Mening en hulp nodig bij dilemma

Discussie in 'Ik ben zwanger' gestart door Juultje23, 6 jan 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. cherrytomaatjes

    cherrytomaatjes Fanatiek lid

    30 mrt 2018
    1.807
    1.786
    113
    Vrouw
    Ai ik herken wat je schrijft, ik heb ook zo'n over entausiaste schoonmoeder. Eerste kleinkind, waar ze voor haar gevoel heel lang (mn man was 36) op heeft moeten wachten.

    Ze begon bergen spullen te kopen voor zichzelf maar ook om ons kado te geven, en te fantaseren wat ze allemaal met de kleine ging doen. Super lief natuurlijk, maar ik vond het niet fijn. Uiteindelijk zat t m erin dat ik het gevoel was de regie kwijt te zijn.
    Zo kocht ze dingen (eerste haarborstel, flessen, bestekje, luiers, draagzak, loopauto, tandendoosje) die ik met mn man graag als eerste had willen kopen als we in die fase zouden komen. Ik had hier enorm naar uit gekeken en me goed ingelezen wat ik wilde, maar ze was me met alles voor. En deed alles anders dan ik. Het was net alsof het haar kind was.

    Daardoor was ik bang dat dat ook met andere dingen zou gebeuren. Dat ze hem ergens aan liet sabbelen of proeven als ik aan het werk was en ik niet zn gezicht zou zien van een eerste hapje enzo. Of met hem voor het eerst in de draagzak gaan lopen, medicijnen zou geven, zulke dingen. Het zorgde ervoor dat ik nóg krampachtiger werd en alles me van haar tegen ging staan. En ja, die hormonen helpen dan ook niet mee he:rolleyes:

    Het kwam uit een goed hart en met goede bedoelingen, maar het heeft bij ons geleid tot een enorme ruzie. Ik vind het heel moeilijk, maar nu geef ik (soms met samen geknepen billen) gelijk aan waar mn grens ligt, daar hebben we beiden meer aan. Ik En soms probeer ik ook even mn mond te houden. Pick youre battels, het hoeft namelijk niet allemaal precies zoals ik wil. Zij heeft ook 2 kinderen opgevoed, die hartstikke leuk, lief en gezond zijn.

    Wat ik wil zeggen is, volg je gevoel, maar luister ook naar je verstand. Als je iets écht niet wil, zeg het, ookal is het moeilijk. Soms zou jij voor iets anders gekozen hebben, maar van de keuze van een spuuglelijk ledikantje van je (schoon)moeder krijgt zo'n kleinte ook niks. Misschien moet je het wel 4 x zeggen voor ze het begrijpt, zie het als oefenen voor als je kleintje straks een peuter is haha! Grenzen, grenzen en nog eens grenzen stellen:p

    Dat roken zou ik trouwens niet willen. Ook niet als ze buiten rookt als de kleine er is. En de eerste tijd lekker jou kinderwagen gebruiken. Ik vond dat eerst ook een dingetje, later vond ik het oke als ze een goede buggy kochten.
     
  2. PlainJane

    PlainJane Fanatiek lid

    1 mei 2012
    1.972
    2.266
    113
    Vrouw
    Hier inmiddels een derde op komst, maar ik kan mij nog steeds inleven in wat jij zegt.

    Heel lief dat iedereen zo enthousiast is, maar het is jouw/jullie kind en als anderen iets verwachten wat jij niet wilt, dan gebeurd dit ook niet. Ga vooral niet over je eigen grenzen heen! Die heb je niet voor niets.

    Mijn moeder heeft een campingbedje staan met een goed matrasje, dekentje en slaapzak. Prima, maar mijn baby komt pas slapen wanneer ik dat wil. Daar heeft zij alle begrip voor en zo hoort het.

    Ga het gesprek aan met je schoonmoeder en maak duidelijk hoe jij het ziet en wat je voelt. Dan weet ze in elk geval hoe je er in staat. Of daar begrip voor wordt getoond is een tweede, maar jij hebt je zegje gedaan.
    Als ik uit eigen ervaring spreek dan weet ik dat als jij het nu al zo voelt, gaat dat als de baby er straks is niet meer veranderen. En dat geeft niks, daar ben je mama voor. :)
     
  3. HvL

    HvL Bekend lid

    6 mei 2015
    644
    375
    63
    Dit zou ik dus absoluut niet accepteren.

    Er is al veel over gezegd

    Jullie moeten samen op 1 lijn komen. En dit vervolgens (zo snel mogelijk) naar je familie overbrengen.

    En waarom moeten beide oma,s oppassen? Hier is het ook alleen mijn moeder die oppast. Die woont ook het dichte bij, is voor mij het meest vertrouwd en voelt gewoon goed.

    Bij mijn moeder staat ook een ledikantje,
    Die ik zelf voorzien heb van een aerosleep omdat ik wil dat ze daar op slapen. En ik heb ook uitgelegd waarom.

    Ik denk niet dat dit iets hormonaals is. Jij wilt gewoon het beste voor je kind. Dat gevoel herken ik, en heb ik ook zonder dat ik zwanger ben. Ik bepaal wat er met mijn kinderen gebeurd. Een goede tip mag gegeven worden, een goed idee mag aangedragen worden, maar ik ben degene die uiteindelijk beslis!!

    Nu even over jou situatie:

    Draagzak vind ik te belachelijk voor woorden dat die door een ander gekocht wordt. En dan nog dat die ander die wil gebruiken om jou kind in te dragen. (Als ze nu een draagzak kocht om cadeau aan jullie te geven was het anders)
    Ik vind het dragen van je kind een heel intiem iets. En dus ook alleen voor ouders/kind. Een kind wordt vaak gedragen als het onrustig is, of om het te troosten en juist die geborgenheid bij papa en mama te geven.
    En dan heb ik de psychische problemen nog buiten beschouwing gelaten. Daar kan ik kort over zijn: iemand die psychisch niet in orde is gaat niet alleen met mijn kind weg en al helemaal niet in een draagzak.

    Roken bij je kind zou ik sowieso niet accepteren. Een rokerig huis ook niet.

    Een ledikantje bij je schoonouders kan handig zijn, maar geen hele kamer. Een campingbedje voldoet ook.
    Dit zijn de spullen die ik bij me eigen moeder had voor als ze op een baby paste,

    Ledikantje met toebehoren
    Mandje voor luiers en doekjes
    Aankleedkussen
    Box
    Kinderstoel

    Ik bracht zelf mee
    Eten voor de baby (fles of fruithap)
    Kinderwagen
    Speelgoedjes en knuffel

    Dus geen complete verzameling babyspullen daar

    En als we naar mn schoonouders gingen moest ik dus altijd campingbedje meenemen en kinderstoel

    Leer goed je grenzen aangeven, daar doe je altijd je voordeel mee. En dat kon je gewoon doen zonder bod te zijn. En hun zeker in hun waarde te laten
     
    Fennec en YellowEyes vinden dit leuk.
  4. Mila1988

    Mila1988 Bekend lid

    19 feb 2020
    989
    586
    93
    Vrouw
    Heb niet alles gelezen, maar hier en daar een reactie.

    Roken?! Nee dat zou ik echt af keuren.. ook buiten roken. Ik zou mijn kind ook niet de hele dag laten door brengen in een huis waar gerookt wordt. Die lucht ademt zon kwetsbaar kleintje de hele dag in.

    Verder... een hele babykamer maken voor een kleinkind. Ik vind het erg overdreven, maar nog altijd beter als een oma die totaal geen interesse toont. Als er bij oma een ledikant en kinderwagen staat lijkt mij meer als voldoende.

    Het is natuurlijk wel jullie baby en zij hebben dat wel te accepteren/respecteren.
     
  5. joepy

    joepy Fanatiek lid

    12 okt 2017
    1.443
    952
    113
    Vrouw
    Ik zou eerst willen dat ze maanden niet rookt in huis ik weet niet of je eigen moeder of jullie binnen roken maar ik zou de rokende moeder in mijn eigen huis laten oppassen of anders niet .
     
  6. roever

    roever Niet meer actief

    Hier hadden we ook hysterische opa/omas.
    Persoonlijk vind ik dat echt verschrikkelijk!

    wij hebben voor kids gekozen omdat wij kids wilden, en niet voor de opas/omas familie etc!

    ze kunnen kopen en doen en laten wat ze willen... maar kunnen er niets mee doen (met onze kids althans)

    opas en omas zijn en blijven gewoon opa en oma, oppassen gebeurt alleen in nood...
    Dit werd ons niet altijd in dank afgenomen.. maar zo is t nu eenmaal.
    Geen twijfel of discussie over mogelijk.

    dit heeft ons heel wat discussies/ruzies opgeleverd helaas.. maar ju is t goed na een jaar of 5 :/

    je moet doen en laten waar je je zelf prettig bij voelt! Niet omdat een ander graag wat wilt
     

Deel Deze Pagina