mening gevraagd ivm aankoop appartement

Discussie in 'De lounge' gestart door bereke, 17 jan 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. bereke

bereke Niet meer actief

#1 bereke, 17 jan 2011
    Laatst bewerkt door een moderator: 18 jan 2011
    Hallo allemaal,

Ik heb even jullie mening nodig. Mijn man en ik huren reeds ongeveer een viertal jaar een appartement. We zijn het echter beu om onze huisbaas steeds rijker te maken en willen graag iets kopen.

Momenteel hebben we niet zo'n groot budget. Er resten ons dus maar twee keuzes: ofwel kopen we een oud huis ofwel een nieuw appartement. Elke keuze heeft voor-en nadelen natuurlijk. Maar belangrijk is wel dat we beiden twee linkerhanden hebben en geen familie ofzo hebben die kunnen helpen verbouwen. Dus als we iets oud kopen, moeten we er sowieso nog veel geld tegenaan gooien voor materiaal en vakmannen. Bovendien weet je nooit welke mankementen opduiken tijdens de verbouwingen.
    Hierdoor gaat onze voorkeur uit naar een nieuw appartement. Nadeel is natuurlijk dat je dan niet zoveel plaats hebt en wij hebben twee kindjes van 4,5 maanden. We kunnen wel een deel van onze "rommel" stockeren bij familie.

Nu hadden wij gedacht om voorlopig een vrij nieuw appartement te kopen en dit na een aantal jaar te verhuren of te verkopen en dan een redelijk nieuw huis te kopen van zodra onze financiën dit toelaten.

Wij zijn vandaag naar een appartement gaan zien en ik ben verliefd. Heb alleen schrik dat het te klein gaat zijn (vooral de slaapkamer voor de kindjes maar wij kunnen misschien de kleine kamer nemen???).

Hieronder een link:
    Link op verzoek verwijderd

Willen jullie aub jullie eerlijke mening geven?

Alvast bedankt!

2. consider

consider VIP lid

24 jan 2008
    14.036
    1.857
    113
    Provincie Groningen
    2 slaapkamers zijn inderdaad niet veel.
    Maar het moet te doen zijn.
    Maar als je nu al denkt niet alles kwijt te kunnen, en je weet dat je er niet lang gaat wonen...dan zou ik eerst blijven huren en pas gaan kopen als je je wat kunt veroorloven wat meer naar je zin is.
    Vergeet niet dat als je later je huis wil verhuren, dat dit ook niet altijd even makkelijk is.

3. Rosado

Rosado Niet meer actief

Ik vind het appartement helemaal niet zo heel klein. Het staat gewoon heel erg vol in de woonkamer met 2 banken een grote tafel en een wieg. Alleen die ene slaapkamer is misschien wat aan de krappe kant voor jullie 2 meiden. Verder heb je wel een lekkere ruime buitenruimte.

Wat ik je wel wil meegeven is dat je een koopwoning niet zomaar mag verhuren. Daarvoor moet je eerst akkoord hebben van je hypotheekverstrekker. Veel mensen zijn daar niet van op de hoogte, maar dat is iets wat bijna altijd in je hypotheekakte staat.

Hoe is eigenlijk de badkamer, want daar zie ik geen foto van.

Overigens, als je toch over een paar jaar wat groters wilt kopen kan je misschien beter voor nu blijven huren. Als je binnen een paar jaar verkoopt heb je heb je vaak verlies op je hypotheek en blijf je dus met een restschuld over.

4. nonnie26

nonnie26 Niet meer actief

ik vind het een geweldig huis! de rest is gezegd door mermaid!!

5. sasje24

sasje24 VIP lid

30 mrt 2010
    14.319
    0
    0
    voor dat bedrag kun je toch ook wel een huis krijgen waar je niet meer zoveel aan hoeft te doen???

6. bereke

bereke Niet meer actief

Nee, voor dit bedrag heb je hier geen huis waar je niet veel meer aan hoeft te doen.

Hier mag je wel verhuren volgens mij (woon dus in België). Maar we zouden het eerder verkopen dan verhuren over een aantal jaartjes.

Huren is weggesmeten geld. Als ik uittel wat we al in onze huisbaas zijn zakken hebben gestoken en wat we misgelopen zijn aan belastingsvoordeel. Is werkelijk erg... . En dat willen we niet langer. Vandaar nu kopen en later verkopen met hopelijk klein beetje winst.

Kamer voor kindjes is krap maar we zouden er een stapelbed zetten van zodra ze groot genoeg zijn. Of eventueel wij de kleine kamer en zij de grote. En van zodra ze echt een eigen plekje nodig hebben, zouden we dus iets groter willen kopen.

Weet ook niet of de situatie in NL vergelijkbaar is met die in B natuurlijk.

7. bereke

bereke Niet meer actief

Badkamer: er is een echt groot bed en een badkamermeubel met wasbak. Heel netjes en nieuw. Niet groot maar dat vinden we niet erg (minder poetswerk ;) ).

8. nanette77

nanette77 VIP lid

11 jan 2009
    10.817
    545
    113
    Vrouw
    ik zie helemaal niks als ik op je link klik..

9. bereke

bereke Niet meer actief

Da's gek nanette. Heb juist nog eens getest en bij mij werkt hij nog wel!

10. bereke

bereke Niet meer actief

Heb net even uitgeteld wat we voorbije jaren "weggegooid" hebben aan huurgeld/belastingvoordeel en daar word je niet vrolijk van :x!

11. jara

jara Bekend lid

4 sep 2006
    878
    4
    18
    Ik kan niet goed beoordelen hoe groot voor jullie groot genoeg is, maar wij hebben met twee kinderen in een echt wel klein appartement gewoond en dat zou prima gegaan zijn als we niet ons huidige huis hadden kunnen kopen. Je moet je echter niet verkijken op het 'weggooien' van huur geld. Ik ben ook van mening dat huren misschien wel 'zonde' van je geld is, maar ik ken ook de negatieve kant van een koopwoning. Zo hebben wij veel problemen gehad na een verbouwing (omdat een appartement nou eenmaal altijd te maken heeft met buren waar je echt niet omheen kunt als het om bepaalde kosten gaat....). En daarna kwamen er problemen met het dak (waar wij dan als benedenwoning-bewoners niet direct mee te maken hadden, maar wel voor mochten betalen). Bij aankoop bleken de balken verrot, maar daarvoor is dan wel uitsluitend de onderste bewoner verantwoordelijk :( en zo kan ik nog wel even doorgaan; erg veel pech alles bij elkaar. (Was ook een oud huis, dus misschien dat je met dit nieuwe appartement dat risico minder loopt.) Ons huis is met overwaarde verkocht, maar we hebben zeker net zoveel onvoorziene kosten gemaakt (vlak voor overdracht cv ketel kapot ;)) waarvoor je in een huursituatie je woningcorporatie kunt bellen...
    Succes met je beslissing!

12. bereke

bereke Niet meer actief

Da's waar Jara. Maar wou gewoon duidelijk maken dat we eerder geld willen steken in iets van onszelf. Dan nog blijft het erg dat je dat geld moet uitgeven uiteraard maar het is tenminste voor iets van jezelf.

Hoe veel vierkante meter was jullie appartement?

Ik denk dat het te doen is. Heb alleen schrik dat ik te optimistisch ben en het gaat tegenvallen eens we er wonen. Je kan dat zo moeilijk inschatten hé. Daarom is de mening van andere mensen toch wel erg handig!

13. jara

jara Bekend lid

4 sep 2006
    878
    4
    18
    Ben het helemaal met je eens hoor, is ook de reden geweest dat wij toentertijd kochten en niet meer huurden. Ik heb er ook nooit spijt van gehad.
    Ons huis was ongeveer 90 m2 met een grote tuin. Daarin hadden we een schuur gemaakt die we geïsoleerd hadden en gebruikten als werkkamer. Onze slaapkamer was vrij groot dus daar hadden we een gipswandje in geplaatst om een kinderkamer te creëren. De m2 gingen voor een deel wel op aan de gang (breed en lang) en badkamer (wel vrij ruim).
    Goed opruimen (veel handige opbergplekken overal, zelfs verlaagde plafonnetjes gemaakt) is echt een uitkomst! Succes nogmaals!

14. nanette77

nanette77 VIP lid

11 jan 2009
    10.817
    545
    113
    Vrouw
    nu bij mij ook.. ik heb gek internet af en toe.. pagina bleef helemaal blanco.. maar ben er nu;)

Ik vind het een mooi appartement (moest wel echt door al die spulletjes heenkijken.. die mensen hadden veel;))
    BEn wel met je eens dat het aan de krappe kant is voor een gezin met 2 kids.
    Maar ik ben dan ook iemand die veel eigen ruimte nodig heeft.

persoonlijk denk ik dat je er goed over na moet denken. zeker omdat je je twijfels hebt. Je moet het niet kopen en dan denken
    : had ik maar....

mijn advies.. kijk gewoon even goed rond...
    misschien is er een woning die en aan je eisen voldoet en aanvoelt als een mooie jas

15. bereke

bereke Niet meer actief

Ik ben er echt verliefd op! We zijn al even aan het rondkijken en dit gevoel heb ik nog nooit gehad (klink als een verliefde puber ;) ). Maar ben ook nogal een piekeraar en zie alles negatief in. Vandaar de twijfels... . Maar goed, eerst maar eens met de bank praten!

16. Marieke1983

Marieke1983 Niet meer actief

hoe groot is jullie budget? wij hadden namelijk hetzelfde probleem en hebben voor minder dan 160.000 een appartement gekocht met 3 heel grote slaapkamers. Belgie is meestal goedkoper dan NL toch?
    wij hebben echt gebruik van de crisis gemaakt en scherp kunnen onderhandelen.

17. Rosao

Rosao VIP lid

3 nov 2007
    12.893
    1.390
    113
    Ziet er wel mooi uit van binnen en er zit een groot buitendeel bij, dat is wel handig in de zomer. Maar waar je vooral aan moet denken is, heb je genoeg ruimte voor bijv boekenkasten, computer, misschien een administratieplek etc.

18. Isademi

Isademi VIP lid

3 jun 2008
    11.327
    2
    0
    Thuisblijfmama
    Zuid Oost Brabant
    appartementen zijn vaak in Bels duurder dan normale huizen maar in die prijscategorie zitten er ook vaak huizen bij die nog veel werk nodig hebben, ga je 20.000 duizend duurder zitten hebje ene gulden middenweg MAAR dat moet je wel kunnen betalen natuurlijk.

Ik vind het een mooi appartement maar je kan zelf alleen bepalen of het groot genoeg is natuurlijk!

19. levy

levy Lid

29 jan 2010
    79
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik vind het een mooi appartement.
    Bedenk wel hoelang je er wil zitten. Appartementen stijgen niet zoveel als huizen, weet natuurlijk niet hoe het in Belgie is.
    Wij wonen al 4 jaar in een appartement en willen het verkopen...Wel met verlies want de koste koper krijgen we er niet uit... Ook niet over 5 jaar...

20. bereke

bereke Niet meer actief

Iedereen bedankt voor de reacties! We gaan het allemaal nog eens rustig bekijken!

Deel Deze Pagina