hallo ik ben de mama van een tweeling die inmiddels bijna 8w oud ik geef hun enkel bv en zit ook met wat vragen een schema is dat haalbaar met een tweeling? momenteel voed ik op vraag van die dat zich eerst meldt, meestal delphine en dan moet alexandra daarna dan ook maar maar ik merk dat de keren dat a. nog diep slaapt ze er dan ook lang over doet, ze kan dan na 30 min bv nog dorst hebben dan ligt ze in haar bedje te staren en 1 op 3 keren leg ik haar dan nog een keertje extra aan maar de volgende voeding wek ik haar dan weer na delphine... maar ik zou best graag ze ook op een schema zetten zodat de nachtvoeding mij beter uitkomt ze eten nl overdag om de 3u en s nachts om de 3 a 4u dus zou ik graag voeden om 23u en dan om 3u en dan terug s morgens nu is het soms zo maar soms bijv ook 1u en 4u en dergelijke... oei etenstijd voor delphine...
Hoi, Dat is inderdaad best lastig met een tweeling. Voeden op vraag vergt wel erg veel van jou als moeder. Wat je doet lijkt mij heel goed. Als nr 1 komt , moet nr 2 erachteraan. Omgekeerd kan ook: nr 1 nog even uitstellen tot nr 2 het ook zover heeft. Een beetje op schema mag best. Dit hangt wel een beetje af van het gewicht; groeien ze voldoende? Zo ja, dan kun je best een voeding even uitstellen. In de praktijk blijkt echter soms dat je er dan nog drukker mee bent a swanneer je ze gewoon maar even voedt. Het zal toch een beetje zoeken blijven naar de juiste manier, maar in die keuze ben jij ook zeker belangrijk. Bij een tweeling moet je goed aan jezelf blijven denken anders schiet je er zelf volledig bij in. succes Linda
dag Linda, bedankt voor je antwoord! wel dat vraag ik me dus af, heeft het zin om de tijd tot een volgende voeding proberen te rekken, worden ze dat dan gewoon of is dat eerder een kwestie van tijd en groeien? want inderdaad er kruipt veel energie in om een voeding even te rekken, dat doe ik nl overdag al ze er voor 3u zijn en s avonds als ze er voor 2u zijn, behalve nu met die warmte... maar verdikken doen ze goed delphine, 450g/10dagen alex 300g/10dagen dus mijn grote vraag; helpt het om de tijd te rekken tussen de voedingen? en een schema hoe leg je dat op? nu met die warmte is het waarsch geen goed moment om dat te proberen... bedankt!
Hoi, Ze zijn meer dan goed gegroeid, dus wat dat betreft kun je wel proberen ze wta meer in een ritme te dwingen. Dat doe zelf de voedingstijden te bepalen. Je maakt dan de baby die nog slaapt wakker en de baby die al wakker was kun je nog even rekken door bijvoorbeeld op een speentje te laten zuigen. Nu ze zo goed groeien hoeft het niet meer strak om de 3 uur. Wat langer kan ook en 's nachts mogen ze max 6 uur doorslapen. Het zal misschien niet helemaal gaan zoals jij graag zou willen, maar hoe flexibeler en ontspannener je bent, hoe beter voor alle partijen. succes Linda
hey linda het is niet ik, maar de babies, mn d., die dat 3u ritme kiezen, ik zou heel graag wat meer tijd ertussen hebben, leek eraan te komen maar toen begon de warmte... maar dus als ik met een speen de tijd wat probeer te rekken gaan ze met de tijd spontaan meer tijd tss laten? s nachts is het vaak ook om de 3u dat ze zich melden en het begint toch wel door te wegen, de voorbije 2 maand... want om de 3u betekent natuurlijk dat ik max 2u slaap ertss mag ik ze eventueel ook laten huilen (in hoeverre ik dat aankan want verdraag dat moeilijk) als de speen niet helpt om ze op 3u30 bijv te krijgen? vraag 2: met deze hitte plassen ze minder (ervoor altijd lekker volle luiers en nu dus niet meer), ik zou graag mijn productie ophogen, maar gezien ze zo vaak drinken durf ik vaak niet te kolven, wat doe ik best? in de nm drinken ze nu zelf om de 2u soms al is het hier niet zo warm (25 graden) en als ik kolf, best leegkolven of gewoon 5min? - 10 min per borst? om een maximale stimulatie te hebben?
Natuurlijk mag je ze even laten huilen, ze hebben ook zeker baat bij een uitgeruste mamma. Maar of je slaapt als ze huilen.... Op zich is het goed dat ze met dit warme weer wat vaker drinken, zeker als ze minder plassen. kolven kun je het beste doen net na een voeding, maar ik vraag me af of dat nodig is nu. Als de warmte wegebt trekt je borstvoeding wel weer aan met zoveel stimulatie. 5-10 minuten is goed, helemaal leeg ook. succes Linda
Bedankt Linda! Ze plassen inmiddels terug meer, ik denk dat mijn productie wat omhoog is gegaan dankzij de verhoogde frequentie van aanleggen en vandaag hebben ze spontaan al 1x 4u tss gelaten, hoera Maar dus als ik ze probeer op te leggen van ten vroegste na 3u30 terug te drinken, na hoeveel dagen/weken nemen ze zelf dat ritme over?
Niemand kan jou denk ik vertellen hoe snel dit gaat. Het blijft een spel van zoeken en intuitief aanvoelen. gr Linda