Net begonnen met groente: wat vraagjes!

Discussion in 'Voeding' started by misa, Jun 6, 2011.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. misa

misa Niet meer actief

#1 misa, Jun 6, 2011
    Last edited by a moderator: Jun 6, 2011
    Wij hebben Simon nu 2x keer groente (broccoli) aangeboden. Het gaat best heel goed! Ik wil ivm kans op allergieën goed laten wennen aan de smaken, dus wil ik nieuwe dingen steeds 3 dagen aanbieden.
    Moet je tussendoor een rustdag houden? (na 3 dagen) Of maakt dat niet uit?

En hoeveel dingen ga je eerst uitproberen? Ik zat te denken 3 dagen broccoli, 3 dagen bloemkool, 3 dagen wortelen. En dan weer wisselen. Is dat handig, of hebben jullie betere ideeën?

Hoe snel ga je weer meer proberen? Andere soorten aanbieden.
    En wanneer hebben jullie een fles weg gelaten?
    Wanneer met brood beginnen?

Zijn er dingen die je beter nog niet kunt geven?

Even wat vragen die door mijn hoofd spoken..! Jullie kunnen me vast wel helpen, toch?

Edit: ik geef 4 flessen van 180+6

2. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

Jul 4, 2010
    13,212
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    ( Ik weer met mn lijstje van de dietiste )

Wij kregen als advies als je kindje 1 stuks fruit eet en een groente maaltijd, je een fles mag laten vervallen. Wij zitten nu dus nog op de 5 flessen, maar als ze goed eet kan er een minder. Brood wachten wij nog een poos mee, zo rond de 7, 8 maanden denk ik.

Wbt opbouwen en 3 dagen; dat is inderdaad het advies, maar ik hou me er niet echt aan, het is voor ons gewoon niet handig. Dus ook geen rustdag tussendoor tenzij dat nodig is ( Bij klachten bijv )

Broccoli en bloemkool was hier niet geslaagd trouwens. Wortels wel. Pompoen is echt favoriet! En bruine bonen ( Die dan wel vermalen, van gedroogde bruine bonen want uit blik zit teveel zout in ) vond ze ook lekker. Aspergus ook. Maar de gangbare groenten om mee te beginnen vond ze erg vies ;)

Dingen die je niet moet geven; op borstvoeding.com staat een erg goed introductieschema Borstvoeding.com: kenniscentrum voor borstvoeding - 404

Via 't voedingscentrum is ook info te verkrijgen, hoewel die wel erg gericht zijn op gemalen hapjes. Wil jij gemalen geven of rapley proberen?

Eerste hapjes | Voedingscentrum

3. misa

misa Niet meer actief

Bedankt voor je reactie!

Die eerste link doet het niet. :)

Ik geef een beetje als rapley. Ik geef hem een stronkje of 2/3 broccoli en prak wat om met een lepel te geven. Dan mag hij ook 'helpen'. ;) Dus allebei een beetje. Ik geef flesvoeding en wil graag dat hij binnen niet al te lange tijd toch wel genoeg binnen krijgt. En met alleen rapley duurt me dat waarschijnlijk te lang.

Maar die rustdag, dat wordt dus soms wel geadviseerd? Maar waarom? Want ik denk dat als er allergieën zijn, je dat na 1 a 2 dagen ook wel merkt. Ik denk zelfs na een paar uur wel. :) Toch?

4. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

Jul 4, 2010
    13,212
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    Geprakt ging hier iig niet, het is echt of fijn gepureerd of rapley. Maar dat verschilt misschien per kind.

De rustdag, ja ik zou het echt niet weten?!

Wij combineren trouwens ook rapley en gepureerd hoor. Fruit, banaan bijvoorbeeld kan ze lekker zelf eten maar groenten ging echt niet lekker en gepureerd spert ze steeds dr mondje open dus we combineren maar lekker!

Hier nogmaals de link Borstvoeding.com: kenniscentrum voor borstvoeding

5. misa

misa Niet meer actief

Ja, ach rapley.. Heel mooi, maar vast niet het enige wat goed is. :)

Bedankt, die voedingslijst is wel handig! (al krijg ik altijd wel een beetje de kriebels hoe alleen bv gericht het is..) :)

6. blinky

blinky VIP lid

Feb 11, 2010
    8,249
    2
    38
    huisvrouw
    ossendrecht
    die rustdag is vooral belangrijk als je kindje een reactie lijkt te hebben op de voeding. als je dan meteen iets anders geeft dan weet je niet goed of een eventuele reactie van die dag is of nog van de dag ervoor. snappie? dus een dagje ertussen om de reactie te laten afzwakken en dan pas weer wat anders proberen. als er geen reactie komt heb je geen rustdag nodig.
    als je met brood wilt beginnen zou ik wachten tot minstens 7 maanden en ivm mogelijke allergien kun je het best starten met blue band goede start. daar zit geen koemelk in verwerkt

7. misa

misa Niet meer actief

Oke dankjewel!
    Maar ik geef nu sinds hij over is op voeding nummer 2 al standaard voeding. Dus het brood zonder koemelk heeft geen zin dan.
    Maar de allergieën gaan meer om allerlei fruit en groente (van mijn man).

Dus die rustdag voer ik alleen als er een reactie komt.

8. misa

misa Niet meer actief

Oja: en hoeveel soorten groente wissel je in het begin af?

9. misa

misa Niet meer actief

Iemand?

10. mamavanjusten

Jun 8, 2011
    32
    0
    0
    NULL
    NULL
    Het eerste groentehapje moet je een aantal dagen geven. Maar daarna mag je lekker wisselen hoor. Als je ziet dat hij er goed op reageerd dan. Des te meer is hij straks aan verschillende smaken gewend. Zo heb ik het gedaan in ieder geval!

11. misa

misa Niet meer actief

Ik ga 3 dagen broccoli, 3 dagen bloemkool en dan 3 dagen wortelen geven. Maar daarna weer herhalen, voor een tijdje en dan pas wat nieuws proberen? Of na de wortelen gelijk een nieuwe proberen?

12. Bri

Bri Niet meer actief

In het begin hou je er heel strak aan vast, maar de meesten (ik wel in elk geval) worden er na een tijdje wat makkelijker in.

Je kunt eerst variëren tussen die drie soorten, maar je kunt ook rustig een vierde groente introduceren direct na de eerste drie. Paar dagen wennen is wel nodig als je allergische of overgevoeligheidsreacties wilt kunnen zien. Die hoeven niet meteen na de allereerste blootstelling te komen, maar kan ook langzaam opbouwen. Vandaar die paar dagen hetzelfde. 3 dagen is wel minimaal, ik hield zelf in het begin 5 aan (maar werd daar, zoals gezegd, later wat makkelijker in).

Voor m'n zoontje werkte rapley erg goed, voor m'n dochter was dat in het begin een ramp (schrokken en braken). Het moet bij jou passen, én bij je kind.

13. misa

misa Niet meer actief

Dankje voor je reactie. Dan blijf ik even rouleren tussen die 3 en dan komt er binnenkort wel een nieuwe bij. Maar als je weer gaat rouleren, doen je dat dan ook: elke 3 dagen hetzelfde hapje?

Wij doen hier een mix tussen stukken geven (rapley) en geprakt. Gaat best goed!

14. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Als je niet allergene stoffen geeft, dan is het 3 dagen uitproberen van dezelfde groente- of fruitsoort niet nodig. Op bv.com staat een allergievriendelijk voedselintroductieschema.

Share This Page