Hi meiden, Even een vraagje! Vorig jaar heb ik een shoot gehad van mijn zwangerschap. Foto's waren ok, maar zou het niet nog eens doen. Echter ik vraag me iets af. Ik heb voor deze shoot gewoon betaald, maar de fotograaf heeft een site en hierop staan mijn foto's. Ik heb hier nooit toestemming voor gegeven en kwam er pas achter toen een vriendin van een vriendin zei dat ze mij op deze site had zien staan. Ik wil niet dat mijn foto's zomaar op internet staan. Nu heb ik mezelf net dus gegoogled en kwam ik op zijn site uit, met bij afbeeldingen mijn complete shoot. Kan ik vragen cq eisen om deze foto's van internet te halen? (Ik snap dat ze dan niet meteen van Google af zijn, maargoed iig van zijn site!)
Het lijkt me wel dat ze zoiets aan je moeten vragen... Denk niet dat ze het recht hebben om zoiets te doen Staat het in zijn voorwaarden? Ik zou hem sowieso even bellen en zeggen dat je het niet op prijs stelt.
Zou het gewoon op een vriendelijk manier aan de fotograaf vragen. Geef aan dat je het niet prettig vind dat je foto`s op een openbare site staan en liever hebt dat ze hiervan verwijderd worden.
De fotograaf moet ze er af halen als je dat zou vragen geloof ik. Staat er niet in zijn algemene voorwaarde dat de foto's gebruikt mogen worden voor de portfolio of de je moet aangeven als je dat niet wilt.
Heb je van te voren iets getekend ofzo? Want anders lijkt me dit toch niet de bedoeling! Onze bruidsfotograaf heeft echt drie keer gevraagd of het mocht.. En zo hoort het mijn inziens ook. Zeker bellen!
Ik heb sowieso een mailtje gestuurd om het vriendelijk te vragen, maar vroeg me vooral af wat ik kan doen mocht er nu niks mee gedaan worden! Of ik zeg maar echt iets kan eisen... Even afwachten nu dus, maar voel me er echt niet prettig bij! Zijn foto's van mijn man, mij en mijn buik en dat staat dus nu openbaar.... Waren echt privé-foto's, heb ze zelf ook niet op FB ofzo staan?!
Dat ligt eraan wat er is afgesproken middels zijn leveringsvoorwaarden als hij die heeft. Mogelijk staat daar in dat hij dit mag? Staat daar iets over op zijn website?
Ookal heb je (onbdoeld) toestemming gegeven, dan nog mag je je altijd bedenken. Zie de link naar college bescherming persoonsgegevens. Daar staat het.Foto's op internet
Nee ik heb niks moeten tekenen, kreeg gewoon een factuur en die heb ik betaald... Ik wacht nog steeds op een reactie, ga morgen maar eens bellen als ik niks hoor!
Als grafisch vormgever zeg ik volmondig JA je kan van hem eisen dat hij ze eraf haald hij heeft niet duidelijk gemaakt dat de foto's voor portfolio doeleinden gebruikt gaan worden dus hij heeft geen recht ze te tonen op de site
Staan er ook geen voorwaarden op zijn site? Normaal moet je iets tekenen, daar laat je dan je gegevens achter en geef je aan akkoord te gaan met de algemene voorwaarden, waar dan in moet staan dat je geen bezwaar hebt dat jou foto's worden gebruikt voor zijn portfolio.
Tuurlijk mag je daar wat van zeggen, als jij niet op internet wil dan wil jij niet op internet en als hij niet mee werkt kan je stappen ondernemen!
Wat Femme zegt, klopt. Het is heel normaal dat er zoiets in de voorwaarden staat, en daar had je naar moeten vragen. Hoe denk je anders dat een fotograaf aan zijn/haar portfolio komt? Vind het wel apart dat je foto's gevonden worden als er op jouw naam wordt gegoogeld. Dan moet hij jouw naam op zijn site hebben vermeld, of bevatten de bestandsnamen jouw naam.
Daar had TS helemaal niet naar hoeven vragen. De fotograaf had aan haar moeten vragen of hij de foto's mocht gebruiken of verwijzen naar de voorwaarden en of zij daarmee akkoord ging. Ze heeft nu niks ondertekend
Ik snap dat een fotograaf zijn portofolio moet kunnen aanvullen, maar ik heb niks getekend en hij heeft niks gevraagd in de trant van mag ik jouw foto's gebruiken. Misschien had ik idd om de voorwaarden moeten vragen, maar ik heb alleen een factuur gekregen en die betaald... Weet ik veel dat het zo op internet eordt gegooid... Anyway, fijn om te weten dat ik het dus ook kn eisen als hij niet wil meewerken... Wacht nu al paar dagen op reactie, vandaag nog maar wachten en morgen bellen.
De fotograaf heeft auteursrecht over de gemaakte foto's, maar mag deze niet zonder toestemming van jou publiceren. Ik heb t ook meegemaakt, ben daarna niet meer model gaan staan zonder officieel contract. Maar meestal is een vriendelijk verzoek de foto's van de site te halen wel voldoende hoor. Zou het gewoon even aangeven bij de fotograaf.
Het is simpel hoor. Als je een factuur betaalt, of een bestelling plaatst, of akkoord gaat met een offerte, zonder voorwaarden te hebben ingezien, dan ben je je ervan bewust dat er voorwaarden zijn en dat je die niet hebt ingezien en dat je er zelf ook niet naar gevraagd hebt, en ga je automatisch akkoord met de algemene voorwaarden van een bedrijf. Een bedrijf hoeft niet zelf de voorwaarden onder je neus te schuiven. Hij is alleen verplicht om ze voor te leggen, wat dus gebeurt als je ernaar vraagt. Je kan het vergelijken met het kopen van iets in de supermarkt. Er zijn veel meer voorwaarden dan alleen het kunnen ruilen van iets wat je hebt gekocht. TS, er staat vast niet in dat die foto's in zijn portfolio zullen worden opgenomen met jouw naam. Dus daar mag je hem zeker op aanspreken.
Volgens de jurist waar ik mijn algemene voorwaarde heb laten controleren en aanpassen, moet je ze wel 'onder de neus schuiven'. Daarom ook bij online bestellingen zo'n vakje die je aan moet klikken. Of ze ze lezen is natuurlijk vraag twee!