Ik was net bij AH en wilde een stuk parmezaanse kaas kopen. Deze heet iets van Grano Pardano. Ik gebruik hem wel vaker, is heerlijk om er krullen van te raspen voor over de pasta. Nu zag ik erop staan dat het van rauwe koemelk is gemaakt. Dat verwacht je niet bij AH en ook niet bij harde kazen. Ik dacht dat kazen van rauwe koemelk altijd zacht waren. Of mogen we dit wel eten omdat de kaas hard is en dus "bewerkt"? Ik heb nu maar een zakje geraspte kaas gekocht, maar vind het toch minder lekker......
Ik zou het toch niet eten dan hoor. Er zit tenslotte toch rauwe melk in. Ik had ook een keer in de supermarkt een stuk boerenkaas beet en las toen ook dat er rauwe melk in zat. Heb het maar weer terug gelegd toen. Maar het zit dus niet alleen in zachte kazen en dat had ik ook niet verwacht hoor.
De nederlandse boeren kazen kunnen gewoon gegeten worden, lees maar: http://www.zuivelonline.nl/?PageID=115 Ik ging er zelf vanuit dat het ook zo geldt voor de parmezaan en grano pardano, ik eet het zeker 1 keer per week... toch eens aan mijn vk vragen, dan. Edit: verhit kan je Parmezaan en Grano Pardano iig wel eten...veel "pasta al forno" eten dan maar.
In harde kazen kan de bacterie niet zitten dus parmezaanse kaas kun je eten! Ben me ook een keer rotgeschrokken toen er rauwe melk in bleek te zitten en heb het toen uitgezocht... Groeten, m
@Maaikeheijltjes Ik heb het gevraagd aan mijn VK, afgelopen dinsdag en mag van haar geen parmezaan of grano pardano eten. (behalve natuurlijk verwarmd, in een ovenschotel bv). Snappen doe ik het niet, want ik had ook gelezen dat de bacterie niet in harde kazen zit.
Het blijft dus een onzeker onderwerp, die harde kazen van rauwe koemelk! Voorlopig toch maar niet eten, hoewel ik die heerlijke parmezaan wel mis hoor! Toch vreemd dat bij dat stukje van zuivelonline staat dat de listeriabacterie niet kan groeien in harde kazen omdat er weinig vocht in zit. Maar dat een verloskundige weer iets anders beweert. Volgens mij weet niemend het 100% zeker.
Ik had ook vorige week parmezaanse kaas gekocht en net voordat ik het plasticje open wilde knippen lees ik: gemaakt van rauwe melk! Ik schrok me rot en ik vond het jammer! Ik ben gek op parmezaanse kaas! Ik heb het stuk (wat ook nog niet goedkoop was..) aan de buurvrouw gegeven en mijn eigen gerechtje met goudse kaas afgemaakt.. Voor de zekerheid toch maar laten staan...
Ik heb sinds ik zwanger ben denk ik al 5 ons op van die kaas, maar op het label dat de Jumbo er op plakt staat alleen gewicht en houdbaarheidsdatum, dus hoe kun je dan weten dat het van rauwe melk gemaakt is. Ik eet regelmatig een stukje parmesaanse kaas, dus onverhit, kan dit dan kwaad, want ik dacht dat het alleen om zachte kaassoorten ging.
Ik ben toch eens bij de supermarkt gaat kijken en op een stukje Grana Pardano staat bij ons alleen koemelk, niets over rauwe melk.
Ik denk dat MissV de spijker op de kop mept: er is schijnbaar geen duidelijkheid over te verkrijgen. Ik heb flink op internet gezocht naar een eenduidig antwoord maar heb het niet kunnen vinden. Mijn VK zegt dus dat ik het echt niet mag eten (ik heb bijna gebedeld om een ander antwoord want ik ben er zo gek op), maar ik twijfel daarover vanwege dat eerder genoemde feitje over harde kazen...maar omdat ik ook geen risico durf te nemen, laat ik het toch maar staan. Ik zag dat je de vraag hier aan de vk hebt voorgelegd, ben benieuwd naar het antwoord. En of het kwaad kan... het is meer een beleid dat ze voeren om risico's uit te sluiten, ik geloof dat een listeria besmetting slechts sporadisch voorkomt dus ik zou me niet al teveel zorgen maken. Ik denk echter wel dat het inderdaad goed is om het of de VK hier, of het je eigen VK te vragen, gewoon voor de zekerheid en je gemoedsrust.
Zelfs in de supermarkt weten ze het niet en ik dacht dat het in Nederland VERPLICHT was om rauwe melk op het etiket te vermelden, blijkbaar is dat dus niet zo als de kaas vers afgesneden wordt. Als je 'verse' zachte roomkaas koopt gaan er bij mij wel belletjes rinkelen, maar niet bij een stuk kei en kei harde kaas zoals Parmezaan.
Parmezaanse kaas mag je wel eten volgens de VK op het forum, maar ik las in mijn 'kaas-kookboek' dat Parmesan zowel van rauwe als gepasturiseerde melk gemaakt kan worden, dus gewoon even opletten welke je koopt, van C1000 kan iig wel.
Ik sta helemaal niet stil bij die dingen joh, wil wel normaal blijven eten. Maar het lijkt erop dat het niet heel duidelijk is wat betreft de kaas.
Nee, ik schrok er ook van, maar ik weet nu dat de Parmesan die ik gekocht heb 'veilig' is. Zal er op letten, maar blijf verder ook normaal eten hoor.
Harde kazen van rauwe melk mogen WEL, de zachte NIET. Ik had namelijk ook verkeerde kaas gegeten tijdens mijn zwangerschap dus toen heb ik het meteen even uitgezocht. Hoewel ik daarna voor mijn eigen gemoedsrust ook geen harde meer gegeten. Maar maak je er niet druk om als je een keer per ongeluk wat verkeerds hebt gegeten, das ook niet goed voor de beeb.