BMI 28 en zwanger. Hoe voorkom ik onnodige extra kilo's?

Discussie in 'Gezondheid' gestart door Loth, 16 jan 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Loth

Loth Bekend lid

2 nov 2011
    721
    96
    28
    NULL
    NULL
    Hoi,

Toen ik zwanger raakte had ik dus al wat overgewicht. Ik ben begonnen met een start BMI van 28. Nou vertelde mijn vk, dat vrouwen met overgewicht vaak minder aankomen tijdens de zwangerschap.

Nu is alleen het probleem dat ik me had voorgenomen echt gezond te gaan eten de komende maanden. Ik eet ook gezond, maar eet daarnaast ook veel meer ongezonde tussendoortjes (chocolade en chips) dan voorheen.

Ik weet dat ik het minste zal aankomen wanneer ik stop met snoepen, maar wat eet ik dan als ik lekkere trek krijg? Eens per week een schaaltje chips/chocola moet toch wel kunnen?

Hebben jullie tips?

2. leeuw86

leeuw86 Fanatiek lid

10 nov 2009
    4.523
    0
    0
    uhm gewoon gezonde dingen?? komkommer snoeptomaatjes..

3. miepens

miepens Fanatiek lid

24 nov 2009
    1.160
    2
    0
    onderzoeker
    Limburg
    Hoi, ik begon ook met bmi rond de 28-29.
    Op internet stond een curve die aangaf dat ik ongeveer 10 kilo mocht aankomen tijdens de zwangerschap. Helaas zit ik daar wel boven, maar ik let niet echt op wat ik eet. Het is niet dat ik schrans ofzo, maar ik eet gewoon hetzelfde als anders. Nu zit ik op 12 kilo, wat voor een normale vrouw heel keurig is voor deze termijn. Dus ik maak me daar ook niet zo druk om.

Probeer gewoon te genieten van je zwangerschap!

4. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.548
    524
    113
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Uiteraard word je zwaarder door de zwangerschap, maar je kunt er idd wel om denken dat je je niet te buiten gaat aan allerlei "junkfood". Dus vooral gezond eten en gezonde tussendoortjes. Verder kun je overwegen om vooral de volkoren-varianten van produkten te nemen. Dus volkorenbrood en volkorenspaghetti en zilvervliesrijst etc.
    En verder idd snoeptomaatjes, komkommer etc. Fruit is uiteraard ook goed, maar daarin zitten weer veel verborgen fruitsuikers, waardoor je dus ook weer kunt aankomen.

Ivm zwangerschapsdiabetes mocht ik bijv maar 1 stuk fruit per dag (evt wel verdeeld over de dag) maar niet meer dan dat dus. Uiteindelijk ben ik maar 10 kilo aangekomen en een zwaarder kind gehad dan de eerste...(met 14 kilo aangekomen)

5. Loth

Loth Bekend lid

2 nov 2011
    721
    96
    28
    NULL
    NULL
    Ja, maar daar vervang ik zoete trek niet mee hoor. Die blijft dan nog steeds... Dat is dus het probleem.

Volkoren producten eet ik al. Ook sport ik twee keer in de week, wel minder intensief, maar goed.

Het liefste zou ik maar 8 kilo willen aankomen, dan ga ik de psychologische grens van 100 niet over, maar ik weet dat het gemiddelde op 12 kilo ligt.

6. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.548
    524
    113
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Maar ga niet lopen stressen wanneer je dus wel boven die 8 kilo uitkomt hè. Ik bedoel het gaat uiteindelijk om jouw gezondheid en die van je kindje!

7. eva33

eva33 Actief lid

23 dec 2011
    361
    0
    0
    NULL
    NULL
    Pin jezelf ook niet vast op die BMI!

Mijn hele leven klopt hij echt al voor geen meter, toen ik acht uur in de week sportte en echt geen vet had vond dat ding nog dat ik overgewicht had.
    Mijn motto: kijk dus in de spiegel en wees eerlijk tegen jezelf, vind dat veel belangrijker dan de BMI.

Groet Eva

8. marike

marike Bekend lid

21 mei 2011
    631
    0
    0
    interieurbouw
    Ik ben het met eva eens. BMI is een gemiddelde en geen enkel mens is hetzelde...Ik zeg blijven bewegen tijdens je zwangerschap en zo gezond mogelijk eten. Probeer als je zoete trek hebt. 1 koekje of snoepjete pakken i.p.v het hele pak. En ook nog een goede tip! Niet in huis halen :) dat scheelt een hoop.

9. syrae

syrae Fanatiek lid

14 mei 2011
    2.685
    1
    0
    professioneel oppasser (ben activiteitenbegeleidst
    Haarlem
    en zoete trek is een verslaving, vergeet dat niet! Als je lichaam gewend is aan een bepaalde suikerinname blijft die daarom eisen. Als je daar niet aan toegeeft ben je daar met ongeveer een week vanaf. Succes!

10. draakje24

draakje24 Actief lid

31 dec 2011
    399
    0
    16
    Mijn BMI was te laag
    En nu gaan de kilootjes (niet zo veel) juist zitten op de plekken waar ik het niet wil!

Maar ja ook dat is niks tegen te doen!

Denk vooral gezond eten en genoeg drinken en beweging
    Maar je hoort toch mensen met wat overgewicht die vallen juist ook af omdat je genoeg reserves heb?

11. Loth

Loth Bekend lid

2 nov 2011
    721
    96
    28
    NULL
    NULL
    Scheelt idd een hoop, maar daar is mijn man het niet mee eens. :D Ik pin me ook niet vast op de BMI hoor, maar ik ben wel stevig en als ik foto's van 3 jaar geleden zie word ik een stuk blijer. Daar zat ik ook al iets verhoogd (bijna 26), maar was ik tevreden met mijn lijf.

Ik weet dat suiker een verslaving is. Ik kan ook wel een week zonder, maar de zin erin blijft. Gisteren trouwens een plakje ontbijtkoek genomen (had ik toevallig in huis), dat hielp wel.

12. MM1981

MM1981 Bekend lid

30 dec 2010
    668
    0
    0
    Iedereen is anders... Ik denk dat je daarom dit het best met een dietist kan bespreken?

Zelf heb ik daar positieve ervaringen mee. Ik had ook wat vragen over mijn eetpatroon en kreeg van mijn vk een lijstje met dietisten.

Wat ik namelijk fijn vond bij mijn dietist is dat ze uitgaan van hoe je normaal gesproken eet en hoe je dat het best kan aanpassen, ipv dat je een heel nieuw maaltijdensetje meekrijgt. Dan zijn de aanpassingen veel beter vol te houden.

13. Karen79

Karen79 Actief lid

21 feb 2011
    287
    0
    0
    Eigenlijk is er al gezegd wat ik ook wilde zeggen... ;)

Wanneer ik echt zoete trek heb, eet ik juist snoeptomaatjes. Die zijn ook zoet, en meestal is het echt wel over na een paar van die dingetjes.
    Ik zorg ook dat ik veel rauwkost in huis heb, en dan maak ik daar een dipje bij en dan zit ik groente te dippen. Vind ik heerlijk al weet ik dat zo'n dipsausje ook niet echt heel gezond is.

Ik was maandag voor t eerst bij de VK (eerst bij de gyn gezeten) en daar heb ik aangegeven dat mijn gewicht een gevoelig puntje was. Ik moest van de gyn eerst flink afvallen voor ik uberhaupt richting ICSI mocht. (Ik had eerst een BMI van 28... Mijn gyn was een beetje raar geloof ik) Was dus netjes op gewicht maar door de ICSI minder gesport en dus weer wat aangekomen. En nu vind ik mezelf dus te dik... Maar mijn VK heeft gezegd dat ik dus niet steeds op de weegschaal hoef.

Ik probeer de gewichtstoename maar een beetje te negeren, al is het moeilijk. Nu moet eerst het kindje gezond zijn, en na de bevalling ga ik er wel keihard tegenaan om weer goed in mn vel te zitten.

Proberen om genoeg te blijven bewegen tijdens je zwangerschap kan ook helpen. Ik probeer nu 2 keer per week te zwemmen, hoe moe ik ook ben. Ben na afloop ook moe in mn benen maar het voelt wel heel goed om te doen.

Deel Deze Pagina