Friet en chips op KDV, toch niet normaal hoop ik?

Discussie in 'Oppas en kinderopvang' gestart door Juud, 27 feb 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Juud

Juud VIP lid

21 nov 2006
    9.608
    0
    0
    Hallo,

Ik ben een beetje boos op het KDV. We wonen in Limburg en carnaval is hier natuurlijk groots. Zo ook op KDV. Nu vonden ze alleen dat er maandag én dinsdag friet en frikadel op het lunchmenu mocht staan. Dat vond ik al raar, maar het was alleen met carnaval zeiden ze. Ik opperde nog dat sommige kinderen dat dan dus 2x krijgen, en daar hadden ze niet echt aan gedacht :(

Maandag waren ze bij de optocht wezen kijken, en toen had de plaatselijke bakker ze ook al croissantjes gegeven (bovenop de friet dus...)

En gisteren kwam mijn man thuis met het bericht dat hij chips had gehad, want er was een verjaardag... Nou sorry hoor...

Het KDV heeft ons te kennen gegeven dat we geen traktaties meer mogen meegeven, want het liep de spuigaten uit, maar dan doen ze zelf dit. Ik snap er niets van en het maakt me echt boos. Temeer, omdat het geen enkele keer vooraf was gecommuniceerd.

Siem krijgt thuis nog steeds nooit iets dat volwassenen graag snoepen, omdat hij er simpelweg niet naar vraagt. Ik vind dat het ook nog niet hoeft. Hij krijgt wel koekjes, maar dan dreumesbiscuit of verpakte peperkoekjes. Verder vindt hij een extra stuk fruit nog steeds een feest, dus waarom zou ik hem iets anders geven.

KDV's zouden toch een beter voorbeeld kunnen stellen.

Siem is 18 maanden. Ben ik nu zo ouderwets of zijn jullie het met me eens?

PS: maandag hebben we intake voor onze tweede, en ik ga ze dan zeker hier op aanspreken.

2. Ilovemybeeb

Ilovemybeeb Actief lid

9 jan 2009
    178
    0
    0
    leidster kdv
    ik werk zelf op een kdv, en wij houden 1x in de zoveel tijd een 'patat'dag.
    Dan bestellen we een paar zakken patat en mogen alle kindjes tussen de middag patat (zonder zout) eten.
    En soms doen we dat met pannekoeken.
    Maar als kindjes willen trakteren word er wel tegen de ouders gezegd dat ze het liefste iets gezonds moeten mee nemen, dus geen chips e.d.

3. Juud

Juud VIP lid

21 nov 2006
    9.608
    0
    0
    Wij mogen van dit KDV dus niet meer trakteren, omdat zij vonden dat ouders te veel vettigheid gaven :( en te veel elkaar wilden overstemmen.

Zij zouden het dan zelf gaan doen, maar dit vind ik geen goed alternatief hoor.

En eens in de zoveel tijd friet, vind ik nog steeds niet nodig, maar is iig beter dan 2x in 1 week + chips diezelfde week.

Maar laten jullie de ouders weten dat het die en die dag zover is? Siem eet thuis nog geen friet mee, maar wat nu als mijn man en ik die dag telefonisch besluiten dat we zelf friet eten die dag, en Siem blijkt het die middag ook al gehad te hebben...?

Ik voel me nu een beetje een ouderwetse zeur, maar persoonlijk vind ik dat school en kdv dit niet hoeven te doen.

4. raspberry

raspberry Niet meer actief

Tja, ik ben ook wel van plan om Thirza gewoon geen snoep aan te bieden zolang ze er niet om vraagt en het verder ook nog lekker niet aangeboden krijgt, (op een gegeven moment gaat da gewoon wel gebeuren natuurlijk... op school, bij vriendinnetjes thuis).
    Maar ik zou er geloof ik niet zo'n punt van maken hoor. Twee dagen achter elkaar is wel veel, had voor mij ook niet zo gehoeven, maar he, als je kindje verder zo gezond eet, dan kan dat toch ook wel eens? Ze houden zich toch verder aan gezonde leefregels daar? Dus de boodschap voor de kids is dan nog steeds dat je normaal gesproken gezond eet en dat je af en toe eens iets anders doet... prima toch?

5. zonnetjes

zonnetjes Fanatiek lid

19 aug 2006
    3.079
    1
    0
    drenthe
    sophie zit vanaf vorig jaar januari op kdv, en heeft 1x friet gehad en dat was een paar maand terug.
    pannekoeken wat vaker en soms knakworsten en gebakken ei.
    over chips heb ik ze nog nooit gehad.
    maar moet zeggen dat ik het niet heel erg vind hoor als ze een stukje krijgt.
    trouwens sophie krijgt hier ook gewoon frietjes, maar nadat ze haar eigen gezonde eten heeft gehad. het blijft dan meestal bij ong 4 frietjes

6. Bluesky

Bluesky VIP lid

1 okt 2007
    5.941
    0
    36
    Verzorgende-IG
    Heerewaarden
    Ik snap je dillemma heel goed, Juud... Ik zou er ook niet blij mee zijn maar ik denk ook dat je het er niet te zwaar aan moet tillen. Zoals ik je verhaal begrijp gebeurt dit maar 1x per jaar. Neemt niet weg dat ik er wel iets van zou zeggen, vooral over dat het niet naar de ouders gecommuniceerd is. De ouder is nog altijd degene die beslist of een kindje iets mag hebben, zeker met 18 mnd.

Jelle gaat hier maar 1 dag per week naar het kdv, dus als hij al een keer chips of iets dergelijks krijgt is het maar zelden. Hier geven ze trouwens over het algemeen de tractaties mee naar huis, ipv het de kindjes daar op te laten eten...

7. B en N

B en N Fanatiek lid

13 sep 2007
    2.532
    0
    0
    Ik zou het dus ook echt niet fijn vinden als ik zou horen dat mijn meisje bij de opvang dit soort dingen zou krijgen en zou er ook direct van wat zeggen. Raar dat ze zelf niet bedenken dat ouders het misschien niet fijn vinden dat hun kind dat eet.

Bij ons op de opvang gaat het allemaal via het boekje, niet dat dit voor Jamila al van toepassing is op het moment maar voor in de toekomst. In het boekje wordt dan bijvoorbeeld geschreven "volgende week maandag feest en dan eten we patatjes/pannenkoekjes mag "naam" ook patatjes/pannenkoekjes mee eten" en met tractaties wordt er aan de ouders gevraagd of ze als ze snoep/chips oid willen trakteren er dan voor kunnen zorgen dat het verpakt is, dan krijgen de kindjes dit mee naar huis en kunnen de ouders zelf bepalen of ze het aan hun kind geven.

Ik moet zeggen dat ik dit een erg fijne manier vind.

8. mirell

mirell VIP lid

17 jul 2007
    15.021
    1
    0
    in een hele leuke winkel de xenos
    ik woon in julianadorp aan zee
    ik denk dat ik ook niet blij zou zijn
    ook al eet je kindje voorderest gezond en zal t van 2 keer patat niets oplopen het is gewoon niet wat je als ouders wilt.
    ik denk ook dat je meer zit met het feit dat ze het je niet gemeld hebben dan die 2 keer patat.
    het gaat vaak meer om het idee dat hun dezelfde ideeen als wij hebben

mirell

9. Juud

Juud VIP lid

21 nov 2006
    9.608
    0
    0
    Het gaat mij er vooral om dat het inderdaad zo vaak in één week is. Ze weten daar best dat er kinderen zijn die dan alles krijgen, omdat ze er nu eenmaal wat vaker zijn.

Daarnaast komt de boosheid misschien het hardst naar boven, omdat er een paar weken terug ook al niet naar onze wensen werd geluisterd, betreffende iets anders. Dat heeft zich wel opgelost gelukkig. Ik ben natuurlijk zwanger en hormonen doen ook veel, maar mijn man is nóg meer tegen snoepen dan ik, en die was dus ook boos.

Een keer vind ik ook echt niet erg, en ik weet dat het straks vanzelf gebeurt als ie bij vriendjes en op school het regelmatig van andere kinderen ziet. Maar met 18 maanden hoeft het van mij nog niet. En je kunt op z'n minst met de ouders overleggen. Zeker, omdat ze zelf zeggen dat ze niet willen dat ze teveel vette of zoete traktaties willen geven, maar gezonde dingen. Dat klopt dus in mijn ogen niet met wat er deze week is gebreurd.

10. Ilovemybeeb

Ilovemybeeb Actief lid

9 jan 2009
    178
    0
    0
    leidster kdv
    nee ik vind dat als ze tegen de ouders zeggen dat die geen traktaties mee mogen geven ivm vettigheid, ze zelf ook geen chips moeten trakteren.
    hier geven de ouders eigenlijk altijd een gezonde traktatie mee.
    en als het toevallig wel een keer snoep is dan doen wij (de leidsters) dat in de tasjes zodat het mee naar huis gaat.

maar als wij zo'n patat dag houden weten de ouders dat meestal niet van te voren.
    we hebben nog nooit klachten gehad er over ;)

knakworstjes geven we ook weleens of een tosti.

11. inkie1980

inkie1980 Bekend lid

13 mei 2007
    557
    0
    0
    rozenburg
    nou misshien ben ik dan ook maar een zeur,maar ik vindt t zoiezo onzin dat een KDV ongezonden dingen geeft.als ouders dat zelf goed vinden dat hun kids dat eten,ok...maar niet op een opvang enzo.
    ik vindt t zoiezo onzin dat kleintjes patat eten of chips....
    zat pas in t ziekenhuis.en er zat een vrouw met dr zoontje van n jaartje of 2 denk ik.en die kreeg sochtends om half 11 een zakje chips.....als zoetmakertje ofzo....nou ik gaf die van mij n doosje rozijnen om dr ff rustig te houden....
    waarom een kind zulke ongezonde dingen geven?
    dan ben ik maar ouderwets hoor...

12. Done

Done Fanatiek lid

5 jan 2009
    2.634
    0
    0
    Huismoeder
    Ik vind het zowiezo niet goed dat een kdv dat zonder te overleggen doet.

Bij de plekken waar ik stage liep (stichting kinder dagverblijf regio arnhem SKAR) werd er altijd met de ouders overlegt ivm trakteren en als er eens een speciale dag was zoals de pasen e.d. werd er vaqn te voren en brief meegegeven met wat er allemaal ging gebeuren en wat er gegeten worden zal e.d. zodat er dus geen misverstanden kunnen ontstaan en er goed rekening kan worden gehouden met kinderen die bijv iets niet lusten en allegieën.
    Verder kunnen de ouders er dan zelf ook rekening mee houden zodat kinderen niet bijv 2 x pannekoeken eten op 1 dag.
    Ik vind een brief aangeplakt en mee voor de ouders wel het minste wat er gedaan kan worden.

Over dat proberen te over troeven van ouders waren ze heel makkelijk:
    Een gezonde tractatie ook ivm baby's (bijv mandarijnen en daar leuke popjes van maken)

Soms werden er toch minder gezonde dingen uitgedeelt zoals mini negerzoenen en dan werd het koekje voor tussen de middag weg gelaten en wat extra fruit gegeven.

13. Juud

Juud VIP lid

21 nov 2006
    9.608
    0
    0
    Dat zou ik ook een fijne manier vinden. En nogmaals, een keer friet of een snoepje, á la, maar dit vond ik gewoon echt niet leuk en ik begrijp idd niet dat ze het niet even navragen bij ouders van wie het kind precies al die dingen gaat meemaken.

Door sommige reacties voel ik me toch een beetje ouderwets, maar toch blijf ik bij mijn standpunt. Ik vind het wel fijn dat ik er even met anderen over heb kunnen spuien. Dank jullie wel!

14. Isademi

Isademi VIP lid

3 jun 2008
    11.327
    2
    0
    Thuisblijfmama
    Zuid Oost Brabant
    nou ik zou het ook niet fijn vinden als er zomaar patat word gegeven maar zoiezo tussen de middag "hoort" (vind ik) gewoon brood geen rare of aparte dinge, warm eten doe je savonds thuis maar of ben ik nu zo raar?

Ben blij dat ik dean altijd NA het eten wegbreng en eigenlijk krijgt hij daar alleen fruit en een cracker..

En alles WAT getrakteerd word krijgen ze mee naar huis ipv dat ze het daar mogen opeten, dan kan je als ouder kijken wat ze krijgen zeg maar..

15. Juud

Juud VIP lid

21 nov 2006
    9.608
    0
    0
    Dat heb ik dus ook en ik voel precies hetzelfde als jij!

16. Juud

Juud VIP lid

21 nov 2006
    9.608
    0
    0
    Dat dacht ik dus ook. Als wij al eens friet eten thuis, is dat als avondmaaltijd en ik maak er vaak nog sla bij. Friet is in mijn ogen geen lunch en dat wil ik mijn kind ook niet leren.

17. minipi

minipi Fanatiek lid

17 mei 2006
    1.523
    0
    0
    Hier wordt er af en toe wel iets bijzonders gegeten met de kinderen, zoals patat (zonder zout), pannenkoeken, pizza, maar ook boerenkool is voorbijgekomen :) (en dat vond ze nog het lekkerst). Ze vragen overigens wel altijd vantevoren of ze daarmee mee mag eten of niet, als wij het niet willen gebeurt het niet (stel dat je de avond ervoor ook al friet op hebt ofzo of dat je gewoon anti-pizza bent, weet ik veel). Dan krijgt ze gewoon brood.
    Traktaties worden hier standaard meegegeven in de tasjes, zodat je zelf kan beslissen of je het je kindje wil geven of niet.
    Chips heb ik hier 1x meegemaakt dat het werd aangeboden, maar dat was tijdens de kerstborrel waar de ouders bij waren. dus dat had je zelf in de hand of ze dat mee-aten of niet.
    Belangrijkste vind ik dat er overlegd wordt.
    Gelukkig kennen kinderen goed het verschil tussen KDV en thuis, dus voor hen hoort het eten dat ze daar krijgen ook wel echt daar en ze zullen er thuis niet snel om vragen denk ik. neemt niet weg dat je ze geen 2x per week patat met frikadel wilt geven natuurlijk :(

18. zonnetjes

zonnetjes Fanatiek lid

19 aug 2006
    3.079
    1
    0
    drenthe
    ik snap wat je bedoelt, maar het is op een gegeven moment ook zo dat alle kindjes samen aan tafel zitten lekker met een paar frietjes, maar pietje krijgt een boterham met kaas, want hij mag het niet.
    sophie eet dan gewoon niet hoor, die ziet dat andere kindjes friet krijgen ,dat wil zij ook.

19. zonnetjes

zonnetjes Fanatiek lid

19 aug 2006
    3.079
    1
    0
    drenthe
    dit is een leuke discussie :) vanochtend hoorde ik dat sophie macaroni heeft gehad, nou vind ik prima.
    tosti, soep met brood, gebakken ei, pannekoeken. ze heeft het allemaal eens gehad, moet ik wel zeggen dat een pannekoek geen favoriet is.
    traktaties worden in het mandje gelegd, vanochtend 3! traktaties. een rammelaar, potlood en doosje yoghurtrozijntje. danoontjes worden wel op de groep gegeten.

20. Lara11

Lara11 Niet meer actief

Juud, ik begrijp je heel goed.
    Aangezien mijn meisje nog nooit een frietje heeft gegeten zou ik zelf ook even moeten slikken als ik had gehoord dat ze dat wel op het kdv had gehad. En ik zou het meteen bespreekbaar hebben gemaakt (maar dat doe ik daar met alles, werkt voor mij het best en ze zijn het van mij gewend). Je gaat uit van een goede zorg en van een gezonde voedingsstijl. Als daar van afgeweken wordt, wil je dat op z´n minst zelf bepalen. ( Mijn meisje heeft wel eens een pannenkoek gegeten, maar de eerste pannekoek voor mijn dochtertje heb ik zelf gebakken :) )
    Je bent niet ouderwets, meningen kunnen nou eenmaal verschillen. Ik kan me heel erg in jouw standpunt vinden. Ik zou zelf gezegd hebben dat ik het teveel vind in 1 week en dat ik in het geval van friet eigenlijk wel wil weten dat ze het uberhaupt krijgen.

groetjes (alles goed met je zwangerschap?)
    Amber

Deel Deze Pagina