi piri piri, idd afkolven totdat je toeschietreflex komt. De melk spuit er dan in straaltjes uit. Zodra dit gestopt is kun je je baby aanleggen. Bij mij is dat na ca 15 cc. Ik gooi de melk ook weg anders heb je een fles vol voormelk (denk ik:)). Hier nu 1 dag zo geprobeerd en gaat super! Je hoeft alleen de eerste borst te kolven, wanneer je je toeschietreflex hebt gehad vermengt het vet zich in de 2e borst al met de voormelk.
    Succes!

8. piri piri

piri piri Fanatiek lid

29 sep 2011
    1.769
    1
    0
    Thanx, tis inmiddels niet meer nodig, heb van de week een wijkverpleegkundige gehad en hebben een 'nieuw'schema opgesteld.

Komt bij dat ik inmiddels een flinke borstonsteking heb :)...

T gaat / ging gewoon ff niet meer zoals het moet..

9. HappyMarie

HappyMarie Bekend lid

6 feb 2010
    509
    0
    0
    Noord-Brabant
    Ik heb/had ook altijd teveel. Ik kolfde nooit meer dan 20 a 30cc af want de baby heeft de voormelk ook gewoon nodig. De melk vroor ik in. Nu ik werk moet ik ook kolven, soms heb ik wat minder en kan ik het tekort mooi aanvullen met de restjes van t extra afkolven.
    Wat bij mij hielp om de productie te stabiliseren was blokvoeden. Ik kan na vijf maanden nig steeds met een borst voeden (250cc als ik een borst leeg kolf. Verschil is alleen dat de andere borst het nu vol houdt zonder druk af te kolven.

10. dekilene

dekilene Niet meer actief

inderdaad blokvoeden!!

ohh geen pretje borstonsteking heb er zoveel gehad...:(
    goed blijven masseren met warme compressen.
    voor de voeding ging ik altijd warm douchen..
    kwark op je borsten helpt ook.

hoop dat het snel beter gaat..!

11. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Voormelk die je afkolft is prima geschikt om in te vriezen en om voedingen aan te vullen als je eens te weinig gekolfd hebt.

Maar goed, door de kolven houd je je probleem in stand.
    Beste aanpak is: een avond de boel helemaal, maar dan ook echt helemaal leegkolven, dat invriezen en vervolgens je kind heel vaak kort laten drinken, begin maar eens met om de 2 uur aanleggen. Terwijl je dat doet doe je aan blokvoeden: je deelt de dag in in blokken van 4 uur, en tijdens zo'n blok gebruik je maar 1 borst. Het nieuwe blok begin je met de 'oude borst', met de nieuwe als toetje en vervolgens 4 uur lang alleen de nieuwe borst gebruiken.
    Dat ga je pas doen als je kind en kolf de ontsteking hebben weggedronken overigens, nu moeten je borsten vooral steeds leeg zijn.

Ben wel benieuwd naar het schema van je wijkpleeg? Is het ook zoiets?

Deel Deze Pagina