Hallo! Ik heb even een vraagje: Mijn dochter is vorige week maandag geboren na een zwangerschap van 34 weken en 2 dagen. Ze krijgt borstvoeding uit de borst en uit de fles. Omdat haar bili(?) iets te hoog was heeft ze 1 dag onder de lamp gelegen en is haar voeding die dag met 10ml gestegen. Ze heeft nu 8 voedingen (waarvan min. 1 met sonde) op de even uren 40 ml en op de oneven 45. Vanmorgen heb ik haar aan de borst gelegd. Ze was erg wakker en heeft 20 minuten aaneengesloten liggen drinken. Toen we haar gingen wegen bleek echter dat ze niets gedronken had. Misschien 2 ml omdat de weegschaal op 5 afrond. We hebben nog even gedacht dat we de hydrofielluier de eerste keer niet hadden gewogen, maar die weegt 80 gram, dat zou wel erg veel zijn. Uiteindelijk heeft ze nog 15 ml uit de fles gedronken (onder 'dwang'). Het gekke is dat ik haar gewoon heb zien en voelen drinken. Bovendien heb ik in die borst nu geen last van stuwing (terwijl ik daar tot gisteravond in die borst wel last van had) en in m'n andere borst wel. Ik produceer ook ontzettend veel melk, dus ze hoeft er bijna niets voor te doen. De vraag is dus, kan het nou echt zo zijn dat ze 20 minuten heeft gedaan over 2 ml? Alvast bedankt voor het antwoord! Linda de Jong
Het kan voorkomen als een kind de borst niet goed in de mond had. wanneer een kind alleen de tepel in haar mondje heeft kan het lange tijd goed zuigen, (tenminste zo lijkt het). Een kind kan dan ook zuigen zonder melk binnen te krijgen. echter kan het ook zo zijn dat ze inderdaad wel 80 cc op heeft. wanneer een kind ineens goed wakker is en even veel energie heeft kan een kind wel eens een uitschieter hebben met wat ze drinkt. Let er dus heel goed op of je dochter je borst echt goed aanhapt. wanneer je twijfeld haal haar dan los en laat haar opnieuw aanhappen. zolang je in het ziekenhuis bent vraag dan ook of er even iemand mee kijkt of ze goed aanligt. wanneer ze drinkt zie je dat ze eerst kleine snelle zuigbeweginkjes maakt, dit gaat na even over in wat langere teugen (mogelijk hoor je ze dan ook slikken) en dan volgt er even een tijd van rust. en dan begint ze weer opnieuw. wanneer een kind goed zuigt zie je ook vaak de oortjes meebewegen.
Bedankt voor je antwoord! Ik vraag wel steeds of ze meekijken het gebeurt alleen niet. Gisteren kwamen we erachter dat Florine steeds haar tong tegen haar verhemelte aandrukt, daar heb ik vandaag zelf maar op gelet. Wil ik gelijk nog even een vraag stellen. Omdat Florine best lang doet over de voedingen die ik geef (fles of borst) geven ze dan de volgende voeding met de sonde. Ik ben van mening dat ze toch op z'n minst moeten proberen of ze de fles wil, maar ik ben natuurlijk geen deskundige wat dat betreft. Vanmiddag heb ik een gesprek met de arts, daar ga ik het ook aankaarten, maar ik ben hele benieuwd naar jouw mening... Linda
dit is moeilijk te zeggen. van de ene kant ben ik het met je eens en zou ik ook zeggen dat ze eerst moeten proberen om alles aan te bieden. echter vaak wordt dit niet gedaan omdat je dan vaak ziet dat een kind een aantal voedingen achter elkaar alles zelf drinkt of in ieder geval veel maar dat ze hierdoor zo uitgeput raken dat ze daarna helemaal terug vallen. door het kind te observeren en te kijken wat een kind gemiddeld drinkt bepalen zei wat een kind kan.