Ik ben benieuwd naar jullie mening over het volgende: Mijn stiefschoonvader is 2 weken geleden bestraald voor prostaatkanker gelukkig waren ze er op tijd bij. Ik heb een folder gekregen over de behandeling wat het inhoud en over de straling. In de folder staat duidelijk dat de eerste 3 maanden na de behandeling diegene niet in de buurt mag komen van zwangere vrouwen en kinderen. Ik en mn zoontje mogen dus wel op een afstandje in de buurt zijn maar mijn zoontje mag dus niet op schoot bij stiefschoonvader..wat naar voor hem is dat snap ik. Nu was van de week schoonmoeder hier op bezoek en we hebben afgesproken dat we daar donderdag naar toe gaan. Nu zei ze ja ik heb de arts gesproken en schoonvader mag l. wel 5 min op schoot hebben. nu wil ik niet heel achterdochtig zijn hoor maar ik heb het gevoel dat dit een leugentje is om bestwil maar wel ten koste van mijn kind. Ik bedoel het staat toch niet voor jan joker in die folder? Wat vinden jullie ben ik te achterdochtig dat ik denk dat schoonmoeder liegt of niet? Ik heb dit al met mijn vriend besproken en hij is ook duidelijk dat schoonvader l. nog niet mag vasthouden. pas na die 3 maanden weer. Nu ben ik me al druk aan t maken (hormonen) want toen ik met kerst zei dat niet iedereen l. mocht vasthouden omdat l. al teveel indrukken kreeg (14 mensen in de woonkamer) zei schoonvader al op een boze manier dat kan je niet maken want iedereen wil hem vasthouden. afijn ik moet dus donderdag wat assertiever zijn. bedankt voor t lezen wilde het even kwijt.
Het staat niet voor niets in een folder. Ik zou zelf contact opnemen met de afdeling oncologie in het ziekenhuis en daar alsnog de vraag stellen. Het lijkt me heel vervelend voor je schoonfamilie natuurlijk, maar het is wel in het belang van jullie kindje. Sterkte met de hele situatie. ik hoop dat je schoonvader snel opknapt.
Mijn mening: ik zou niet op zoek gaan naar meningen, maar naar feiten. Informeer dus liever bij het zkh dan hier op het forum... Zou hiermee geen risico's nemen, maar om het contact voor 3 maanden op 0 te zetten als dit niet strikt noodzakelijk is, is ook zo zonde. En als 'iedereen' je zoontje wil vasthouden maar jullie vinden dit niet goed voor hem, dan heeft 'iedereen' gewoon pech gehad. Enne... in mijn ervaring wil een jongetje van 16 maanden (zo oud is je zoontje toch?) zelf ook HE-LE-MAAL niet door iedereen vastgehouden worden. Zijn mening lijkt me hierin ook wel belangrijk...
Heeft je schoonvader brachytherapie gehad? Ik zou idd je zoontje niet op schoot laten ook niet voor 5 minuten. Ik zou je grens duidelijk aangeven. Informeer anders even voor de duidelijkheid bij de afdeling in het ziekenhuis, ik denk dat radiotherapie afdeling.
sorry, ik vind het heel rot voor je schoonvader dat hij ziek is geworden.. maar vind het enorm egoistisch om toch perse een kind op schoot te moeten hebben.
Het schijnt dat je die stoffen uitscheidt met alle lichaamsstoffen, dus ook zweet, snot, urine etc.. Het is in belang van je kindje dat het ook niet met een klein deel van die stoffen in aanraking komt. Ik begrijp dat een kind troost kan brengen en dat het erg vervelend is als zelfs dat weer van je afgenomen wordt als patient. Maar goed dat is het ene belang voor het andere. Ik zou me aan de info houden in de folder en om wat steviger in je schoenen te staan kun je inderdaad zoals gezegd op de afdeling navragen wat het beste is. Wel moeilijk om daar nou een discussie over te moeten voeren, mja jij bent de advocaat van je zoontje in zo'n geval. Zelfs al is hij dolblij als hij opa ziet en op hem afrent dan nog moet jij hem beschermen. Succes!
Wat ik denk, heb zelf de opleiding gedaan, maar niet brachy gegeven, is dat de folder patienten informatie is. Dat is bedoelt voor de ouder van het kind. IN dat geval is het kind 24/7 bij de bestraalde patient. NU is je zoontje heel even bij je stiefschoonvader. Straling is gevaarlijk, maar van het korte moment dat je stiefschoonvader je kindje ziet kan hij best heel even contact met hem hebben. Een kus, of even bij opa op schoot is niet echt erg. Wat jij zelf voor gevoel hebt, is iets heel anders, maar erg kwaad kan het niet. Ik geloof ook echt dat de arts het gezegd heeft. 3 maanden zonder opa is heel erg lang en 1 x in week 5 minuten met opa knuffelen is echt niet zo schadelijk. De bedoeling van deze behandling is toch de tumor op lokatie te behandelen, de straling die werkelijk uit hem komt is voor 5 minuten echt niet zo schadelijk. Maar bel idd even het ziekenhuis. Dan voel je je een stuk geruster. Sterkte met je stiefschoonvader!
Wat een vervelende situatie, ik zou, zoals al eeerder genoemd het ziekenhuis bellen, dan weet je het zeker. En je niet laten emo-chanteren (makkelijk gezegd, ik weet het). Jij bepaalt wie jouw kindje vasthoudt.
uhm mijn mening. NIET DOEN ze kan het wel zeggen maar wie weet heeft ze het zelf besloten. bel ander seven naar een oncoloog op de poli daar kunnen ze je vast wel wat vertellen. maar nogmaal ik zou gewoon wachten tot die 3 maanden over zijn
Jee ik ben blij dat je dit topic plaatst, want ik wist dit dus echt niet. Mijn vader heeft een zeer agressieve vorm, prostaat is er inmiddels uit, maar nog is het niet goed. Hij gaat nu ook bestraald worden over niet al te lange tijd, maar dit weet hij denk ik zelf niet eens. Schrik er best van. Ga het mijn paps ook even vragen.
Ik zou zelf idd even bellen. En gewoon "mededelen"dat "jij" het niet prettig vind en dta het ook het advies is wat in de folde rstaat , klaar uit. Het is altijd nog JOUW kind en jij bepaald wat e rgebeurd en niet een ander!! Waarom zou je t risico nemen zeg kom op! EN net als het vasthouden bij iedereen waarom???? denk ik dan vind dat zo vervleend alsof t een pop is ofzo! Ik kan hier zo boos om worden altijd dat mensen (opa oma etc ) dit maar voor JOUW beslissen terwijl jij altijd zn ouder bent
@romy>: bestraling is wat anders dan dit. Bij bestraling wordt je vader bestraald door een apparaat en als het klaar is, is de straling ook weg (net als een lamp aan/uit doen) Waar het hier om gaat is radioactive deeltjes in de prostaat in brengen die dan lokaal straling uitzenden om de tumor te doden. Ook als de patient weer thuis is, straalt hij dus nog wel straling uit. DIt is zeer lokaal en ook niet heel gevaarlijk voor de omgeving. Hij mag niet voor niets gewoon naar huis en thuis zijn. Alleen voor jongen kinderen is het anders, want die groeien nog.
Ik begrijp uit bericht van TS dat het gaat om bestraling? Of ik lees of begrijp het niet goed. Maar mijn vader heeft wel iets ingebracht gekregen. Euh, goudmarkers? Die zouden zorgen voor de bestraling naar de juiste plek. Ik weet het ook niet zo goed hoe die heten. Zit nu op mijn werk. Maar zal vanavond thuis het topic even blijven volgen.
@sannaa: ja verkeerd geformuleerd het zijn idd radioactieve deeltjes die ingespoten zijn. ik heb nog niet gebeld omdat ik in een gehucht woon en nog maar 1 euro beltegoed heb en de eerst volgende pomp is 8 km verderop lastig zonder auto maar ga maandag ook even voor de zekerheid bellen..en mijn gevoel zegt nog steeds dat ik t niet moet doen..ga ook aan de arts vragen wat de gevolgen kunnen zijn stond niet in die folder nl... we gaan er wel elke week op bezoek dus schoonvader kan zn kleinkind wel zien maar vasthouden gaat gewoon even niet... ik hoop gewoon dat schoonvader en schoonmoeder accepteren als ik nee zeg en niet dat ze gaan zeggen ja maar dat en dit... na die 3 maanden mag ie zoveel knuffelen alstie wil..vind t ook rot voor hem maar kan gewoon even niet anders.. btw mn zoontje geeft ook wel duidelijk aan als ie niet vast gehouden wil worden..ben ik wel blij om!
fightforlove, ik zou het niet doen. Ik geef toe dat vijf minuten misschien niet zo veel kwaad kan (in ieder geval minder kwaad dan bij een ongeboren vrucht), maar toch vind ik dat je als ouder hoofdverantwoordelijk bent voor je kind en dus moet doen wat het beste is voor hem/haar. Het is natuurlijk triest voor opa, maar dat is even niet anders. Sterkte!
schoonmoeder belde net (handig als je mailtje stuurt dat ze me belt) heb gezegd dat ik er geen goed gevoel over heb.. toen zei ze nog over dat gesprek met de arts maar heb gezegd dat in de folder staat dat je niet te dichtbij in de buurt mag komen en dat ik geen risico neem ze respecteert mijn mening..dus druk om niets gemaakt maar toch bel ik maandag ff zelf naar t zkh want ben nu wel nieuwsgierig naar wat hun erover te zeggen hebben..
Ik ben ook wel benieuwd hoor. Weet wel dat als mensen bestaling hebben gehad wij ze de eerste tijd met handschoenen aan wassen. Ook al is het alleen het gezicht. Wc doortrekken moet bv ook met deksel dicht. Is even lastig en vervelend, maar wel in het belang van het kind.
Jouw vader kan idd goudmarkers ingebracht hebben gekregen. Dat is voor uitwendige bestraling. Wanneer je vader bestraald is geweest zendt hij dus geen straling. Dan is het totaal GEEN probleem wanneer er kinderen/zwangere vrouwen in zijn buurt komen. Wanneer iemand radioactieve jodiumzaadjes in de prostaat heeft gekregen krijgt diegene idd brachytherapie (inwendige bestraling) en is een patient dus wel radioactief. In zeer kleine mate wat ook voor de omgeving niet kwaad kan. Maar inderdaad wel uitkijken met zwangere vrouwen en kleine kinderen. 5 minuten op schoot zal geen kwaad kunnen, maar hoe minder straling iemand ontvangt hoe beter. Ik zou er dus voor kiezen als het mijn (klein)kind is om hem/haar niet op schoot te laten zitten.
Je kunt iemand die uitwendig bestraald wordt gerust wassen zonder handschoenen. Iig hoeft de bestraling geen reden te zijn om iemand met handschoenen te wassen. Anders is het voor iemand die chemotherapie krijgt. In zo'n geval kan er in de afvalstoffen (zweet, urine, ontlasting, overgeefsel) van een patient chemo zitten.
ik had ook al het idee dat her en der chemo en bestraling door elkaar gehaald werd. Je uitleg over de jodium komt me ook bekend voor - maar dan van schildklierkanker (waar ze jodium kuren krijgen o.i.d) -want inderdaad, gewone bestraling is niet gevaarlijk of besmettelijk zover ik weet. ts: Ben ook benieuwd wat het ziekenhuis zegt en inderdaad, dat is de beste oplossing, even daarnaartoe bellen. Of opa kleinkind nou vasthoud of niet , het is voor jou wel prettig om te weten waar je precies aan toe bent.