ik heb het idee dat me melkproductie afneemt. ik heb nu eigenlijk altijd harde borsten gehad tegen voedingstijd aan maar dit is de afgelopen week een stuk minder. ook heeft alicia ineens heel veel honger en is erg huilerig. ik dacht aan regeldagen dat ze misschien zo onrustig is maar gisteravond heeft ze een flesje afgekolfde melk gehad en dronk zonder moeite 150cc weg en sliep ineens door tot 3 uur snachts (moest weer om 1 uur eten eigenlijk) ook heeft ze aan een borst ineens niet meer genoeg en wil ze weer bijde hebbe anderse blijft ze onrustig. in het begin kolfde ik zo 100cc af en nu met moeite 40cc als ik dat al haal en dat zerwijl ik rond de zelfde tijd kolf en er verder niks is veranderd. iemand tips. ik wil nu zowiezo een avondvoeding gaan veranderen in kv en dan die voeding zolang kolven tot de productie weer op orde is. iemand nog andere tips, vriezer voorraad is op
Denk dat dit echt niet de oplossing is... hoevaak voed je nu? Je productie opkrikken kan een kind veel beter dan een kolf dus dat is echt niet logisch om te doen, verder zitten er nog wat meer haken en ogen aan kv bijgeven (zie ook je andere topic wat je had geopend) Het is juist heel verstandig om 2 borsten te voeden, is beter voor je productie. Verder zou ik gewoon heel vaak aanleggen, minimaal om de 2uur en dan uit beide borsten proberen te laten drinken. Snachts zou ik minimaal 1 nachtvoeding geven (vaker is mooi meegenomen)
Waarom wil je de avondvoeding eigenlijk veranderen? Ik zie dat je kindje bijna 6 weken is, dat is een tijdstip wat bekend staat als regeltijd. Je kindje drinkt dan extra veel zodat je productie zich juist weer aanpast aan de drinkbehoefte van je kind. Om dan 's avonds kv te gaan geven is funest voor je productie. Het enige wat je kan doen is, al beschreven door zeeuwsmeisje, heel veel aanleggen. Doe je dat niet, tja dan word het een moeilijk verhaal, je productie is nog lang niet stabiel en dat kost tijd.
Dit zijn overduidelijk regeldagen. Geen flesjes gaan geven, dan duurt het alleen maar langer! Na een aantal weken is het normaal dat je borsten slapper voelen en je geen stuwing meer hebt. Dit betekent simpelweg dat je borsten zich hebben aangepast aan de behoefte van je kind. Als de behoefte van je kind stijgt, dan organiseert je kind regeldagen. Dagen waarop je soms om het uur, 2 uur een kind aan de borst hebt. Gewoon aan toegeven, je kind kan dit heel goed zelf regelen. Let ondertussen heel goed op het aanleggen, want na verloop van tijd kunnen kinderen wat slordiger gaan drinken, waardoor ze minder binnen krijgen. Ook is het normaal om op deze leeftijd gewoon 2 borsten aan te bieden. Je kind laat je zelf wel merken of het een 2e borst nodig heeft of niet.
ze drinkt normaal om de 3 uur maar de laatste dagen wil ze ineens om de 2 uur drinken (bijde borsten) behalve als ik de fles geef (150ml) dan kan er wel 4 uur tussen zitte. zojuist ook weer heeft ze bijde borsten leeg gedronken en geeft ze 60ml afgekolfde melk bijgekregen en nu 2 uur later heeft ze weer honger? ik snap er niks meer van. nu merk ik dus met kolven dat inderdaad me borsten veel minder melk geven en wil nu dus behalve het extra aanlegge een voeding vervangen voor kv zodat ik deze kan afkolven om me voorraad aan te vullen in de vriezer. tot vorige week stroomde het melk er echt uit met het kolven en haalde ik makkelijk 100 cc per borst en nu dus uit bijde net 60. dit is dus in een week tijd zo snel gekelderd dat kan toch niet zo plots of wel en dat terwijl ik haar extra aanleg en er smorgens bij kolfde. dat kolven heb ik deze week sochtend niet gedaan omdat me borsten ineens smorgens wel leeg lijken ipv de natte plekken in het matras en knoerharde tepels waardoor ik normaal eerste moest afkolven voor ze beet kon happen
Lovewinnie, je kleine meid komt nu juist veel vaker omdat ze in de regeldagen zit. Ze heeft dan behoefte aan meer voeding dus wilz e vaker drinken zodat jou prodcutie omhoog gaat. Als jou productie weer op peil is (na een paar dagen) kan ze daar ook gemakkelijk 3/4 op teren. Maar als jij KV gaat geven krijgt jou lichaam geen seintje om meer melk te maken Dat je niet meer lekt is gwoon omdat jouw lichaam zich aanpast aan de vraag. Je moet het juist zien als dat de hoeveelheid melk precies afgestemd is op de behoefte van je kindje. Mijn borsten waren de eerste weken ook veel harder voor een voeding dan tegenwoordig ALs je echt volledig BV wilt blijven geven Moet je even doorzetten! Dus geen melk bij geven (ook geen afgekolfde melk) maar gewoon ieder keer als je kindje wil drinken haar aanleggen. Vergeet gewoon even je klok en leg haar gewoon elke keer aan dat ze wil. Zelf rustig aan doen en heel veel drinken. Na een dag of 2/3 is je productie dan weer op peil en heeft je kleintje weer genoeg aan alleen BV. Vertrouw op je kleine meid, die weet jouw lichaam echt zo te beïnvloeden dat zij genoeg binnen krijgt maar dat lukt haar niet als je haar blijft bijvoeden! Succes! [
ik heb haar nu om 3 uur aangelegt en me borsten waren ehct helemaal leeg en ze dronk uit haar flesje nog 60cc daarna om 5 uur wilde ze weer eten maar er lijkt wel niks in me borsten te zitten, me tepels lopen zelfs wit aan van het zuigen en worden erg pijnlijk. toch legde ik haar nog nog een paar keer aan en in totaal heeft ze tot nu toe wel zeker 6x 15 min aan bijde borsten gehange maar ze blijft onrustig en me borsten zijn echt leeg. nu heb ik haar weer 60 cc gegeven met een flesje maar ze blijft onrustig en het flesje was binne 2 min leeg. nu lijkt ze moe te worden en hopelijk valt ze in slaap. ik leg haar zo vaak mogelijk aan maar toch lijkt dit niet voldoende. normaal dronk ze 5 min en dan hoorde ik de melk spuite en hoorde ik haar ook slikke. nu lijkt ze wel ze zuigen maar niet te slikken? dit kan toch niet goed zijn. ze drink ook ruim 15 aan een borst en begint dan te brulle en gaat weer verder eten aan de andere borst maar toch is dit niet voldoende is er een nmr dat ik kan bellen voor borstvoeding informatie? ik heb namelijk kv staan maar me vriezer voorraad is nu op en weet niet of ik morgen kan wachten want het is al een paar dg zo bezig. gister moest ze afgekolfde melk hebben omdat me moeder even oppaste en kreeg ze dus 150cc uit de vriezer en sliep toen meteen voor het eerst 5 uur tussen de voedingen door dus als ze genoeg eten krijgt weet ik dat ze ook goed slaapt erna.
hoi lovewinnie, dat van die witte tepels heb ik ook gehad in het begin... dat deed mij heel erg pijn, en toen ben ik gaan zoeken op het internet en vond dit.... Mijn tepel wordt wit nadat de baby van de borst is gekomen Moeders beschrijven de pijn bij een wit wordende tepel vaak als 'brandend', maar meestal begint de pijn pas als de voeding voorbij is. Het kan enkele minuten of langer duren voordat de tepel zijn normale kleur krijgt, maar dan komt er een nieuwe pijn, die moeders meestal als 'kloppend' beschrijven. Deze kloppende pijn kan seconden of minuten duren en de tepel kan wéér wit worden. De oorzaak lijkt een spasme in de bloedvaten (meestal vasospasme of Raynauds syndroom genoemd) van de tepel te zijn (als de tepel wit is), waarna de bloedvaten zich weer ontspannen (de tepel krijgt dan weer zijn normale kleur). Soms blijft deze pijn zelfs doorgaan als de pijn tijdens het voeden zelf over is gegaan. De moeder heeft alleen na het voeden nog pijn, niet tijdens het voeden. Wat kan er aan gedaan worden? Let er heel goed op dat je de baby goed aan de borst aanlegt. Dit soort pijn hangt vrijwel altijd samen met, en wordt waarschijnlijk veroorzaakt door, datgene dat de pijn tijdens het voeden veroorzaakte. De beste behandeling voor deze vasospasme is de behandeling van de andere oorzaken van zere tepels. Als de belangrijkste oorzaak van de tepelpijn is opgelost, verdwijnt de vasospasme ook. Meteen na het voeden iets warms op de tepel leggen (warm washandje, warme kruik, haarföhn) kan de reactie voorkomen of verminderen. Droge warmte is meestal beter dan natte warmte, omdat natte warmte de tepels verder kan beschadigen. Soms geven we een oraal medicijn (nifedipine) om deze reactie te voorkomen. Je kunt ook vitamine B6 gebruiken. ik heb er nu helemaal geen last meer van! sterkte! liefs elfje
Dat je kindje nog een hele fles leegslurpt na een borstvoeding betekent NIET dat je kind nog honger heeft! Het wordt veroorzaakt door dat melk op een andere manier uit je borst komt als uit een fles. Uit een fles komt melk van begin tot eind met dezelfde straal en dan is het ineens op. Uit je borst komen eerst drupjes, en dan stralen. Is het bijna op dan komen er weer drupjes, hierdoor weet je baby dat het tijd is om te stoppen aan die borst, omdat het bijna op is. Een baby die borst gewend is is gewend om te blijven drinken zolang er straaltjes komen. Geef je zo'n kind een fles dan zal het blijven drinken, ook al heeft het geen honger: die straaltjes betekenen dat het niet op is! Het feit dat je kind nu om de 2 uur komt, betekent nog veel duidelijker dat je in de regeldagen zit. Gewoon je kind op verzoek aanleggen, al is het elk uur, dan ben je zo door die periode heen en is je borstvoeding weer helemaal afgestemd. Je borsten *lijken* leeg, maar zijn het niet! Borsten zijn namelijk nooit helemaal leeg, zodra je kind begint te drinken gaan de melkklieren weer melk maken. Zoals ik al hierboven schreef, het is heel normaal dat je bij deze leeftijd niet meer de hele dag op knappen loopt, en ook is het heel normaal dat je niet meer elke ochtend je bed uitdrijft. Met deze leeftijd verdwijnen dat soort ongemakken. Gelukkig maar, want hoe dacht je anders dat vrouwen het volhouden om hun kind 2 jaar aan de borst te houden? Wat je nu meemaakt hoort zo, het is heel gewoon. Je zit gewoon in regeldagen, gewoon aanleggen op verzoek en je bent er in een paar dagen door. Geen flesjes geven (die witte tepels kunnen ook veroorzaakt worden door verkeerde haptechniek ten gevolge van speen/tepelverwarring!). Nu kunstvoeding geven is het stomste wat je doen kunt, tenzij je je borstvoeding om zeep wilt helpen.
Het is heel normaal hoor als ene kind om de 2 tot 3u wil drinken... er zijn genoeg moeders van ook veel oudere babys die nogsteeds zovaak voeden.... denk echt dat het concept bv je niet helemaal duidelijk is. Wat je ook kan doen is meerdere borsten geven, dus links rechts links rechts links rechts tijdens 1 voeding... http://www.borstvoedingsforum.nl/index.php op deze site staan bovenin ook telefoonnummers...
pfff vannacht wilde ze elk uur 1x eten en heb dat ook gewoon gegeven ze dronk dan niet erg lang en viel gelukkig al snel weer in slaap daarna. het was een zware nacht (vond ze hiervoor ook al zwaar met om de 3 uur eten ze heeft pas sinds deze week een dag en nachtritme) ik hoop dat me productie snel weer op gang komt.me linkerborst brand nu en doet erg pijn en ik denk aan een beginnende borstontstekking. ik ga haar nou op de rugby manier aanleggen in de hoop dat het verminderd
Volgens mij kan je wel wat hulp gebruiken winnie, want ik krijg de indruk dat je toch door wil zetten met de BV. Een prima keus voor jou en je kindje trouwens. Bel snel een lactatiekundige, via google of www.borstvoedingsforum.nl te vinden. Iemand die je ondersteunt , je handige tips geeft, en vertelt waar je op moet letten. Je zit nu in een hele cruciale fase van je BV , en ja dat is heel zwaar. Maar als je naar kindje kijkt dan weet je waar je het allemaal voor doet. Bellen hoor! En laat even weten hoe het gaat!
ik heb heb cb gebelt en hun advies en omdat ze wel tevrede is met 150cc uit een flesje (kan ze wel min 3 uur wachten op volgende voeding) en uit de borst drinken ze alleen maar hongerig blijft en dus niet tevrede om toch flesvoeding te geven zolang. 4 dg is te lang voor regeldagen volgens hun en er zou verbetering moeten komen en de productie zou niet minder moeten zijn/worden. als ik haar een kv ga geven ga ik wel zelf kolven om het een beetje op gang te houden/brengen. morgen moet ik langs komen om haar te wegen enzo. het valt me ook op dat ze de laatste dagen ineens veel minder poepluiers heeft maar haar plasluiers zijn nog wel voldoende. me vriezer voorraad is leeg en met 60cc per kolfbeurt zal het wel even duren voor er weer wat in ligt. hopelijk hoef ik maar voor een korte duur kv te geven want de bv opzich bevalt me prima.
Hoi, lovewinnie. Dat is niet zo'n goed advies hoor! kv gaan geven. zelfs als je gaat kolven is dat niet zo goed voor je productie als blijven aanleggen. Misschien moet je kv geven als echt zou blijken dat je kindje helemaal niet goed aankomt maar ik begrijp dat daar nog geen sprake van is? als ik jou was zou ik eerst maar snel het advies van jingles opvolgen en iemand raadplegen die echt verstand heeft van bv! Een lactatiekundige dus. Minder poepluiers is trouwens normaal, als ze maar genoeg plast dan drinkt ze genoeg. Als je nog lang bv wilt geven moet je nu doorzetten en deskundige hulp inschakelen. Het is gewoon moeilijk de eerste maanden maar zet em op!
Weer een slecht advies van een CB ( schudt haar hoofd), die mensen moeten toch eens hoognodig op cursus.
Vertrouwen op een cb zou ik noooooit doen... er zijn echt zat voorbeelden van cb´s die er echt de ballen verstand van hebben... ik zou echt een lk bellen
extra aanleggen is de enige oplossing. Het is slopend voor jouw energie, maar het werkt het beste. En bij elke keer aanleggen een vol glas water drinken, zo weet je zeker dat je voldoende drinkt. Succes!
O nee he, weer zo'n CB dat er geen verstand van heeft! 4 dagen tot een week regeldagen KAN WEL - ga door op de weg die je al ingeslagen was. Het advies dat ze je gaven: kunstvoeding bijgeven - dat is een afbouwadvies. Daardoor gaan je borsten juist minder melk maken in plaats van meer melk! Ik denk dat de belangrijkste aanpak voor jou nu is: elke 2 uur aanleggen, minstens 2 borsten per voeding. Tijdens de voeding borstcompressie toepassen en superkritisch naar het aanleggen kijken. Op de site van Jack Newman, een Canadese kinderarts staan filmpjes die borstcompressie en goed aanleggen uitleggen. Google: jack newman compression. Waarschijnlijk is het ook verstandig om als je morgen nog geen verbetering ziet een lactatiekundige in te schakelen. Even een vraagje: gebruik je een voedingskussen?
Even een vraagje: gebruik je een voedingskussen? _________________ sinds kort wel omdat ze mijn te zwaar werd. dit werkt wat ontspannend in me armen. ik ga het vandaag nogmaals proberen zonder kv maar als het morgen nog zo is dan geef ik het echt op en ga ik kv bijgeven. ik ben echt zwaar uitgeput en smiddags slapen zit er niet in want ze moet zo vaak eten. al me melk uit de vriezer is op dus me vriend kan me ook niet helpen. ik heb nog wat informatie opgezocht op internet en inderdaad zo vaak aanleggen als mogelijk, ik doet dit nu al een paar dagen maar er zo dan nu toch langzaam aan wel verbetering moeten zijn ipv verslechtering? tot vorige week ging trouwens ook alles perfect. ze at netje om de 3 uur had zelf ook geen last van me borsten of tepels en ze gaf zelf vaak nog een mondje melk terug. dat melk terug geven heeft ze ook heel de week niet gedaan maar vraagt dus alleen om meer.
Je moet doen waar je je goed bij voelt. Ik had een dip van 8 dagen, echt uitgeput was ik. Maar ik ben blij dat ik heb doorgezet. Bij mij hielp het om naast mijn normale drinken bij elke voeding een glas water te drinken. En elke 2 uur aanleggen, plus nog wat nakolven. Ze is nu ruim 6 maanden en groeit nog steeds uitstekend. Ze krijgt ook vrijwel niets anders nog.... Succes en wat je ook besluit je doet het goed!