Help!!! Ons zoontje is 6 weken oud en slaapt amper tot niet. Niet in de box of bed. Het is simpelweg een ramp. In zijn maxi cosi slaapt hij wel en ook rechtop op onze arm. Maar dit kan toch niemand volhouden... Wij zijn op. Slapen echt bijna nooit. Hij zijn flesjes valt hij vaak in slaap maar zodra je hem weglegt wordt hij wakker en schreeuwt hij alles bij elkaar Hebben ook nog 2 kinderen. Wij zijn al bij de osteopaat geweest. Hij kon wel wat voor ons doen maar naar mijn gevoel zit er meer. In eerste instantie wou onze zoon namelijk niet op de rug liggen. Dit is opgelost... Ik denk krampjes en of reflux maar ik weet het niet. Wie kan ons helpen?
Als je gevoel zegt dat er meer is zou ik een afspraak maken bij de huisarts met verwijzing naar de kinderarts. Meestal zit je intuïtie er niet naast. Laat ze alles maar uitsluiten. ALS het niets medisch is kun je een draagzak kopen. Dan kan hij lekker slapen en heb jij je handen vrij. Misschien komt hij dan vanzelf weer in het ritme van slaapjes (dat was bij mijn zoontje het geval, veel huilen, veel krampjes, niet slapen overdag.. met de draagzak heb ik dat patroon doorbroken en nu is het de beste slaper ooit)
Draagdoek. Zou het in elk geval proberen. Is ook goed bij reflux. Onze oudste sliep vanaf dag 1 niet overdag. Heeft tot 8 weken zijn slaapjes in de draagdoek gedaan. Toen werd het te zwaar.
Is (uitgesloten dat er niks medisch is) ook gewoon normaal babygedrag. Ik ben tot 8 weken dag en nacht een levend matras geweest. Dat kan natuurlijk niet met nog twee kinderen, maar verder lees ik nog niet iets wat ik niet herken van mijn eigen zoontje toen hij zo jong was of andere kindjes.
Hier ook. Baby is 2 weken. En we hebben ook nog 2 andere kinderen. Wat ik doe is voeden, dan rechtop houden. Als ze slaapt leg ik haar in de box. Maar 9 vd 10 keer valt ze niet in slaap, dus gaat ze in de draagdoek. Dan heb ik mijn handen vrij voor de andere kindjes. 'S nachts slaapt ze bij mij in bed (op de veilige manier volgens mckenna). Vriend slaapt op de kamer van de twee oudsten. Niet echt gezellig, maar zo slapen we in ieder geval. En het is maar tijdelijk. Wat denk je dat er nog meer aan de hand is met jouw kleintje? Tussen de 6 en 8 weken is wel de piek van de krampjes.
Heel herkenbaar! Draagzak bood mij meer rust en voor mijn kindje zeker. Hij had erg veel last van krampjes en spugen. Dat hield hem uit zijn slaap. Zo zielig. Hebben alles laten onderzoeken bij de ka. Zijn overgegaan op neocate en kregen medicijnen tegen de reflux.
Mijn zoontje is al bijna 8 maanden. En dit gaat al 8 maanden zo! Ik heb een Tula en dat helpt wel. Dan kan hij af en toe een slaapje doen in de draagzak. Heel soms valt hij in slaap na de fles op mijn arm. Ik leg hem ook niet weg want dan is hij direct weer wakker.
Hier ook baby van 2 weken, met waarschijnlijk verborgen reflux. Tijdens flesje valt hij vaak een beetje in slaap, maar als de fles leeg is, is hij weer wakker. Ik hou m dan een half uur rechtop en meestal valt hij dan wel in slaap en kan ik hem even wegleggen. Wel op z'n buik overigens, op zijn rug komt de melk steeds weer omhoog en krijgt hij de hik, dus hij gaat bij voorbaat al gillen als ik hem op zijn rug leg. Als het wegleggen is gelukt, slaapt hij ongeveer een uurtje. En ongeveer 2uur na de fles begint het huilen. En niets helpt, hij wil eigenlijk gewoon weer een fles om zn maagzuur weg te drinken, vermoed ik. Honger is het niet, denk ik, want we hebben al vrij snel voeding voor hongerige baby's geprobeerd, en dat maakt totaal geen verschil. Draagdoek, buikslapen en veel op mij liggen. Dat lijk nog het beste te werken voor zowel de krampjes, reflux als slapen.
Heel herkenbaar, precies t zelfde gehad met mn zoontje. Inmiddels is hij al 6 maanden. Vanaf dat hij een week of 6 was hebben we hem op zn buik gelegd, toen sliep hij zomaar een uur of 2 achter elkaar! Wist niet wat ik meemaakte! Nu slaapt hij nog altijd op zn buik.
Ja dat vraag ik me soms ook wel af... Het is echt enorm zwaar. Hij slaapt in de co-sleeper en gaat pas slapen als we samen naar bed gaan. Maar vaak valt hij niet in slaap en sta ik eerst nog een half uur te wiegen met hem in mijn armen voordat ik hem kan wegleggen. Regelmatig word hij dan wakker en helpt het alleen als ik hem bij mij in bed neem. Nu komt zijn tandje door en is het helemaal een drama! Hij slaapt nu zelfs amper bij mij in bed. Of pas na 2 of 3x 45 minuten heen en weer wiegen. (In de draagzak doen helpt dan niet, want als ik hem dan los maak dan is hij weer wakker) Moet wel zeggen dat ik niet werk. Maar dat is ook echt niet mogelijk! Had me de babytijd wel iets minder zwaar voorgesteld. Maar ik heb ook wel een extreem "moeilijke" maar verschrikkelijk lieve baby. Het is overigens waarschijnlijk niets medisch. Hij heeft wel verborgen reflux, maar volgens mij ervaart hij daar niet zoveel last van. (Alleen om sommige momenten) We zijn ookal bij een osteopaat geweest etc. Hij is gewoon echt zo. (De bevalling was wel zeer traumatisch. Dus dat zou wel een reden kunnen zijn)
Ik heb van een kinderarts begrepen dat het inmiddels achterhaald is dat een baby maar twee uur per dag in de maxicosi mag, dus ik zou hem daarin laten slapen als hij dat wel doet. Waarschijnlijk gaat het over een paar weken een stuk beter als de krampjespiek voorbij is.
Heel herkenbaar hoor. Hier was er medisch weinig aan de hand, maar pasgeboren baby's zijn gewend in slaap gewiegd te worden, gebeurde immers in je buik ook. Hier gingen ze ook beiden echt niet in box of bed slapen als ik ze daar wakker inlegde hoor, dat kwam pas weken later toen ik zelf ook fut had om daarin te investeren. Als ze bij mij in slaap vielen legde ik ze op de buik weg, anders schrokken ze zo wakker. De oudste hebben we een poosje ingebakerd, de jongste vond dat niks. Met haar heb ik heel veel gewandeld en zij sliep heerlijk in de kinderwagenbak of draagzak. Je hebt er nu een dagtaak aan, maar het wordt met de tijd beter.
Hier hadden ze dat allebei; bij de oudste echt moeten zoeken naar wat werkte, zij had reflux en rechtop vond ze heel fijn, dus ik ben haar veel gaan dragen. Dat werkte heel goed; overdag kwam ze zo aan haar rust toe waardoor we ‘s nachts de cyclus van veel huilen en weinig slapen konden doorbreken - ze werd alsnog wel vaak wakker, maar was dan tevreden moet een voeding. Met 11mnd sliep ze ineens door ‘s nachta. Bij de jongste was het iets minder erg, maar ik droeg haar vanaf dag 3 veel en daardoor kwam zij aan haar slaap toe en had ik m’n handen vrij voor de oudste.
Vanaf dag 1 hadden wij dat gedonder. Bleek dat ze niet al te best tegen bepaalde hoeveelheden lactose kon. We gaven nutrilon, zijn toen zelf overgestapt naar frisolac, dat is een standaardvoeding maar heeft minder lactose en is lichter verteerbaar. Wij waren zelf ook frisolac baby's, zowel mijn man als ik konden niet goed tegen de almiron die ze destijds hadden, anders hadden we t bij onze dochter allicht nooit te weten gekomen want t valt niet tot nauwelijks te testen. Kenmerken van onze dochter: 15-21 uur gillen en huilen van de pijn, dag en nacht door, max half uurtje slapen (dat was zelden), ontzettende krampaanvallen, vol met gas hoe je die fles ook maakte ongeacht onze dr browns je hoorde t gewoon borrelen in die buik, verborgen refluxaanvallen (ging ook lekker samen met die aanvallen), nooit genoeg flessen krijgen, elke twee uur weer voeding willen. Continue op een speen willen sabbelen (verlichtte de krampjes, was t enige wat dr een beetje hielp) en dat al kreunend en mopperend doen. Geen kma verschijnselen (ook niks in de familie), groeide goed maar vraag me niet hoe dat kon want alle energie uit de fles vergooide ze weer vanwege t gillen krijsen en huilen. Wel een klote bevalling gehad maar na de eerste fles frisolac zaten wij angstvallig op een klok te kijken en te wachten op een krampaanval die niet kwam, en nooit meer terugkwam dus t was puur de hoeveelheid lactose. Draagdoek was hier mn beste vriendje geworden intussen (was altijd fel op tegen maar op een gegeven moment is je voorkeur minder belangrijk geworden) kikkerhouding in de bykay. Heel strak leefregels opvolgen (staan in blog van @Averlhach ) en elke twee uur een klein flesje geven. Wat een andere baby over zeg 4 flessen kreeg, krijg onze dochter over heel veel kleine flesjes elke 2 uur. Was even twee dagen doorbijten met omschakelen en toen was t goed. Later krijg je hapjes etc en dan wordt t minder bewerkelijk.
Na alle slaapverhalen van mijn omgeving heb ik ook lange tijd gedacht dat onze kinderen iets mankeerden want zowel mijn oudste als jongste slapen/sliepen als baby lastig zonder mama of papa. Bij de oudste heb ik ook alles geprobeerd. Van kinderarts tot wichelroede. Naast dat hij een km allergie had, vroeg hij gewoon sterk om nabijheid. Wegleggen als baby was er niet bij. Ik heb echt moeten ontdekken dat dit biologisch heel natuurlijk gedrag is en er in mee gaan niet verkeerd is. Zelfs rust kan brengen. En ja, een weglegbaby is makkelijker. De hele dag een baby tegen je aan is zwaar. Maar de hele dag proberen weg te leggen is nòg zwaarder als dat steeds mislukt. Mijn jongste is nu 10 maanden en sinds een maand of 3 doet hij nu overdag zijn slaapjes in bed. Ik leg hem weeg nadat ik hem in slaap heb gevoed. Die overschakeling ging vanzelf. Voorheen deed hij alle slaapjes in de draagzak. En ik moest contant in beweging blijven, anders werd hij wakker. Heel lastig ja met nog een zoontje die wel eens lawaai maakt. Hulp van familie, oma of opa die eens een slaapje overneemt of iemand die de oudste een keertje een middag meeneemt heeft me er doorheen gesleept. Ook creeerde ik white noise. Muziek aan bijvoorbeeld, want dan zijn andere stemmen niet zo hard. Ook heb ik heel wat afgedanst met de jongste slapend in de draagzak en de oudste aan mijn handen/ polonaise. Geloof me, het gedrag van je baby is volkomen normaal. Alleen is onze maatschappij meer ingericht op weglegbaby’s. Doe een beroep op je netwerk. En weet je, nu ik terug kijk is het maar zo’n korte periode. Maar ik weet dat als je er middenin zit het eeuwig kan voelen. Natuurlijk is het goed om alle medische opties na te gaan, maar ik wilde je dit verhaal meegeven. Want mijn ervaring is dat cb/huisarts/kinderarts al snel iets bestempelen als gedragsprobleem en de natuurlijke behoeftes over het hoofd zien. Mooi artikel: https://kiind.nl/let-your-monkey-do-it/ https://kiind.nl/nabijheid-bij-vroeggeboorte/
Of topic, maar zijn jullie al bij arts geweest voor medicatie? En pas je de leefregels toe, zie blog van averlach.
Nee, nog niet naar een arts geweest voor medicatie. De leefregels passen we wel toe, die kende ik nog van dochter (zij had reflux, inclusief projectielkotsen enz). En daarmee zijn op dit moment de meeste klachten wel redelijk onder controle. Althans, dat idee heb ik. Het verschilt ook echt per dag... Gisteren was bijvoorbeeld een dag met flink wat ongemak, hij heeft aardig wat gehuild en gejammerd. Maar vandaag was weer een prima dag, met een rustig en tevreden kindje.