Help PIJN!!

Discussie in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' gestart door aafke77, 16 jun 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. aafke77

aafke77 Actief lid

21 jul 2008
    190
    1
    0
    Apeldoorn
    Hallo Ilse, Rieneke, Kirsten,
    Fenne is nu 1 maand en 2 dagen en ik geef borstvoeding. Ze heeft onlangs spruw gehad en dit is nu weer terug. Fenne krijgt Daktarin en ik kreeg hier nystatine voor. Maar zoals ik al zei het is weer terug, voor Fenne ben ik alweer begonnen met de daktarin. Op advies van de dokter ga ik dit nu ook zelf gebruiken. Maar ik vroeg me af of jullie nog tips hebben ivm die spruw. Het is namelijk zo dat het voeden echt vreselijk veel pijn doet. Mijn tepels zijn rood en glazig en doen ontzettend zeer. Na het voeden (minuut of 5 erna) gaan ook mijn borsten heel erg pijn doen. Het is het soort pijn als van een wee, het komt echt opzetten in golven, piekt een tijdje en ebt weer weg. Dit duurt bijelkaar wel een half uur.......ik word er echt helemaal gek van en heb vanmorgen echt van de pijn zitten janken. Op deze manier ga ik een half jaar borstvoeding echt niet redden.......
    IEMAND TIPS??

2. Rieneke

Rieneke Actief lid

26 mrt 2009
    352
    0
    0
    Jeetje wat vervelend!
    We zijn nu 2 dagen verder, hoe is het nu ermee?
    Daktarin heb je in orale gel en in een creme.
    Heb je beide vormen?

Je kunt de dosering verlagen en de frequentie verhogen.
    Dus liever vaker een beetje smeren dan minder vaak meer.
    Echt altijd beide behandelen. Anders blijven jullie elkaar besmetten.

Verder kan de Candida ook in je melkgangen zitten. Vrouwen omschrijven deze pijn vaak als "steken in de borst".
    Waar je verder alert op moet zijn is of er geen bacterie bij gekomen is. Dit kan de huisarts ook zien.

Ibuprofen kun je rustig nemen tegen de pijn. Begindosering is 400 mg en dan (als het nodig is) elke 4 tot 6 uur 200 tot 400 mg.Niet meer dan 1200 mg per dag.

Verder heel goed op de hygiene letten.Alles wassen op 60 graden of heter.

Als de klachten (hopenlijk snel) verdwenen zijn moet je 1 tot 2 weken doorgaan met het behandelen. Doe je dit niet, dan kan het zo terug komen.

Kun je hier iets mee?

3. aafke77

aafke77 Actief lid

21 jul 2008
    190
    1
    0
    Apeldoorn
    Hoi Rieneke,
    Sorry voor de late reactie.
    Ik heb nog steeds spruw aan beide borsten, bij Fenne is het over geweest maar het komt nu weer terug. Ik ben een weekend weggeweest en toen was het bij haar weg, maar nu ik weer gewoon bv geef is het ook bij haar weer terug.
    Ik heb geprobeerd flucanozol te krijgen maar mijn ha wil me dat niet geven...........nu gebruik ik dus dakatarin voor fenne en voor mezelf miconazol creme.......tja....

4. Rieneke

Rieneke Actief lid

26 mrt 2009
    352
    0
    0
    Jeetje wat vervelend zeg.
    Blijven smeren, smeren, smeren. Zoals ik al schreef dosering verlagen frequentie verhogen.
    Je moet echt na een paar dagen verbetering merken en anders toch aan die Flucanazol zien te komen.
    Weet je waarom je ha het niet voor wil schrijven?

Groeten Rieneke

5. aafke77

aafke77 Actief lid

21 jul 2008
    190
    1
    0
    Apeldoorn
    Hij wil het niet voorschrijven omdat hij het niet kent. Hij weet niet of het wel veilig genoeg is zeg maar. Wellicht wil mijn eigen ha het wel voorschrijven, maar ik probeer het eerst nog even zo.
    Bedankt voor je reactie!
    Groetjes Aafke

6. Rieneke

Rieneke Actief lid

26 mrt 2009
    352
    0
    0
    Is het al beter?

Groet Rieneke

7. aafke77

aafke77 Actief lid

21 jul 2008
    190
    1
    0
    Apeldoorn
    Hoi Rieneke,
    Het is wel wat beter maar het is nog steeds aanwezig........Het tongetje van Fenne is nog een beetje wittig. Aan mijn tepels zie je niks maar de rechter tepel doet nog steeds een beetje pijn. Vanmiddag zat er zelfs een wit puntje in mijn tepel, kon het er niet afkrabbelen maar na het drinken was het wel weer weg, vreemd!!

8. Kirsten

Kirsten Actief lid

30 mrt 2009
    234
    0
    0
    Hoi,

doet het pijn het witte puntje op je tepel?

groetjes
    kIrsten

9. aafke77

aafke77 Actief lid

21 jul 2008
    190
    1
    0
    Apeldoorn
    Hoi Rieneke,
    Nou het deed geen pijn maar sinds vandaag heb ik enorme steken in mijn tepel en borst. Ook zit er een enorm harde schijf in mijn rechterborst. Ik heb het gevoel dat het wel eens een borstontsteking zou kunnen worden......Kan ik dat op de 1 of andere manier nog voorkomen?
    Overigens zijn die steken donders pijnlijk en zitten vooral in mijn tepel, in de borst zelf doet eigenlijk alleen die schijf pijn.......

10. Kirsten

Kirsten Actief lid

30 mrt 2009
    234
    0
    0
    Hooi,

mss gaat het om een melkblaartje. Dat is een verstopt puntje melk op je tepel (uiteinde melkkanaaltje), wat kan zorgen dat de melk er op die plek niet uit kan en je weer een verstopt melkkanaal krijgt (harde schijf in je borst).
    Een ontsteking kun je voorkomen door vaak aan te leggen, beginnen aan de pijnlijke borst (eventueel andere afkolven). Het blaartje kun je van te voren zachter maken zodat het mogelijk openspringt door er warme compressen op te doen vlak voor het voeden.

Veel succes, doet echt zeer he!
    Kirsten

11. aafke77

aafke77 Actief lid

21 jul 2008
    190
    1
    0
    Apeldoorn
    Hoi hoi,
    Dat zou idd wel eens kunnen! Ik zit er nu naar te kijken en het is nog steeds wel wittig in het midden van mijn tepel is het rood en het lijkt of er tussen dat rode stukje en het witte stukje een soort van kloofje zit. Ik geloof dat dat hetgeen is wat pijn doet. Ik leg haar vaak aan en idd steeds aan de pijnlijke tepel het eerst. De schijf is bijna weg, gelukkig. Nu die intens gemene steken in de tepel nog!!
    Bedankt voor je reactie weer!!
    Groetjes

12. Rieneke

Rieneke Actief lid

26 mrt 2009
    352
    0
    0
    Hopen dat het heel snel weg is.
    Zo niet, dan aan de bel trekken hoor.

Groeten Rieneke

13. aafke77

aafke77 Actief lid

21 jul 2008
    190
    1
    0
    Apeldoorn
    Hoi Rieneke,
    Toch weer even een ander vraagje..
    Fenne komt sinds gisteren rond 16.00 uur om de twee uur en ze heeeft dan echt honger. Gisteren om 23.00 uur kreeg ze haar laatste fles en vanmorgen om 6.00 kwam ze weer, daarna om 10.00 uur weer en sinds dien weer om de twee uur. 12.00-14.00-16.00-18.00, ik heb haar de hele dag borstvoeding gegeven en omdat ze steeds zo'n honger had dacht ik om 20.00 uur ik geef een fles na die fles van 90cc ging ze weer huilen dus heb ik haar ook nog aan de borst gelegd. Daarna was ze wel verzadigd, ze ligt nu al sinds 21.00 uur in bed maar slaapt eigenlijk net pas...ze was wel stil dus geen honger. Nu vraag ik me af of ze regel dagen had/heeft of of mijn voeding niet meer zo voedzaam is....? Verder heeft ze sinds vorige week rode vlekjes in haar gezicht, het begon met een paar vlekjes maar inmiddels zit haar hele gezichtje onder. Het zijn hele plakaten van vlekjes die 's morgens gewoon huidskleur zijn en als ik haar aanraak rood worden. Men zegt dat het warmte uitslag is, maar kan het zijn dat het uitslag is van het een of ander. Misschien allergie doordat ik aardbeien heb gegeten? En zou ze daar misschien last van kunnen hebben en dat ze daarom zo jengelig is de laatste twee dagen?
    Nou weer heel wat vragen....Alvast bedankt voor de antwoorden!
    Groetjes Aafke

Deel Deze Pagina