Beste Karin, ik voed mijn kind zelf sinds de geboorte. Hij groeit als kool. Als ik kolf (soms prettiger dan aanleggen), krijg ik met moeite 90 cc melk - het merendeel komt van mijn rechterborst, links komt erg weinig. Ik heb afgelopen week een beginnende borstontsteking links met succes weten weg te kolven, maar zit nu met vragen over mijn melkproductie: 1. waarom heb ik geen volle, zware (of harde) borsten na enkele uren? 2. zou mijn linkerborst 'leeg' zijn en blijven? 3. hoe verhoog ik mijn melkproductie, met name links? Ik geef nu soms een voeding flesvoeding, maar word van bovenstaande zo onzeker dat ik (ondanks de gewichtstoename van mijn zoon) erover denk om af te bouwen en te stoppen... zou ik wel heel jammer vinden... Graag je antwoord, alvast mijn dank, Darce
of je kind voldoende voeding binnen krijgt kun je merken aan een aantal dingen: - het kind groeit voldoende. - het kind is over het algemeen tevreden. - het kind heeft voldoende natte luiers. wanneer je borsten niet vol aanvoelen na een paar uur en dat je maar 90 cc kolf zijn geen graatmeter voor de hoeveelheid voeding die je hebt. sommige vrouwen kunnen een kind maanden voeden zonder dat ze stuwing hebben. ook zijn er vrouwen die niets kunnen kolven maar waarbij het kind wel goed blijft groeien. echter lees ik je verhaal en schrijf je dat kolven soms prettiger is dan aanleggen. ook schrijf je dat je net bijna een borstontsteking hebt gehad. dit zijn twee punten waarbij ik denk dat je kind misschien wel niet goed aan ligt. wanneer een kind de tepel niet goed in zijn mond heeft zie je vaak dat moeders gaan klagen over pijnlijke tepels tijdens het drinken. verder zie je dan vaak dat het kind de borst dus niet goed leeg drinkt waardoor je voeding geleidelijk achteruit loopt maar waardoor je dus ook een grotere kans op een borstontsteking hebt. het is dus van belang dat je je kind goed aan legt. - zorg dat het op de goede hoogte ligt. zijn neusje tegenover de tepel. - zorg dat hij zijn mond goed open doet. - breng het kind dan naar de borst toe, en niet de borst naar het kind. - het kind moet de tepel en een stuk van de tepelhof in zijn mond nemen. - wanneer je twijfeld of hij hem goed heeft haal je het kind los en probeer je het opnieuw. - let goed op of je het kind ook ziet slikken of misschien wel hoort klokken. wanneer je het kind goed aan de borst legt, en regelmatig voed zal de melkproductie weer toenemen.