hallo, ik heb een paar vraagjes over de bv. mijn zoon is nu bijna 5 weken en bijna 5 kilo. Toen mijn dochter zoveel woog werd mij gezegd dat ik meer ruimte tussen de voedingen moest houden zodat ze 's nachts ok wat langer door kon. ik heb nu ook het idee dat hij af en toe bijvoorbeeld wakker wordt van krampjes en dat hij niet voldoende drinkt. Hij komt ook standaard om de drie uur en dus ook 's nachts. ik geef de laatste voeding rond half elf-elf uur, maar dan lijkt hij eigenlijk al te moe. eerder kan wel, maar dan zit ik gelijk met 3 voedingen in de nacht, wat met een peuter erbij ook niet alles is. Hoe kan ik dit nu wat meer gaan rekken of moet ik zo doorgaan en zal hij zelf een schema krijgen? sommige zeggen ook dat je de laatste voeding moet combineren met flesvoeding. hopelijk kunt u mij wat antwoorden geven gr. niek
Hallo, Hoe gaat het nu bij jullie? Hebben jullie al een weg gevonden? Door de feestdagen en wat familiare zaken is het beantwoorden er een beetje bij ingeschoten, sorry. Zelf ben ik voorstander van het eigen ritme. Kindjes van die leeftijd reageren vooral op hun eigen behoeften. Wanneer ze honger hebben dan worden ze wakker en willen wat drinken. BV is licht verteerbaar en een tussenpauze van 3 uur is dan niet vreemd. Ik zou zeker niet de laatste voeding gaan combineren met flesvoeding. Uit je verhaal begrijp ik dat vooral de nachtvoedingen je erg opbreken. Ik ben bang dat ik je niet een gouden tip kan geven om dat snel te verbeteren. Soms doet een nachtje goed slapen al weer wonderen. Probeer de nachtvoedingen zo gemakkelijk mogelijk te maken. Laat Jordy naar je toe brengen of slaap samen of leg hem in een bedje naast jouw bed. Dan hoef je niet je bed uit voor de voeding. Je voedt hem en jullie vallen beide weer in slaap. SOms helpt het ook door iemand anders hem te laten troosten. Dan was het niet echt wakker voor voeding en vallen ze na een aai weer in slaap. Wat werkt dat verschilt per situatie. Dat blijft altijd zoeken. Uiteindelijk gaan alle kindjes doorslapen........ Succes Ilse
bedankt voor je antwoord, ik heb Jordy nu in zijn eigen kamer, omdat hij soms veel geluid maakt. Hij gaat nu rond 8 uur naar boven en ik moet hem dan echt wakker maken voor de laatste voeding. 4 uur later wordt hij wakker en meestal geef ik hem dan. Helaas blijft hij soms daarna wakker door kramp, hij huilt niet, maar blijft steeds persen en kreunen.. zijn schema is nu ongeveer: 6:30 10:30 14:30 17:00 dan in bad en na badje: 19:30 10:45 2:30 om 5 uur komt hij zelf steeds, geen idee waarom, maar leg hem dan maar aan, is dit schema een beetje goed? gr. niek
Hoi Niek, het schema wat je beschrijft is wat je heel vaak ziet. Dus eigenlijk heel normaal. Het aantal voedingen is ook prima. Kindje van zijn leeftijd hebben (zeker wanneer ze zelf wakker worden) nog echt een nachtvoeding nodig. Je ziet vaak dat ze in de nacht een paar keer drinken en dan in de ochtend langer slapen. Liefst zien wij dat natuurlijk in de nacht maar dat is niet altijd zo. Vaak is het drinkgedrag de eerste periode overeenkomend met het bewegingsgedrag in de buik tijdens de zwangerschap. Het enige wat je nog eens kan proberen (bijvoorbeeld in een weekend als je zelf tijd hebt om nog even wat bij te slapen) is om hem niet te wekken voor de laatste voeding en kijken hoe lang hij dan slaapt. Als de tijd er klaar voor is (dat wil zeggen als hij niet zelf de behoefte heeft aan een voedig) dan ontstaat bij veel kindjes uiteindelijk (maar in de praktijk is dat meestal ietsje later) een patroon met een laatste voeding rond een uur of 8-9 en dan weer rond 3 uur. Van mijn eigen kinderen herinner ik me inderdaad dat zo rond 5-6 uur ze ook weer wakker werden. Dat rekende ik dan voor het gemak maar bij de ochtend, dan klinkt het minder erg.......... Uiteindelijk zullen jullie samen een ritme vinden, je kan altijd proberen wat te schuiven. Uiteindelijk zal er ook echt een dag/nachtritme ontstaan. Helaas bestaat er geen vaste tijd en zeker geen regels voor hoe je dat voor elkaar kunt krijgen. Probeer er (ondanks het slaapgebrek) van te genieten (zo'n intiem moment zonder alle drukte van de hele wereld om je heen) dat maakt het makkelijker. En pak overdag alle rust momentjes die je pakken kan. Succes Ilse