Lieve mensjes, Naar aanleiding van de lopende durgstopics en er toch aardig wat moeders/vaders en deze in spe zijn die drug gebruiken of gebruikt hebben. Hoe staan jullie er tegenover dat je kind later ook gaat experimenteren? Om de spits maar af te bijten: Ik geloof niet in kunnen voorkomen. Waar een wil is is een weg, ook wanneer je ouders dit verboden hebben (in mijn geval maakte dit het juist spannender te meer gezien ze zelf nooit drugs aangeraakt hebben). Mochten mijn kinderen er behoefte aan hebben zal ik ze voorlichten. Uit mijn eigen ervaring maar ook uit ervaring van mijn naasten die er toch flink problemen aan ondervonden hebben. Willen ze het proberen mag dat, in beperkte maten en alleen bij mij thuis waar papa en mama nuchter zijn om hij/zij goed in de gaten te houden. Nee ik keur drugs niet goed. Maar ik heb liever dat ze het onder begeleiding doen dan stiekem in een steegje waar iedereen van de wap is en niemand helder genoeg is logisch na te denken wanneer het fout gaat.
mijn ouders waren er tegen, maar ook al waren ze er niet tegen geweest, ik had echt niet bij hun op de bank drugs genomen hoor. Nou ja drugs... af en toe een blowtje heb ik gerookt. En ik heb 1 keer cocaine geprobeerd maar dat vond ik niks. Nooit verder behoefte aan gehad. Hoe ik er dan tegen over sta weet ik niet. Als ze een keer een blowtje willen roken dan moeten ze dat vooral zelf weten. Met zwaardere dingen heb ik meer moeite.
mee eens, ik heb drugs altijd voor watjes gevonden (wat kan drugs wat je zelf niet kan bereiken), teveel alcohol ook maar heb wel een paar keer mijn grensen onderzocht hiermee hihi Als je iets verbied word het alleen maar leuker en als ze mogen is zoiezo de spanning ervan af (minder leuk) Ik ging vroeger uit met van die gabbers veel drugs (pilletjes) maar ik wilde dat niet en ging veel meer uit mn dak als hun, dus vandaar de term "watjes" zei ik ook altijd want hun vonden mij een saaie muts maar deze saaie muts was vrolijker en actiever dan hun haha
Ik weet het niet precies hoe ik daar tegenover sta, ik sta er niet achter maar zal denk ik eerder vertellen wat het met je kan doen enzo en er open in zijn dan dat ik het resoluut moet verbieden (man en ik zijn ook niet heilig geweest ) en wij wilden ook alles proberen, maar denk wel dat ik zou aangeven het liever niet te hebben en anders liefst wel eerlijkheid wil. ook al is het maar voor 1 keer. maar nogmaals kan ook dat ik hier over 15 jaar heel anders over denk !
Tsja ik zie ze liever niet gebruiken, maar ergens is het voor pubers hun eigen keus. Ik wil ze zeker voorlichten over de risico's, en dat als er wat is dat ze dat altijd moeten vertellen aan me. Het verbieden is niet de manier die werkt naar mijn idee, openheid is het belangrijkst! Je kinderen kunnen altijd dingen doen die je niet weet dus tsja..
Tja ik zal ze wel vertellen over de gevolgen en alles, maar ik ga ze niet in mijn huis drugs laten gebruiken want naar mijn gevoel 'keur ik het dan goed'.. oid en dat wil ik ook niet meegeven.
In mijn huis zal geen drugs worden gebruikt, helemaal niet door mijn kinderen. Maar ik wil ze wel goed voorlichten, en als ze graag een blowtje willen roken dan wil mijn man ( als ze naar de shop toe mogen! ) best met ze naar de shop gaan hoor. Natuurlijk heb ik liever niet dat mijn kinderen drugs gaan gebruiken, maar de kans is gewoon groot dat ze eens gaan experimenteren.
Ik ben er absoluut tegen, mijn man en ik hebben zelf ook nooit drugs gebruikt. Ik hoop dat we ze zo verstandig opvoeden dat het niet eens in ze opkomt om die troep te proberen.
ben t met Tord eens, hier hetzelfde verhaal. maar als ze t willen proberen, wil ik graag dat ze t me eerlijk vertellen. als ze iets zwaarders willen proberen als een blowtje, breek ik hun beide benen.... (dat is wat kort door de bocht, ik weet t, maar zwaardere drug is voor mij t zelfde als 200 rijden zonder gordel om, het KAN goed gaan, maar ALS t mis gaat...)
ik heb 10 x liever dat ze het dan bij mij aan tafel cq in huis doet dan assoiciaal buiten op straat. Laat het haar dan maar gewoon vertellen dan mag ze het gerust proberen.. Liever niet dt ze het daarna vaker doet maar verbieden doe ik niet want dat werkt alleen maar averechts. En dan heb ik het alleen over een jointje laat ik dat ff er bij zeggen..
Je kan wel zeggen dat je liever hebt dat ze dit onder jullie begeleiding doen maar ik denk niet dat hier veel tieners om staan te springen. Die willen zoiets doen met hun vrienden en zéker niet in het bijzijn van hun ouders denk ik. Tenminste, zo was ik toch .
Ik ben het met je eens, TS. Ik heb natuurlijk liever dat m'n dochter helemaal niet aan de drugs gaat, maar ik kan me voorstellen dat ze er uiteindelijk toch nieuwsgierig naar gaat worden, en ik denk dat als ik het verbied, ze het stiekem gaat doen. Dan heb ik veel liever dat ze er open en eerlijk over is tegen mij zodat ik haar kan inlichten en dat ze het eventueel thuis kan proberen als ze het echt graag wil proberen. @Bereke, ik ben het ook helemaal met jou eens. Ik hoop dan wel dat ze er open en eerlijk in is tegenover mij, maar of dat zo zal zijn? Ik was idd net zo; al zou het mogen van m'n ouders, had ik het nog niet thuis willen doen, haha!
ik deel de meing van TS. Mijn ouders hebben ook altijd gezegd, als je iets wil uit proberen (na natuurlijk uitvoerig allerlei informatie te hebben verteld) dan moet je dat thuis doen, waar 1 van ons bij zit zodat we het in de gaten kunnen houden en kunnen ingrijpen als het mis gaat. Ik heb hierdoor alleen geblowd.... Ik vond het totaal niet interressant of spannend om iets anders uit te proberen, aangezien mijn ouders er dan met hun nuchtere kop bij zaten! Ik haalde het ook niet in mijn hoofd om zonder hun erbij toch iets uit te proberen, veel te bang om hun vertrouwen te beschadigen.
Verbieden werkt naar mijn idee averechts. Maar inlichting kan een stuk helpen, denk ik & hoop ik, om de drang naar experimenteren af te doen nemen. Maar die drang is niet alleen afhankelijk van hoe goed onze voorlichting is, maar ook van de rest van zijn/haar omgeving. Groepsdruk en vrienden zijn vaak, tegen de pubertijd een grotere factor. Wij zijn wel van mening, dat indien onze zoon wil experimenteren, hij er in ieder geval mee wacht tot hij zelf oud genoeg is, om naar een shop te kunnen/mogen gaan. En tegen die tijd, zullen we inderdaad met hem mee gaan. En dan mag hij bij ons op de bank experimenteren. En dat is eigenlijk puur omdat wij een oogje in het zeil willen houden. Niets is zo naar als een slechte trip wanneer je stoned bent de eerste keer. En ik wil er toch echt niet aan denken, wat er mogelijk zou kunnen gebeuren dat als dat gebeurt op straat of waar dan ook.
Dat ze het stiekem doen moeten ze zelf weten, zolang ze het maar goed verbergen want als ik erachter kom dan komen ze zonder mijn toezicht dus nooit meer buiten. Maar met mijn toestemming een beetje experimenteren dat nooit. Zowel alcohol als drugs komt er bij ons niet in, en ik zal het ze 100 procent verbieden.
Dus je gaat je kinderen ook verbieden om alcohol te drinken als ze op een leeftijd zijn dat ze het mogen?
Nou, liever heb ik dat natuurlijk niet maar ik snap best dat ze op een gegeven moment iets zou willen uitproberen. En ik denk dat het keihard verbieden dan alleen maar averechts zal werken. Hoop dat er openlijk over gesproken kan worden (en dan heb ik het over een jointje, niet over spuiten of snuiven).. Hoop dat ik er als het zover is ook nog zo ruimdenkend over ben, gok van niet