Mijn oudste is vorige week vier geworden en is dus nu net voor de eerste hele week naar school gegaan. Hij vindt het allemaal hartstikke leuk, maar het is natuurlijk best vermoeiend, en nieuw allemaal, en dat merken we wel. 's Middags kan je hem echt opvegen, is hij vervelend en hangerig, en hij is ook bijna elke avond rond zeven uur naar bed gegaan. Allemaal niet zo vreemd natuurlijk. Maar... nu is hij net al voor de tweede keer huilend wakker geworden. Gisteravond ook al, rond half tien, en net weer. Of nou, hij huilt eigenlijk in zijn slaap. Als ik er heen ga en hem troost en even bij hem blijf zitten, gaat het over en valt hij weer in slaap. Ik vind het echt hartverscheurend. Heeft iemand hier ervaring mee? Gaat het over?
Jee wat naar. Huilen is een goede manier om emoties te verwerken, dus dat is misschien gewoon "fijn" voor hem. Kun je er 's ochtends met hem over praten? Weet hij het nog? Misschien helpt dat. Hier zegt dl altijd "en toen moest ik huilen!" en dat is dan voor mij het moment om nog eens te bespreken wat er dan was gebeurd en haar te helpen dingen te benoemen.
Ja, naar hè? Ik vroeg hem er vanochtend naar en toen wist hij het niet meer. Maar nu moet ik zeggen dat hij wel vaker niet weet waarom hij moet huilen. Niet dat het zo vaak gebeurt hoor, maar bijvoorbeeld toen zijn broertje geboren werd had hij ook een huilbui. Of vorige week ook een keer. Het is toch de verandering, maar hijzelf kan het niet benoemen...
net als ons verwerken kinderen ook heel veel in hun slaap. en het is natuurlijk een hele grote verandering opeens naar school gaan. mn oudste dochter had de eerste maand zoveel driftbuien thuis en ze was zo moe..... gelukkig zit ze nu weer een stuk beter in haar vel (drie maanden later)
Er is natuurlijk wat veranderd in zijn leventje. En hij zal dat in zijn slaap verwerken. Mijn zoontje J heeft dit nu nog wel eens, hij gaat sinds begin sep naar school de eerste 2 à 3 weken waren het ergst. Erg moe, veel huilen. Ze lagen hier soms al rond 6.15 in .... Nieuwe indrukken op school, en daarbij is december een erg drukke maand voor kindjes. De juf gaan aan dat veel kinderen op dit moment erg veel huilen. Vooral de kleintjes die net op school zitten. Vanaf januari zou het beter moeten worden
Ik denk ook dat het verwerken van indrukken is. Eerst sinterklaas, daarna jarig en 4 jaar worden en dan gelijk al naar school. Mijn dochter is vorige week ook 4 geworden en wij hebben er voor gekozen haar pas in januari te laten starten. succes!
Is hij wel wakker als hij huilt? Mijn dochter heeft last van nachtangst en gaat dan hysterisch huilen, maar weet er dan de volgende ochtend niets meer van.
Lijkt mij ook verwerken. Mijn dochter (gaat pas in febr naar school) is momenteel ook wat snel huilerig, lastig met slapen (gaan) enzo.
Klinkt niet als nachtangst, hij was aanspreekbaar of niet? Kon je hem verstaan? Mijn oudste heeft vanaf dat ie 2,5 is, vrijwel iedere avond nachtangsten. Hij huilt hard, trilt en heeft een hele hoge hartslag dan, is niet aanspreekbaar en zweet. Hij weet er de logende dag niks meer van.