Vraagje over Medela en Ameda kolven

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door Loki09, 14 mei 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Loki09

Loki09 VIP lid

2 okt 2009
    7.631
    2
    38
    Brabant
    Als ik straks weer ga werken wil ik graag borstvoeding blijven geven, dus zal er een fatsoenlijke kolf moeten komen. Mijn voorkeur gaat uit naar een dubbele electrische kolf die ook handmatig te gebruiken is.

Ik twijfel zelf tussen de Medela Pump in style en de Ameda Lactaline. Ervaringen zijn welkom!

Waarschijnlijk ga ik een 2e handse aanschaffen, is dat bij beide steriel te doen? En welke onderdelen moet ik dan nieuw kopen om het helemaal zuiver te hebben en bij welke onderdelen is uitkoken voldoende?

Alvast bedankt!

2. Sunnie

Sunnie Actief lid

14 jul 2010
    474
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik lees graag met je mee. Heb hier namelijk ook geen antwoord ben en ben daar wel erg benieuwd naar.

Zit zelf te dubben tussen een Medela Swing en een dubbelzijdige kolf van Ameda. Vind de dubbelzijdige kolf van Medela namelijk wel erg duur.

Ik ben benieuwd naar de reacties van wat ervaringsdeskundigen ;).

3. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.238
    7.281
    113
    Vrouw
    Brabant
    Ik heb de pump in style, deze is prima electrisch te gebruiken, handmatig lijkt me niets met dat trekkertje.
    Het is veilig om deze van iemand over te nemen er zit namelijk een membraam tussen pomp en slangetjes. Je moet dan zelf nieuwe slangetjes, borstschilden en ventieltjes aanschaffen, ik zou die persoonlijk niet tweedehands gebruiken.

4. Loki09

Loki09 VIP lid

2 okt 2009
    7.631
    2
    38
    Brabant
    Bedankt voor je tip Snoopy! Die onderdelen nieuw ga ik dan ook zeker doen. Als de rest uitkookbaar is dan is de pump in style ook zeker nog een optie, 350 nieuw voor een nieuw apparaat vind ik toch net ietsjes te gek.

5. evenstar

evenstar VIP lid

22 jan 2009
    9.809
    4
    38
    postdoc/docent universiteit
    import Noorderling
    Ik heb een PISA (nieuwgekocht) en heb daar nooit spijt van gehad. Ik heb daar geen 350 voor betaald maar 290 oid? Ik had een actie bij Prenatal :D

Ik zou zelf niet zo snel een tweedehands kolf kopen. Je moet onderdelen bijkopen die best veel kosten, en de motor van een tweedehandskolf kan best al wat versleten zijn. Dan is de levensduur een stuk korter dan met een nieuwe.

Bij de PISA zit: een rugzak waar de kolf ingebouwd zit, slangetjes, schilden, membranen, 4 flesjes, een koeltasje met koelelement. Heel compleet :) Persoonlijk zou ik geen van deze onderdelen van iemand overnemen, maar als je het toch doet: let goed op bij de slangetjes dat er makkelijk vocht in komt te staan (geen melk maar condens) en dat je er dus 'weer' in kunt krijgen. Ook de pomp moet goed door diegene onderhouden zijn en de motor moet geen gebreken hebben. Anders is goedkoop echt duurkoop. Nog iets: ook al zou iemand nog garantie op de kolf hebben, garantie kan je niet overnemen bij een tweedehands koop (wettelijk is garantie een afspraak tussen eerste koper en verkoper).

Ik kolf al ruim een jaar nu (sinds ik weer aan het werk ben), en heb alleen een keer nieuwe slangetjes moeten kopen. Het lijkt veel, maar het gemak van een PISA is dat vind ik wel waard. Bovendien gaat mijn PISA denk ik nog gerust een ronde mee voor een tweede kindje. ;)

6. brenda1976

brenda1976 Niet meer actief

ik heb zelf een enkele gekocht swing, zodat ik nog een hand vrij had.
    Ik heb voor de 2e kindje ook alles nieuw gekocht...vond wel zo fijn ik heb toen 35 euro of zo betaald.
    vriendin van mij zweert bij een dubbele en kan echt alles, nog een kind voeden, bellen, boekje lezen enz.

7. evenstar

evenstar VIP lid

22 jan 2009
    9.809
    4
    38
    postdoc/docent universiteit
    import Noorderling
    De PISA is niet handsfree hoor (tenzij ik al een jaar iets fout doe :D). Daar zou je nog een bustier voor moeten hebben (een hesje met twee gaten wat je over je bh kan doen). Ik heb dat wel een tijdje gedaan maar ben zo snel klaar met kolven (5 min is lang) dat het eigenlijk niet de moeite is om nog iets anders te willen doen.

Oh, ik wist trouwens wel dat ik heel makkelijk kon kolven voordat ik de grote uitgave deed ;) Ik had een handkolfje voor die tijd (die was wel tweedehands, maar ik kolfde het af om druk te verlichten bij hyperlactatie en niet om voorraad te maken).

Het nadeel met enkelzijdig is dat je melk verliest door de tsr. Met een paar maanden bv (en veel melk, altijd) kon ik makkelijk per kolfbeurt 2 keer een tsr hebben, maar dat gaat met verloop van tijd echt anders (de tsr is moeilijker op te wekken met kolven nu bv. mijn cyclus weer terug is en ik minder kolf en voed).

Als je langdurig wilt kolven, en de kolf nog voor een ander kindje zou willen gebruiken, zou ik zeggen: ga voor een nieuwe.

8. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.238
    7.281
    113
    Vrouw
    Brabant
    Ik heb destijds bij Eva een nieuwe PISA gekocht en er bij Eva 7 maanden mee gekolfd. Ik werkte 3 dagen per week en kolfde dan 2 keer en ik kolfde elke avond. Bij Lisa heb ik de kolf vanaf 2.5 maand fulltime gebruikt. En hij doet het nog steeds ::). Heb nieuwe borstschilden erbij gehaald omdat het handig was een extra set te hebben, maar ik heb de eerste set tot het eind gebruikt. Slangetjes heb ik wel een keer nieuwe moeten halen. ik heb trouwens 275 betaald voor de kolf, bij onze thuiszorgwinkel. Ik kan 'm daar ook laten testen, of de motor nog krachtig genoeg is. Ik heb het idee dat ie niet zo goed meer is, maar dat kan ook komen doordat m'n lichaam een beetje kolfmoe was en ik nog maar 1 keer per dag kolfde. Maar voordat ik ga verkopen/uitlenen laat ik 'm sowieso eerst testen.
    Ik had trouwens altijd 1 hand vrij met kolven, ik klemde 1 borstschild tegen de tafel en had dan 1 hand vrij. Deed dan een spelletje op m'n telefoon en thuis zat ik dan lekker te internetten :)

9. MamaMaya

MamaMaya Fanatiek lid

6 dec 2010
    1.104
    29
    48
    Ik heb ook een PISA en kolfde daarmee op mijn werk (4 dagen). Mits wat oefening kon ik het ook met 1 hand zodat ik ondertussen kon eten, iets lezen of wat surfen.

Het bijgeleverde handkolfje is geen aanrader. Ik heb er nu de Harmony bij en die is super!

10. Loki09

Loki09 VIP lid

2 okt 2009
    7.631
    2
    38
    Brabant
    Bedankt allemaal voor de tips en adviezen!

Weet iemand of het ombouwstuk van de Ameda met 1 hand te gebruiken is of heb je er daar echt 2 voor nodig?

11. Loki09

Loki09 VIP lid

2 okt 2009
    7.631
    2
    38
    Brabant
    Wilde even laten weten dat het de Medela Pump in Style geworden is; ben benieuwd!

12. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Succes ermee!

13. Sunnie

Sunnie Actief lid

14 jul 2010
    474
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik heb de Medela Swing net binnen gekregen. Bevalt tot nu toe goed. Hoe bevalt jouw pump in style?

Deel Deze Pagina