Gaat mijn productie achteruit door het kolven op het werk?

Discussie in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' gestart door nadia1981dunja, 4 jul 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. nadia1981dunja

nadia1981dunja Niet meer actief

Goedemorgen,

Ik ben sinds 1 juni weer aan het werk en kolf op het werk BV af. Dit gaat echt super en ook snel omdat ik zowel een electrische als een handkolf gebruik. Mijn kolfopbrengst op een dag was 4 volle avent via bekers (180cc). Dit is ook wat mijn zoontje drinkt als hij op het KDV zit. (Niet de hele volle beker maar toch wel ruim 160/170 cc per keer)

Sinds vorige week kolf ik echter minder dan daarvoor. Kan het dat mijn borstvoeding aan het teruglopen is? Als ik gekolft heb op het werk, merk ik dat mijn borsten 's avonds ook echt leeg zijn. Ik moet dan echt wisselvoeden om aan Fabian zijn behoefte te voldoen.
    Terwijl, als ik thuis ben, het prima gaat met BV geven. En ik 's avonds niet hoef te wisselvoeden.....:(

Jullie tips?? Echt alles is welkom!!

2. nadia1981dunja

Hebben jullie hier geen antwoord op??

3. Mirjam

Mirjam Verloskundige

2 dec 2005
    11.590
    2
    0
    verloskundige en lactatiekundige IBCLC
    hoi

soms duurt het even voor we antwoord geven Nadia, we doen dit werk naast onze eigen baan en ons (drukke) gezin. Voor dringende vragen verwijzen wij in ons voorstelstukje ook door naar een lactatiekundige bij jou in de buurt. Hopelijk je begrip hiervoor!

Fijn dat je zo goed en vaak kunt kolven zeg, en dat je een goede opbrengst hebt.
    ja, het kan zijn dat je een tijdelijke productie-dip hebt. Dit kan komen door vermoeidheid, stress of door iets anders.
    Blijf gewoon doorkolven, het heeft geen zin om de kolfsessie te verlengen in tijdsduur, maar een keer tussendoor kolven kan wel helpen om de productie weer te verhogen. Op de dagen dat je thuis bent veel aanleggen en veel je kindje bij je dragen, huid op huid, in een draagdoek. Dat stimuleert enorm.
    Eet en drink voldoende en gezond en probeer zoveel mogelijk aan je rust toe te komen.
    Kun je hier iets mee? Als je meer vragen hebt horen we het graag.

Mirjam

4. nadia1981dunja

Bedankt Mirjam voor je antwoord. :D

Ik maakte me ongerust omdat er een aantal dagen overheen gingen en ik maar geen antwoord kreeg. Niets ten nadele van jullie hoor, ik begrijp jullie situatie en dat jullie niet altijd snel kunnen antwoorden.;)

Tussendoor kolven ga ik eens proberen.;) Ik kolf nu om de 3 uur en wissel dan vaak van borst tijdens het kolven als ik merk dat de stralen, druppels worden. Dat werkt wel is en dan kan ik toch vaak 30 cc meer kolven dan als ik direct was opgehouden.
    Ook ga ik proberen meer te rusten maar dat valt niet mee met een kleuter in huis :).

Het rare is dat Fabian thuis heel rustig is :(, hij drinkt wanneer hij wil en ik merk nooit dat hij nog niet genoeg heeft. Hij laat los tussendoor en tracteert me op een gelukszalige glimlach :D of valt tevreden in slaap na een poosje.

Het is echt alleen op de dagen dat ik werk dat ik 's avonds lege borsten heb en dat merk ik dan echt aan Fabian, hij wordt onrustig, laat telkens los en hapt dan weer aan. Heel vervelend.
    Spruw heeft hij niet.

Groetjes Nadia

Deel Deze Pagina