Melkproductie verhogen, hoe?

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door angie18, 2 dec 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. angie18

    angie18 Actief lid

    31 jan 2011
    115
    71
    28
    Vrouw
    Ik hoop dat ik wat tips/adviezen kan krijgen hier. De borstvoeding bij mijn meisje van 8 weken loopt van het begin af aan al wat moeizamer. Flinke tepelkloven in het begin, advies tepelhoedje en bijvoeden (aan de borst). Na de kraamtijd heb het gebruik van tepelhoedje afgebouwd, maar het loopt gewoon niet. Ze blijft maar happen en hongerig. Toen ze met 6 weken ook weer was afgevallen, was ik het zat en ben ik gaan bijvoeden met de fles. Ik leg altijd aan, maar als ze hongerig blijft, krijgt ze nog een flesje.
    Inmiddels ben ik aan de domperidon en gaat het beter, maar het blijft elke keer weer spannend, voor mij, of ze genoeg heeft. Ik heb al een aantal keren op het punt gestaan te stoppen, maar dat doet me zoveel verdriet, dat ik blijf proberen.

    Nu lees ik vaak: aanleggen, aanleggen, aanleggen. Maar hoe doe je dat dan? Als ik nu gevoed heb, eindigt ze zwaar gefrustreerd aan de borst. Als ik blijf liggen, blijft ze dan niet onrustig? En heb ik dan niet de hele dag een verdrietig meisje bij me?

    Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen/reacties die mij als onzekere moeder wat kan helpen!
     
  2. Shakes

    Shakes VIP lid

    2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Lukt het niet om te wisselvoeden? Dus aanleggen aan borst 1, dan borst 2 zodra ze onrustig wordt, dan weer borst 1, tot ze genoeg heeft?

    Verder kan ook borstcompressie helpen.

    En ook: hoe vaak voed je? Zijn er dagen waarop het wel vlot (want misschien zijn de anderen regeldagen? Of is het clusteren)
     
  3. angie18

    angie18 Actief lid

    31 jan 2011
    115
    71
    28
    Vrouw
    Dank je voor je reactie!
    Wisselvoeden doe ik inderdaad op advies van lactatiekundige. Alleen heb ik het idee dat mijn borsten gewoon echt leeg zijn. Als ze bijv. links bijna niet meer zuigt en slikt, voer ik borstcompressie uit. Dit helpt vaak nog een beetje. Daarna ga ik naar rechts. Als ik dan weer terug ga naar links, gebeurt er niks. Ja, zij hapt, trekt aan tepel en gromt.
    Het wisselt heel erg, de ene dag gaat het heel erg goed, de dag erna kan zo weer prut zijn. De stress hiervan werkt vast ook niet mee..
     
  4. angie18

    angie18 Actief lid

    31 jan 2011
    115
    71
    28
    Vrouw
    En voeden probeer ik op verzoek te doen. Meestal is dit om de 2,5 a 3 uur.
     
  5. Shakes

    Shakes VIP lid

    2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Heb je dat van bij de geboorte gedaan? Want dan zou het kunnen dat je productie erg gevoelig is, en niet voldoende op gang gekomen. Om de 3u voeden is voor een pasgeborene namelijk best weinig.

    Al eens geprobeerd een dag naakt met je baby in bed te kruipen en haar vrijwel voortdurend in de buurt van je borst te houden?
     
  6. angie18

    angie18 Actief lid

    31 jan 2011
    115
    71
    28
    Vrouw
    Nee, de eerste paar weken was het soms zelfs wel ieder uur. Ik denk dat het mis is gegaan dat ze niet genoeg gegroeid was. Dit, en alle opmerkingen hierover maakten me zo onzeker dat ik ben gaan bijvoeden. Met alle gevolgen van dien.

    Naakt in bed wil ik graag proberen, maar als er geen melk komt, is dat dan niet enorm frustrerend voor haar (en mij)? En technisch gezien moet het toch bijna onmogelijk zijn om lege borsten te hebben?
     
  7. Shakes

    Shakes VIP lid

    2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Bijvoeden is inderdaad helaas meestal de facto je productie afbouwen. Dus het zou een oorzaak kunnen zijn.

    Op zo'n jonge leeftijd denk ik wel dat borsten vrijwel leeg kunnen zijn hoor. Als de productie in het begin niet genoeg is aangewakkerd...

    De hele dag samen met voor haar vrije toegang tot de borst zou in principe net niet frustrerend moeten zijn, omdat ze dan voortdurend kleine slokjes kan nemen. Productie wordt immers gestimuleerd door de frequentie van de tsr, niet door de hoeveelheid melk die per keer gedronken wordt.
     
  8. angie18

    angie18 Actief lid

    31 jan 2011
    115
    71
    28
    Vrouw
    Ok, ik ga het gewoon proberen. Zou het zo jammer vinden om het zo vroeg al op te geven. Behalve de voeding gaat het mij vooral om de intimiteit en de hechting.
     
    Shakes vindt dit leuk.
  9. Mimus

    Mimus Fanatiek lid

    26 okt 2015
    2.266
    2.464
    113
    Je productie gaat omhoog wanneer je veel/vaak aanlegt, ook al zijn je borsten “leeg”.
    Door het sabbelen krijgt je lichaam een seintje van ik moet meer melk aanmaken. Ik heb wel gehad dat mijn zoontje dan soms een paar uren aan de borst lag. Meestal als we zo’n cluster moment hadden lagen we huid op huid.
    Succes!!
     
  10. elsie89

    elsie89 Fanatiek lid

    27 sep 2014
    3.583
    1.204
    113
    randstad
    Veel in de buurt houden en als ze wakker is wat eerder proberen aan te leggen zoda je meer voedingen hebt. Of tussendoor extra kolven zodat je wel die stimulatie hebt.
     
  11. angie18

    angie18 Actief lid

    31 jan 2011
    115
    71
    28
    Vrouw
    De afgelopen dagen heb ik geprobeerd om haar vaker aan te leggen en dat gaat eigenlijk erg goed. Denk dat het meer mijn onzekerheid is, dan dat ze daadwerkelijk honger heeft.
    Nu vind ik het snachts nog wel lastig, ze slaapt namelijk behoorlijk lang. Tussen de avond en nacht zit vaak al wel 5 uur en daarna zelfs wel 6 uur. Ik twijfel of ik haar dan moet wakker maken of moet gaan kolven om de productie hoog te houden..
     
  12. elsie89

    elsie89 Fanatiek lid

    27 sep 2014
    3.583
    1.204
    113
    randstad
    Drinkt ze dan 1 of 2 borsten anders zou ik de andere kant wel kolven. Hier wordt ook wel vaak 5 a 6 uur doorgeslapen maar ik kolf dan niet tussendoor.
     
  13. angie18

    angie18 Actief lid

    31 jan 2011
    115
    71
    28
    Vrouw
    Ze drinkt wel beide borsten, al gaat de laatste wel met meer moeite. Ik vind het heerlijk om wat langer te slapen, alleen moet het geen problemen opleveren. Ach, misschien moet ik het ook gewoon aankijken..
     
  14. littlemunchkin

    littlemunchkin Fanatiek lid

    12 mei 2015
    1.811
    1.004
    113
    Is het tongriempje en lipbandje al gecheckt? Daar zouden de aanleg problemen ook vandaan kunnen komen. Van wat ik lees is er een hoop symptoom bestrijding geweest maar niets echt oorzaak gerichts...
     
  15. Roty

    Roty Actief lid

    22 apr 2015
    449
    74
    28
    Kijk eens op tongriem.com
    Ik herkende veel van de klachten bij mijn dochter. En ik had al 3 zorgverleners naar de mond laten kijken en de vierde zag na 6 weken eindelijk dat het tongriempje te kort was. Wat ik al vanaf dag 1 vermoedde.
    Je hoeft geen verwijzing te hebben bij de tongriem kliniek. Het heeft daarna nog 8 weken geduurd voordat alle klachten over waren
     
  16. angie18

    angie18 Actief lid

    31 jan 2011
    115
    71
    28
    Vrouw
    Tongriem vraag ik mij inderdaad ook steeds meer af, vooral omdat ze enorm ‘klakt’ en veel loslaat. Kraamverzorgster en lactatiekundige hebben wel gekeken, maar konden niet een duidelijke uitspraak hierover doen. Ik zal de website eens bekijken.
     
  17. littlemunchkin

    littlemunchkin Fanatiek lid

    12 mei 2015
    1.811
    1.004
    113
    In dat geval zou ik daar zeker achteraan gaan. Soms is het subtiel maar wel aanwezig, en dan is met klachten doorslaggevend om er iets aan te doen.
     
  18. angie18

    angie18 Actief lid

    31 jan 2011
    115
    71
    28
    Vrouw
    Ik ga een afspraak maken om te kijken naar het tongriempje, maar vandaag weigert ze helemaal de borst. Ze gilt het uit als ik haar probeer aan te leggen. Nu is ze verder ook niet fit, maar dat helpt natuurlijk niet..
     
  19. Shakes

    Shakes VIP lid

    2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Gezien je ook spreekt over klakken: heeft ze geen spruw?
     
  20. angie18

    angie18 Actief lid

    31 jan 2011
    115
    71
    28
    Vrouw
    Zou ik dat niet moeten herkennen? Met witte vlekken in haar mond? Ik zie zo niks. Heb ook niet het idee dat dat het is..
     

Deel Deze Pagina